Re: Espoonlahden mennyt metrotilaisuus
Antero Alku sanoi:
Aivan. Nykyiset espoonlahtelaiset joutuisivat maksamaan metrosta, josta heille on ainoastaan haittaa. Ei liene yllätys, ettei heitä metro innosta.
R.Silfverberg sanoi:
Monikohan tilaisuuden osallistujista tulee tosissaan käyttämään metroa tai sen vaihtoehtoja 10-15 vuoden päästä päivittäisessä työmatkaliikenteessä?
Varmaankin suunnilleen kaikki nyt 65-vuotiaat ja sitä nuoremmat. Mitä iäkkäämpi, sitä todennäköisemmin joutuu kärsimään turhista vaihdoista ja joukkoliikenteen huonoista järjestelyistä. Nuoremmilla on tilaisuus valita auto.
Metronvastustajien /kannattajien nelikenttä-analyysi:. Ei kannata ottaa vakavasti. :wink:
1) Bensafasisti.
Vastustaa metroa ja kaikkea joukkoliikenteen tukemista. Ajaa kaikki lyhyet matkansa autolla, asuu pientalossa, vastustaa tiivistä rakentamista siinä kaupunginosassa jossa itse asuu, koska se toisi mukanaan sosiaalisia lieveilmiöitä. Hänen mielestään metro laiskistaa ja saattaa nuoret hunningolle. Hänen mielestään metro sopii korkeintaan miljoonakaupunkeihin jossa ruuhkat ovat todellisia, mutta Espoo ei ole sellainen. Liike-elämän palveluksessa tai yrittäjä, useammin mies kuin nainen, ikä useimmiten yli 35.
2) Kukkahattutäti.
Haluaa metron sijaan joko bussiyhteyksiä lisää, tai vaihtoehtoisesti pikaraitiotien, pääasiassa että kulkevat sinne jonne hän itse matkustaa eniten, ja jonne hänen mielestään jokaisen suomalaisen pitäisi matkustaa, eli kulttuurikohteet. Bussi on paras siksi että arvostaa bussikuskien henk. kohtaista palvelua, ja busseissa on siistiä. Nopeus ja täsmällisyys ei ole tärkeintä, vaan se, että ei tarvitse vaihtaa kulkuneuvoa matkan aikana. Humanistisesti orientoitunut henkilö, muistaa usein heikko-osaisia, ja on sitä mieltä että metro on liian kallis, ja rahat tulisi käyttää hyvinvointipalvelujen kehittämiseen. Useammin nainen kuin mies, ja usein julkisen sektorin palveluksessa, heidän joukossaan on kaikenikäisiä, eläkeläisiä ehkä eniten.
3) Metrouskovainen.
Haluaa metron nimenomaan koska uskoo sen tekniseen ylivoimaisuuteen ja taloudellisuuteen, eikä vastusta urbaania tehokasta rakentamista, koska pääkaupunkiseudun kasvua ei hänen mielestään voi jarruttaa. Voisi ajatella pikaraitiotietäkin vaihtoehdoksi, jos todistetusti tehokkaampi kuin metro, ja soveltuu sille reitille jolle se on aiottu. Busseja hän arvostaa vain syöttöliikennekulkuneuvoina, eli matkoille jotka ovat niin lyhyitä on niin että se ei ehdi myöhästyä. Omistaa auton, ja käyttääkin sitä joskus, mutta vihaa ruuhkia, ja haluaa optimoida sen käyttöä ja käyttää kaikkia metron suomia mahdollisuukisa, kuten liityntäpysäköintiä ja kauppakeskus- ym palveluita joita on järjestetty metroasemien yhteyteen. Useammin mies kuin nainen, ja teknillinen koulutus, heidän joukossaan on kaikenikäisiä.
4) Suurkuluttaja.
Suhtautuu myönteisesti metroon ja joukkoliikenteeseen koska se mahdollistaa nopean liikkumisen keskusten välilllä jossa tapaa kavereitaan. Ei omista autoa, ja suhtautuu nihkeästi autoilun kasvuun. Liikkuu myös usein myös pyörällä, ja haluaisi tilavan joukkoliikennevälineen jossa mahdollisuus ottaa mukaan polkupyörä tai muita isoja kantamuksia kuten lastenvaunuja tai soittimia, siksi mielummin metro kuin pikaraitiotie. Asuu kerrostalossa, joko kantakaupungissa tai jossain suuressa lähiössä. Näiden joukossa myös ulkomaalaistaustaisia suhteessa eniten. Korkea koulutus tai opiskelee. Useammin nainen kuin mies. Ikä useimmiten alle 35.