Tehtäisiin joskun kunnon selvitys!
JE sanoi:
Tilastokeskuksen ennusteen mukaan pääkaupunkiseudun väkiluku on kasvanut 1,1 miljoonan tienoille vuoteen 2040 mennessä. Espoon osuus kasvusta on noin 50 000. Riippuen siitä, miten tuon kasvun on ajateltu sijoittuvan Espooseen, voi Etelä-Espookin olla uusien liikenneratkaisujen tarpeessa.
Länsimetron kanssa ei ole kysymys siitä, miten Espoo kasvaa, vaan maankäytön tehokkuudesta, mihin JE aivan oikein viittaa.
Raitiotie tai bussit soveltuvat nykyiseen maankäytön tehokkuuteen, joka on 1500-2000 hlö/km2 rakennetuilla alueilla. Kuten nykyisestä bussijärjestelmästä nähdään, tällaisella maankäytön tehokkuudella voidaan järjestää hyvin toimiva joukkoliikenne, joka ei ole liityntäliikennejärjestelmä.
Maankäyttöä voidaan tehostaa 3-kertaiseksi nykyisestä, ja edelleen joukkoliikenne toimii vaihdottomana, jos se on raitiotie. Busseille tämä on jo liikaa, sillä syntyy liian tiheitä vuorovälejä. Metro on edelleen turhan kallis ja huonosti toimiva, koska hintansa puolesta sitä ei voida edelleenkään toteuttaa vaihdottomana.
En tiedä, minkälaista maankäyttöä Espoossa oikeasti halutaan. Helsingissä asukastiheys on keskimäärin 3000 hlö/km2. Keski- ja Etelä-Espoossa ilmeisesti noin 1000 hlö/km2. En usko, että Espoo haluaa sijoittaa tulevat 50.000 asukastaan 20-kerroksisiin kerrostaloihin viiden metroaseman ympärille. Espoon yleiskaavasuunnitelmat eivät edellytä metroa, vaan asukastiheys on niin alhainen, että liikenne hoituu joko busseilla tai raitiotiellä.
Rainer sanoi:
Toinen seikka joka unohdettu, on että metrolla pääsee suoraan ilman vaihtoja Helsingin kantakaupungissa kuudelle eri asemalle. Bussilla vain Ruoholahteen ja Kamppiin.
Tämähän ei ole asia, joka riippuu siitä, onko välineenä metro, bussit vai raitiovaunu. Kysymys on linjaston rakenteesta. Metron rajoitus on, ettei sillä voi toteuttaa yhtä monipuolista linjastoa kuin bussilla tai ratikalla.
Esimerkkinä tästä Praha, kyseessä vaihdottomat yhteydet. Tavanomainen tilanne on, että keskustaan tulevalla raitiotieradalla on 3-4 linjaa, jotka suuntaavat ensin eri puolille keskustaa ja sitten eri suuntiin keskustasta pois. Yhdeltä suunnalta pääsee siten kymmenille pysäkeille ja 3-4:ään eri suuntaan toiselle puolelle kaupunkia.
Prahassa on 3:n linjan metro. Jokainen linja menee läpi kaupungin. Metrolla siis pääsee muutamalle pysäkille keskustan alueella ja yhteen vastakkaiseen suuntaan.
Prahassa eivät bussit tule keskustaan, ne toimivat ainoastaan raideliikennettä avustavana liikennemuotona. Mutta mikään ei estäisi tekemästä linjoja samoin kuin raitiolinjat.
Rainer sanoi:
Kolmas seikka joka bussijärjestelmässä on huonoa, on että jos matkustajamäärät kasvaisivat nykyisestä 51000:a, Kampin terminaali ei enää riitä, joten jouduttaisiin busseille etsiä uusia määränpäitä Helsingin kantakaupungissa.
Kamppi onkin turha ja väärä järjestely, ja on vain oikein, että linjat viedään läpi kaupungin. Eikä niitä pidä katkaista kantakaupungin alueelle ylipäätään, vaan johtaa esikaupunkeihin toiselle puolelle kaupunkia.
On epäloogista moittia, että linjat hidastuvat ajaessaan kaupungin läpi. Matkustajallehan ne tarjoavat parempaa palvelua, koska ovat kuitenkin nopeampia kuin käveleminen ja vaihtaminen.
Bussien vieminen keskustatunneliin - jos sellainen rakennettaisiin - on täysin väärä ratkaisu. Tunneli on 3-4 km pitkä moottorikatu, jonka varrella ei ole mitään matkakohteita. Autotunneliin ei voi edes rakentaa pysäkkejä, joista pääsisi maan pinnalle.
Rainer sanoi:
Se mikä tekee metrosta houkuttelevamman kuin bussi, on matkustusmukavuus ja täsmällisyys. Raskaan kaupunkiraideliikenteen suurkuluttajana voin kertoa että bussissa tulee pidemmillä matkoilla ahdas olo ja todella sellainen tunne että olisi joukkoliikenteen pakkokäyttäjä.
Raitiotie tarjoaa samat edut bussiin nähden kuin metro, mutta ilman metroon liittyviä haittoja. Lisäksi raitiotie tarjoaa myös niitä etuja, joita bussilla on metroon nähden. Kuten vaihdottomat yhteydet, tiheä pysäkkiverkko ja siten lyhyet kävelymatkat, ja metroa miellyttävämpi matkustaminen maan pinnalla.
JE sanoi:
Mutta sitä pidän tyrmistyttävänä ja vastenmielisenä, että YVA-selvityksen lopputulos on poliittinen ja tarkoitushakuinen, ei tosiasioihin perustuva.
Olen aivan samaa mieltä. Haluaisin nähdä kunnolla tehdyn selvityksen, sellaisen, josta näkisi, että on REHELLISESTI haluttu saada oikea ja totuudenmukainen tulos niin hyvin, kuin se osataan tehdä. Pääsisin itsekin kinaamasta asioista.
En minäkään voi vannoa, että ratikka on Espooseen metroa parempi. Minulla ei ole sellaisia resursseja käytössä kuin YVAssakin suurella rahalla on. Mutta tällainen selvittäminen on naurettavaa, kun vähemmänkin kalliilla arvioilla ja yksinkertaisin menetelmin tämänkin YVAn kaltaiset ja kaikki edelliset metroselvitykset ovat teilattavissa. Suurella rahalla asian voisi selvittää paremmin ja tarkemmin kuin "kotikonstein". Kun sitä rahaa kerran on, toivoisin sitä joskus käytettävän oikein.
Antero