Antero Alku sanoi:
Lidingön kalusto on 1950-luvun matalan laiturin ratikoita. Saltsjöhön ajetaan nykyään tunnelbanavaunuilla, joita tuli tilatuksi yli tarpeen noin 20 vuotta sitten.
Lidingön kynnyskysymys on ollut silta. Lidingön ratikkahan ei palvele lainkaan saaren keskellä metrolinjan jatkeella olevaa kerrostalolähiötä. Sitä ei tehty ratikan varrelle, koska sen piti olla metrolähiö.
Tukholman-Lidingön esimerkki on mielestäni varoittava, mihin voi johtaa jos yhteistä säveltä ei löydy kaupunkien luottamushenkilöiden ja eri koulukuntia edustavien suunnittelijoiden kesken.
Jokainen tajuaa että Lidingöhön voitaisiin liikennöidä stadtbahn-tyyppisillä kombiratikoilla jotka toimivat myös metrossa, ja kehittää Lidingön saaren verkostoa light-rail periaatteiden mukaan, mutta tahto puuttuu. Swetramway-foorumin mukaan silta kestää vielä kauan liikennettä eikä sitä tarvitsekaan purkaa pois, mikä oli vielä viime vuonna suuri huolenaihe.
Antero Alku sanoi:
Sanottakoon tässä yhteydessä, että Helsingin tavoite on tietenkin tukea omaa keskustaansa. Ja tässä H:gin ja Espoon intressit menevät ristiin. Pelkistetysti sanottuna Helsinki haluaa, että espoolaiset tulevat asioimaan ja töihin Helsinkiin ja Espoo haluaa, että espoolaiset pysyisivät Espoossa. Hesalaiset ovat tietenkin tervetulleita Espooseen töihin ja asioimaan, mutta metro ei palvele kumpiakaan Espoon intressejä. Sen sijaan H:gin intressiä se palvelee.
Nykyisten espoolaisten kyläpoltikkojen mielestä metro ei palvele Espoota koska se tekisi työmatkat liian helpoiksi Helsingistä Espooseen, ja johtaisi siihen että Espoo ei houkuttelisi ns "hyviä veronmaksajia" asumaan samalla tavalla kuin ennen. Toinen huoli on tietysti että metro toisi myös "huonoja veronmaksajia" Espooseen asumaan suurille kerrostaloalueille, jotka rakennettaisiiin metron yhteyteen.
Sen puolen ei Helsinkikään hyötyisi metrosta, jos sen johtavat politikot ajattelisivat kuin espoolaiset virkaveljensä. Helsingin keskustasta katoaisi imu kun länsimetro houkuttelisi entistä enemmän perustamaan työpaikkoja ja osto-onneloita Espooseen. Metrohan ei toisi yhtään työmatkalaisia tai muuta liikennettä lisää Espoosta Helsingin keskustaan.
Itse en ajattele kuin kyläpolitikko vaan Suur-Helsingin metropolialueen asukkaana joka on joutunut muuttamaan ja vaihtamaan työpaikkaa välillä paikasta toiseen, ja se tapa järjestää asioitaan tulee yleistymään tulevaisuudessa. Välillä työmatkat ovat olleet hyvin pitkiä ja ilman nopeaa raideliikennettä ei homma olisi onnistunut. Sille kehitykselle että työpaikat ja asunnot sijoittuvat entistä kauemmas keskustan ulkopuolelle ei tässä tilanteessa enää voi mitään. Metro ja lähijunat siis eivät palvele enää samassa määrin liikkumista lähiöistä keskustaan vaan lähiöstä lähiöön solmukohtien kautta. Kertooko se jotain, että junat tyhjenevät aamuisin puolilleen kun ne saapuvat lännestä tai pohjoisesta Pasilaan? Siis liki puolet junamatkustajista vaihtavat toisen suunnan junaan Pasilassa eivätkä kulje lainkaan keskustaan.
Pasilan lisäksi keskusta on se toinen solmukohta, mutta sen järjestelyt sujuvalle vaihdolle ovat paljon heikommat, mm siksi että Kampin bussiterminaali on 1 km päässä rautatieasemalta ja kävelymatka esim pääradan laitureilta metroonkin on n 0.5 km. Molempiin ongelmiin olisi myös optimiratkaisu joka kulkee nimellä Pisara, jos sille tulisi maanalainen juna-asema Kamppiin. Mutta en valitettavasti usko että Pisara toteutetaan lähivuosikymmeninä, ja viimeisten suunitelmien mukaan sen ainoa asema keskustassa olisi Kaivokadulla eikä Kampissa.
On myös muitakin mahdollisuuksia kuten Raide-Jokeri Pasilan-Töölön metro jne mutta niistä päätetään vasta myöhemmin. Ensin on vuorossa eteläisen Espoon joukkoliikenneratkaisu. Pidän itse peukkuja metron puolesta, vaikka sillä on kauneusvirheensä. Jos Espoon valtusto hylkää metron, pitää raideliikenneasiaa ylipäänsä tarjota erilaisin argumentein espoolaisille päättäjlle kuin millä metroa tai pikaraitiotietä on tähän asti tarjottu. Ratkaisulla pitää olla siis enemmän substanssia kuin hoitaa pelkästään työmatkalikenne Espoon lähiöistä Helsingin keskustaan, ja juuri ne ominaisuudet on tuotava esiiin, mutta päättäjät eivät toistaiseksi näe metsä puiden takaa. (menipä latteaksi)
t. Rainer