Laajasalon raideyhteys

No joo, taitaa se valosuunnittelu olla omalla tavallaan haasteellista joka paikassa.
Oikeastaan viittaan siihen, että noissa paikoissa tulee työnaikaisia liikennejärjestelyjä, jännillä järjestelyillä. Ehkä yhtä jännillä, kuin syksyllä Siltasaarenkadulla, kun tehdään semmonen ilmaveivi, mitä ei ennen tiettävästi Suomessa tehty.

Tossa tuolileikissä on varmaan puolensa ja puolensa. Mä en ihan tykkää siitä nykymuodista, jonka mukaan noin kärjistäen heti kun on oppinut hommansa niin heitetään tekemään jotain muuta ja taas joutuu opettelemaan uutta. Lopputuloksen kannalta voisi olla parempi, jos suutari pysyisi lestissään, toisaalta työntekijän kannalta monipuolisuus on sekä mukavaa vaihtelua että hyödyllisen osaamisen laajentamista. Mutta jos niitä uusia tehtäviä saa oppia vanhan tekijän kanssa vähän sellaisella mestari-kisälli-periaattella, niin sittenhän se on vaan hyvä.
Tuossa on myös osin taustalla syyt, kuten Kruunusillat oli jo pitkällä vauhdissa (suunnitelmien osalta) jokerin koeajojenkin aikaan. On myös kuitenkin hyvä osata liittyvien tekniikkalajien tarpeita toisen tekniikkalajin osaajana. Esimerkiksi miten liikennevalot vaikuttavat liikennemerkkeihin ja toisinpäin. Tietyn liikennemerkin tai -merkkien asentaminen esimerkiksi liikennevalopylvääseen vaikuttaa liikennevalopylvään tyyppiin. Tai nopeusrajoitukset, jotka päätetään radan suunnittelussa tai katusuunnittelussa, vaikuttavat aika monellakin tapaa liikennevaloihin. Jos näitä osaa ennakoida, niin siitä on apua, kun tietää kysyä asioita.
Ja on sitten laajemmin osaamista useammalla henkilöllä ja mahdollista sijaistaa, jos on tarpeen. Itsekin sijaistan lopputilanteen liikennevalosuunnittelua kesällä Kruunusillat-hankkeella.
Haluaako Helsinki ohjelmoida tuollakin ne valot itse? En tykkää ollenkaan. Tosin nyt on kantakaupungissakin tehty valoihin parannuksia, en ole varma oliko sinne vihdoin saatu se ratikkavalosuunnittelija, josta vuosikausia on puhuttu, vai miten se on organisoitu. Mutta noin yleisesti Helsingin tapa tehdä noita valoasioita ei ikävä kyllä ole ratikan kannalta yhtä hyvä kuin että allianssi hoitaisi ne.
Todennäköisesti haluaa. Toinen asia on riittääkö siellä resurssit, niin se jokerillakin loppui kesken parin liittymän kanssa. En ole kuullut, että Helsingillä olisi vaihtunut valoissa porukka. Ainakin nämä ohjelmoijat, joiden kanssa näissä hankkeissa olen ollut yhteydessä, ovat samat. Se miten halutaan valot tehdä on hieman jopa poliittinen mielipide. Kyllä se Helsinki Raidejokerin valotkin hyvin ohjelmoi, jopa paikoin paremmin, kuin laitevalmistaja itse. Ohjelmointitapoja on monia, Helsingillä on paljon kokemusta raitiovaunujen erityispiirteistä.
 
Takaisin
Ylös