Eilen (ma 25.9.2007) oli Länsimetro toinen yleisötilaisuus tänä syksynä Tapiolan lukiolla.
Mielenkiintoisia asioita oli esillä ja muutamia kritiikin kohteitakin.
Mutta kaikenkaikkiaan Tapiolan tilaisuus oli myönteisempi, kuin vastaava tilaisuus Matinkylässä viikko siitten, jossa tunnelma oli aika "hapan". Matinkylässä monet kriittiset puheenvuorot saivat runsaat aploodit runsaalta yleisöltä. Monet kritisoivat matka-aikoja, loppuvia suoria bussiyhteyksiä, Otaniemen mutkaa ja joku ylipäätään kyseenalaisti koko metron rakentamisen Espooseen.
Eräs vanhempi rouva kuitenkin piti mielestäni hienon puheenvuoron, kun hän oli huolestunut jatkuvasti lisääntyvistä ruuhkista Länsiväylällä ja sen mahdollisesti aiheuttavista ongelmista mm. onnettomuuksista. Kiinnitin itse aivan samaan huomiota ja kun tulin em. tilaisuuteen seutulinjalla 132 Länsiväylän ja ruuhkajonot seisoivat Kehä II:sen liittymään saakka (länteen päin). Tämä vanha rouva kehui metro tuomaa mahdollisuutta käyttää nopeaa ja turvallista joukkoliikennettä jatkossa. Kertakaikkiaan hienoa kuulla, etteivät kaikki ole "mustanneet mieltään" Länsimetrosta (tai ylipäätään metrosta) ja varsinkin vanhemman väestön keskuudesta.
Tapiolassa tunnelma oli tosiaan toisenlainen ja metron tuloa tunnuttiin odotettavan, ainakin suuri osa yleisöstä. Kriittiset puheenvuorot koskivat lähinnä Niittykummun metroaseman jättämistä aluksi vain asemavaraukseksi, Olarin jääminen metroradasta sivuun ja lisäksi oltiin huolissaan Lehtisaari-Koivusaari-Meilahti-suunnan joukkoliikenteestä jatkossa sekä Tapiolan liityntäaseman toimivuudesta. Joku oli perin harmissaan Haukilahden vaihdolliseksi muuttuvasta joukkoliikenneyhteydestä ja totesi lopuksi, että: "Minä ostan sitten auton!". Yleisöä oli vähemmän paikalla kuin Matikylässä.
Muutaman mielenkiintoisen jutun poimin tilaisuudesta poimittuna:
Länsimetro Oy:n toimitusjohtajan Matti Kokkisen mukaan Tapiolan metroaseman yhteyteen tulevat kääntöraiteet suunnitellaan ja rakennetaan niin, että metrolinjan haaroittaminen Tapiolasta on joskus hamassa tulevaisuudessa mahdollista.
Lisäksi joku yleisöstä kysyi metrovarikoista ja että riittääkö Roihupellon nykyinen varikko? Vastaus oli, että Matinkylään tulevat hieman normaalia pidemmät kääntöraiteet, joissa voidaan säilyttää ja siivota joitakin metrojunia. Mutta Länsimetron ulottuessa joskus lopulliseen päätepisteeseensä tarvitaan toinen metrovarikko Kivenlahteen. Tämä on tietysti melkoisen luonnollistakin.