Vs: Helsingin metro à la Reino Castrén vs. Unto Valtanen
Raide-yvan hinta-arvio lansimetron hinnasta oli 452 M€ vuoden 2004 kustannustasossa, ei vuoden 2006 kustannustasossa. Kustannusarvio on nyt ilmeisesti 530 M€ eli kustannusarvio noussut kolmessa vuodessa 17 % eli 6 % vuodessa.
Okei, siis takaisin työpöydän ääreen. Edellinen oli hiukan hätäinen. Mutta lähtökohtana:
Länsimetro: alkuperäinen (2004) 450, nyt 530, erotus ainakin 80 eli yli 20%
Keskustatunneli: alkup. (??)270–330, nyt 480–550, erotus 110-220 eli yli 100%
Vuosaari: alkup. (2002) 260, nyt 390, erotus n.130 eli 50&
Musiikkitalo: alkup. (??) 94, nyt 106, erotus n.12 eli 15%
Hakamäentie: alkup. (??) 90, nyt 100, erotus n.10 eli 10%
Keskustatunneli tipahtaa heti pois anomaliana, jonka jälkeen nähdään että Länsimetron kustannusarvion nousu on selvästi yläpäässä listaa, samaa luokkaa kuin Vuosaari. Nyt tietenkin pitäisi selvittää mikä on nostanut nimen omaan Vuosaaren kustannuksia. Ja sitten muistaa kuten Antero edellä jo totesikin että Länsimetron kohdalla on kyse vasta arviosta joka voi hyvinkin aliarvioida urakkatarjousten tasoa, Vuosaaren kohdalla on kyse toteutuneista kustannuksista. Ja sitten pitäisi kaivaa edellämainittujen hankkeiden paperit ja katsoa ainakin nuo lehdessä maininnatta jätetyt vuodet. Ja niin edelleen... Siinä toinen hyvä syy jättää lehti tilaamatta: jos haluat oikeasti ymmärtää jotain lehden jostain jutusta, joudut joka tapauksessa itse kaivamaan kaiken lähdemateriaalin ja selvittäämään asian itse, lehti harvemmin edes antaa mitään lähdeviitteitä. Miksi siis maksaa työstä jonka toimittaja jättää tekemättä ja jonka joudut kuitenkin tekemään itse. Nykyään luen vain aikakauslehtiä ja erikoislehtiä. Joka tapauksessa jää ilmeinen epäilys että yleinen kustannustason nousu rakennusalalla ei riitä selittäämään edes tätä ensimmäistä kustannusten tarkistusta ylöspäin. Tavallaan Louko tunnustaa tämän sanomalla: "Ensimmäiset kustannusarviot perustuvat karvalakkimalliseen metroon." Siis suomeksi yvaan kustannuksia arvioitiin alaspäin. Itse paperista ei muistaaksen ilmennyt että kyse olisi mistään "karvalakkimetrosta" vaan aivan tavallisesta. Huvittavaa sinällään että ei olekaan itsestäänselvää että metro olisi "laadukas ja viihtyisä" vaan kyse on Espoon valtuuston erityisvaatimuksista.