Tässä voisi olla yksi logiikka: laituriovet. Olen ymmärtänyt Espoon haluavan sellaiset asemilleen. Ja kun hankittava uusi kalusto (M300-junat) on ilmeisesti pääpiirteissään M200-junien kaltaisia ulkoisilta puitteiltaan, mm. ovien paikat ja toiminta samat, olisi näiden uudenpien junasarjojen toiminta Espoon puolella mutkatonta. M100-junat ovat jäämässä pois käytöstä vasta vuosina 2022-2027, joten on niillä ajovuosia vielä jäljellä, mutta jos/kun Helsingin puolen "vanhoille" asemille päivitetään laituriovet, pitää niissä ottaa huomioon eri junasukupolvien erityyppiset ja hieman eri paikoisssa sijaitsevat ovet. Tekemällä riittävän leveät laituriovet tästä asiasta ei tietysti ole ongelmaa. Mutta jos Espoon puolen kaikki laituriovet olisi standardoitu M200- ja M300-junille, voisi se olla ainakin aluksi kustannuksia säästävä tekijä.
Niin, raitiotietähän ei voi laajentaa, koska se olisi epäyhteensopiva uusi järjestelmä seudulle. Kombiratkaisua ei voinut tehdä, koska se olisi ollut epäyhteensopiva uusi järjestelmä seudulle. Sen sijaan "yhteensopivan" metroradan voi jakaa hyvin epäyhteensopiviin osiin, joilla liikkuu erilaista toisiinsa yhteensopimatonta kalustoa, joilla on rajattu oma toiminta-alueensa sillä radalla.
Entisen suunnittelujohtajan mielestä Espoon asemien tulee olla lyhyitä, jotta sinne ei voi ajaa idän pitkillä junilla. Jos tätä epäyhteensopivuutta ei saada toteutetuksi, niin tehdään asemista muuten sellaisia (laituriovet), ettei siellä voi ajaa kaikella kalustolla. Ehkä se on tarpeen, jotta ei tule kiusausta kierrättää kalustoa järkevästi eli ajaa vanhoilla junilla myös Espooseen.
Jos metro muutetaan kuljettajattomaan ajoon, laituriovet tarvitaan turvallisuussyistä, ei Espoon vaatimuksesta. Mutta kaiken näkemäni jälkeen en ihmettele, vaikka "säästettäisiin" sillä, että Espoossa on erilaiset laituriovet kuin Helsingissä.
Minäkin voin ehdottaa:
Espoo voi estää vanhojen metrojunien ajon omalle puolelleen kätevästi siten, että radasta tehdään ilmajohtovirrotteinen ja 2,65 m leveälle kalustolle sopiva. Kapeampien junien kapasiteetti on pienempi mitä ex.suunnittelujohtaja tavoittelee junien lyhentämisellä. Joten voidaankin ajaa tiheämpää vuoroväliä kuin on perusteltua nykyisin metrojunin.
Tunneliin tietenkin tämä metrolinja, jotta louhinta-alalla on tarpeeksi tuloja. Mutta minäpä tarjoan vielä bonusta: Kun näillä ilmajohtovirrotteisilla 2,65 m leveillä metroilla voi ajaa myös kadulla, jokaiselle liityntäasemalle louhitaan vielä ramppi maapinnalle ja ajetaan liityntäbussilinjat samalla kalustolla. Rampit eivät tietenkään ole jatkuvassa käytössä vaan ainoastaan kaluston siirtoon aamuisin ja iltaisin. Matkustajat vaihtavat kävellen maantasosta tunneliasemalle, jotta tunneliasemista ei tule tarpeettomia ja alan teollisuus pääsee toimittamaan hissit ja liukuportaat.
Tämähän on toki sitten vain minun spekulointiani.
Samoin :biggrin:
Antero