Vs: Länsimetron yhteiskuntataloudelliset laskelmat on vääristelty
R.Silfverberg sanoi:
Sensijaan että laskettaisiin matka-aikoja vain, pitäisi joukkoliikennematkoja pisteyttää hankaluuden mukaan esim näin:
Olet aivan oikeilla jäljillä. Jotain tällaista pitäisi kehittää. Siksi olen ryhtynyt jatko-opiskelijaksi, koska haluan edes yrittää selvittää keinoja, joilla joukkoliikenteen "kannattavuus" voidaan osoittaa.
Perusteesini on siinä, että emme voi lopettaa joukkoliikennettä. Kun niin on, joukkoliikenteen on oltava kannattavaa jollain tavoin, mutta me emme vain osaa osoittaa sitä. Meillä ei ole sille laskutapaa tai mitään muutakaan mittaria.
Itse asiassa aion käyttää teitä kaikkia jossain vaiheessa syksyllä avuksi tässä asiassa kyselemällä, mitä asioita pidätte tärkeinä joukkoliikenteessä. Mutta palataan siihen sitten kun on sen aika.
Ihmisten arvostuksia on toki yritetty selvittää. Mutta se on tavattoman vaikeata. Esimerkiksi sen vuoksi, että kun kysyt ihmiseltä, mitä aiot tehdä jossain tilanteessa, saat jonkin vastauksen. Mutta kun se tilanne tulee, ihminen saattaakin tehdä toisin. Ei siksi, että olisi ollut ilkeä, vaan esim. siksi, että todellinen tilanne osoittautuukin erilaiseksi kuin kuviteltu.
Liikenne-ennusteet ja niissä käytetyt sakkokertoimet ja sakkominuutit (käveleminen on 1,5 kertaa niin kurjaa kuin istuminen eteenpäin kulkevassa vaunussa, vaihtaminen on yhtä kurjaa kuin 5 minuutin matka) ovat nykyisten liikenne-ennusteiden peruste. Mutta luotettavien ja käyttökelpoisten arvojen saaminen on tavattoman vaikeata. Ja laskenta numeroilla, jotka on keksitty ihmisten sanallisista vastauksista, on enenmmän kuin arpapeliä. Ja kuitenkin laskentaa tehdään ja tuloksia ilmoitetaan tuhannesosien tarkkuudella!
Käyttäytymistieteilijät ovat melkoisia tilastotieteilijöitä, mutta liikenne-ennusteiden lähtötietoja pidetään eksakteina, eikä ennustelaskenta tuota tuloksen epätarkkuustietoa. Ennustelaskenta tehdään muuttamalla mielikuvat ajan arvoiksi, vaikka kaikki asiat eivät ole yhteismitallisia. Eivätkä ehdottomia, vaan todellisessa tilanteessa valintaan vaikuttavat monet asiat toistensa kanssa ristiin.
Silti vain oletetaan, että kaikki on muutettavissa ajaksi ja ajan rahallisen arvon kautta rahaksi. Ja että ihmiset tekevät valintoja rationaalisti ajan tai rahan perusteella. "Laatutekijöitä", kuten ikävät ympäristöt, pelot, penkin pehmeys, istuinten määrä, noustavat portaat, aikatulujen täsmällisyys, vaihtojen yhteensopivuus, ilmastointi, tuulisuoja pysäkillä jne. kaikki ovat nykylaskennoissa huomioimattomia. Mitään tällaista kehitystä ei kannata ennusteiden perusteella tehdä, koska ne eivät vaikuta ennustelaskennan tulokseen. Itse asiassa ennsutelaskenta voi laskea vaikka 10 vaihtoa matkalle, jos matka-aika laskennallisesti siten lyhenee. No, tämä onneksi pystytään estämään yksinkertaisesti.
Mutta se on valitettava totuus, että ennustelaskenta tuottaa hyviä tuloksia silloin, kun ajonopeus kasvaa ja vuoroväli tihenee. Ne ovat käytännössä ainoat laatutekijät, jotka joukkoliikenteellä ovat. Käytännön kokemus kaupunkien joukkoliikenteen käytöstä ei tue tätä, vaan pikemminkin päin vastoin (olen siitä aiemmin jossain ketjussa kirjoitellut). Muut laatutekijät harvalla vuorovälillä ja "hitailla" yhteyksillä houkuttelevat enemmän joukkoliikenteen käyttäjiä. Mutta kun ennustelaskentaan niitä asioita ei voi laittaa! Siksi Smith-Polvisessa suositeltiin metroa ja ratikoiden lopettamista, koska periaate oli jo silloin sama kuin nyt. Ja siksi sillä linjalla ollaan yhä - kun muutakaan ei ole.
Ehdotuksesi on aivan järkevä, ja pisteesikin kuvastanevat omia mieltymyksiäsi. Toki tästä on vielä matkaa siihen, miten noista saadaan tulokseksi matkustajamäärä. Mutta tuo voi olla paljon paremmin todellisuutta vastaava menetelmä kuin nykyinen, autolla ajamiseen käytettävään aikaan perustuva ennustelaskenta.
Antero