On kokonaan toinen juttu, mutta kun nyt otit puheeksi, niin voidaan tässä vielä jatkaa.Lauttasaaren kohdalla alueilta, jotka ovat etäällä metroasemasta, joukkoliikennematkat muuttuvat suurimmaksi osaksi vaihdollisiksi.
Tai raitiolinjana Bulevardin suunnalta Lauttasaareen. Mutta se onkin sitten jo aivan toinen juttu.
Kävin eilen Lauttasaaressa ja hämmästyin näkemääni. Asemakaava on kuin Joensuusta, mutta rakennukset kuin Neuvosto-Virosta. Kadut ovat leveitä, sillä autojen pysäköinti vaatii tilaa. Ilmeisesti bussiliikennekaupunginosat Helsingissäkin ovat pelkkää autokaupunkia? Vaikka bussit kulkevatkin kymmenen minuutin välein, eivät ne houkuttele matkustajia. Voin arvata, millaiseksi tilanne muuttuisi metron myötä: joukkoliikenteen markkinaosuus laskisi lähelle nollaa, sillä kävelymatka metrolle muodostuisi liian pitkäksi. Ei kai tuollaisella rakennustehokkuudella kannata mitään (maanalaista) metroa rakentaa tai edes suunnitella? Lauttasaaren metroaseman voisi jättää pois kokonaan suunnitelmista ja näin saataisiin länsimetron hintaa laskettua.
Paluumatkalla Lauttasaaresta Helsinkiin hämmästyin vielä enemmän, sillä heti lätäkön ylitettyäni näin raitiovaunun. Raitiovaunu tulee siis rantaan saakka, mutta siltaan ja Lauttasaaren radanpätkään eivät ole rahat riittäneet. Ja tämän vuoksi ylläpidetään päällekäistä liikennettä: Lauttasaaren bussit ja tuo raitiolinja.
Mielestäni se, mitä Lauttasaari todella tarvitsisi, olisi ympyriäinen raitiotie, joka tarjoaisi laadukkaan joukkoliikenteen saaren jokaiseen kiinteistöön. Näin ne parkkipaikat katujen varsilta voitaisiin korvata vaikka lehmuksilla. Uskon, että joukkoliikenteen markkinaosuus saaren ja Helsingin välillä kasvaisi huomattavasti. Raitiotie voitaisiin rahoittaa myymällä tonteille lisää rakennusoikeutta - pakkohan lisääntynyttä rakennusoikeutta ei olisi käyttää, mutta pakko olisi maksaa. Samalla tehtäisiin päätös, että nykyisiä rakennuksia ei saisi laajentaa. Lisääntynyt rakennusoikeus olisi pakko hyödyntää rakentamalla uusia taloja vanhoja rumiluksia korvaamaan. Uudet kauniit rakennukset lisäisivät Lauttasaaren suosiota, ja saaren asukasmäärä lähtisi nousuun.
Sipoota havitellaan vaikka Lauttasaartakin voisi kehittää!
P.S. Jotekin mua ärsyttää Helsingin metron nostaminen raitiovaunujen edelle ja yläpuolelle. Kävin eilen ostamassa vinyylilevyjä Hämeentieltä. YTV:n reittiopas oli antanut minulle ainoaksi vaihtoehdoksi oranssin junan. Noustuani viemäristä oli suuntavaistoni seonnut niin, etten meinannut koko Hämeentietä löytää! Levyt ostettuani liikkeen myyjä ystävällisesti opasti, että myös vihreä sähköjuna kulkee Hämeentien ja kaupungin keskustan välillä. Onneksi ihmiset osaavat opastaa paremmin kuin YTV:n kotisivut!