Laajasalon raideyhteys

No joo, taitaa se valosuunnittelu olla omalla tavallaan haasteellista joka paikassa.
Oikeastaan viittaan siihen, että noissa paikoissa tulee työnaikaisia liikennejärjestelyjä, jännillä järjestelyillä. Ehkä yhtä jännillä, kuin syksyllä Siltasaarenkadulla, kun tehdään semmonen ilmaveivi, mitä ei ennen tiettävästi Suomessa tehty.

Tossa tuolileikissä on varmaan puolensa ja puolensa. Mä en ihan tykkää siitä nykymuodista, jonka mukaan noin kärjistäen heti kun on oppinut hommansa niin heitetään tekemään jotain muuta ja taas joutuu opettelemaan uutta. Lopputuloksen kannalta voisi olla parempi, jos suutari pysyisi lestissään, toisaalta työntekijän kannalta monipuolisuus on sekä mukavaa vaihtelua että hyödyllisen osaamisen laajentamista. Mutta jos niitä uusia tehtäviä saa oppia vanhan tekijän kanssa vähän sellaisella mestari-kisälli-periaattella, niin sittenhän se on vaan hyvä.
Tuossa on myös osin taustalla syyt, kuten Kruunusillat oli jo pitkällä vauhdissa (suunnitelmien osalta) jokerin koeajojenkin aikaan. On myös kuitenkin hyvä osata liittyvien tekniikkalajien tarpeita toisen tekniikkalajin osaajana. Esimerkiksi miten liikennevalot vaikuttavat liikennemerkkeihin ja toisinpäin. Tietyn liikennemerkin tai -merkkien asentaminen esimerkiksi liikennevalopylvääseen vaikuttaa liikennevalopylvään tyyppiin. Tai nopeusrajoitukset, jotka päätetään radan suunnittelussa tai katusuunnittelussa, vaikuttavat aika monellakin tapaa liikennevaloihin. Jos näitä osaa ennakoida, niin siitä on apua, kun tietää kysyä asioita.
Ja on sitten laajemmin osaamista useammalla henkilöllä ja mahdollista sijaistaa, jos on tarpeen. Itsekin sijaistan lopputilanteen liikennevalosuunnittelua kesällä Kruunusillat-hankkeella.
Haluaako Helsinki ohjelmoida tuollakin ne valot itse? En tykkää ollenkaan. Tosin nyt on kantakaupungissakin tehty valoihin parannuksia, en ole varma oliko sinne vihdoin saatu se ratikkavalosuunnittelija, josta vuosikausia on puhuttu, vai miten se on organisoitu. Mutta noin yleisesti Helsingin tapa tehdä noita valoasioita ei ikävä kyllä ole ratikan kannalta yhtä hyvä kuin että allianssi hoitaisi ne.
Todennäköisesti haluaa. Toinen asia on riittääkö siellä resurssit, niin se jokerillakin loppui kesken parin liittymän kanssa. En ole kuullut, että Helsingillä olisi vaihtunut valoissa porukka. Ainakin nämä ohjelmoijat, joiden kanssa näissä hankkeissa olen ollut yhteydessä, ovat samat. Se miten halutaan valot tehdä on hieman jopa poliittinen mielipide. Kyllä se Helsinki Raidejokerin valotkin hyvin ohjelmoi, jopa paikoin paremmin, kuin laitevalmistaja itse. Ohjelmointitapoja on monia, Helsingillä on paljon kokemusta raitiovaunujen erityispiirteistä.
 
Ajattelin, että ehkä Yliskylän-keskustelua olisi parempi käydä täällä.

Eikö sama toimisi ihan yhtä hyvin Nihdin suunnalta saapuessa? Siltasaarenkadulta ei taida muuten olla vaihteita "väärän" puolen laiturille, jos toinen laituri on varattuna. Toisaalta tuolla reitillä kuljettajan ei täydy vaihtaa päätä Hakaniemessä, jolloin Hakaniemeen ei täydy juurikaan aikatauluttaa odotusaikaa.

Joo, kyllähän se toimisi, odotella voi siinä nurmikolla ja sitten muutama minuutti pitäisi varata suunnanvaihtoon. Helpompaa se mun mielestä varhain aamulla olisi tulla suoraan oikein päin siihen Hakaniemeen.

Ajoaika Yliskylän ja Hakaniemenrannan päätepysäkkien välillä lienee noin 17 min, Höseli-lisällä 19 min. Höselin ajatus on, että ratikalla pitää päästä keskustaan klo 6:ksi, joten olettaen että ratikka on Yliskylän keskustayhteys, niin ekan ratikan pitäisi lähteä Yliskylästä noin klo 5.25–5.30, jotta siltä ehtisi vaihtaa Hakaniemessä keskustaan kulkevaan ratikkaan ja päästä Kaivokadulle klo 6. Jos vuoroväli olisi heti aamusta 10 min, niin "10V" tulisi Hakaniemeen aikavälillä 5.10-6.00 (yhteensä 5 vuoroa).

Mietin tässä itse tosin enemmän aamuruuhkan lähtöjä linjalle aamuseitsemän maissa ja iltaruuhkan jälkeisiä hallivuoroja. Nuo kulkevat ruuhkasuunnan vastaisesti, joten koko linjan ajaminen ei välttämättä ole tarpeen, vaan Kalasatamasta voisi ajaa suoraan Laajasaloon.
Mielenkiintoista tässä on se, millaista vuoroväliä sinne nyt sitten tynkälinjan aikaan tarjotaan ja minkä verran sinne tulee matkustajia. Mä olen taipuvainen ajattelemaan, että hienot ja kalliit tietokonemallit ovat kykenemättömiä ennustamaan ratikan matkustajamääriä, koska ne ennusteet ovat käytännössä aina aivan liian matalat. Tässä kohtaa tuo tynkäpalvelu on kuitenkin suuri kysymysmerkki. Jos on töissä Kalasatamassa tai Hakaniemessä, niin ratikka on hyvä juttu, mutta jos haluaa keskustaan, niin mahtaako kuitenkin vanhasta tottumuksesta houkutella enemmän tuttu bussiyhteys Herttoniemeen, missä metroon pääsee melkein sääsuojassa, kun taas Hakaniemessä joutuu taivaltamaan aika monen liikennevalon kautta niin muiden ratikoiden pysäkeille kuin kaukana Arena-talon alla sijaitsevalle metrolaiturillekin.

Ajattelen siis toisaalta niin, että Yliskylän linjan profiili tuottaa ruuhkassa paljon enemmän matkustajia kuin päivällä ja illalla, mutta toisaalta Hakaniemen tynkävaiheessa niitä matkustajia ei välttämättä silti vielä ole niin paljon, että ruuhkassa tarvitaan erillisiä ruuhkavuoroja. Sitten, kun linja kulkee keskustaan asti, niitä kyllä jo tarvitaan.

Olen edelleen toiveikas sen suhteen, että löydettäisiin ratkaisu, jolla 12 saadaan heti aluksi keskustaan ilman että valtuuston tarvitsee pelätä Kaivokadulle sijoittuvaa päätepysäkkiä.

Nuo 10V:n aamuvuorot muuten tulevat keskustaan loppujen lopuksi aika hyvään aikaan ajatellen tuota Höselin aamutavoitetta. Ehkäpä ne voivat peräti korvata peruslinjan 10 aamuliikennettä vähän riippuen siitä miten tärkeänä Kirran varhaisaamun vuoroja pidetään. Vaihdeyhteydet mahdollistavat senkin, että ajetaan varikolta ulos Pikkikseen ja sieltä Hakaniemeen ja Yliskylään.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Helpompaa se mun mielestä varhain aamulla olisi tulla suoraan oikein päin siihen Hakaniemeen.
Ensimmäisten lähtöjen osalta varmasti näin. Eipä silloin ole juurikaan ruuhkaa vielä.
Mielenkiintoista tässä on se, millaista vuoroväliä sinne nyt sitten tynkälinjan aikaan tarjotaan ja minkä verran sinne tulee matkustajia.
Saa nähdä luistaako HSL ratikoiden ja liityntäbussien vuorovälin synkronoinnista. Alun perin ratikan vuoroväli oli päiväsaikaan 5/7,5 ja bussien 10/15. Jos oletetaan, että 7,5 minuutin vuoroväli riittäisi ratikalle ruuhkassa, en usko että vartin vuoroväli riittää busseille. Vaihtoehdot olisivat siis ratikoiden tiheämpi vuoroväli (ja nuo aikaisemmin mainitut hallivuorot keskellä päivää) tai sitten synkronoinnista luopuminen. Minun on ainakin vaikea uskoa, että ruuhkan vuoroväli olisi 6 minuuttia harvempi, jolloin hallivuoroille olisi edelleen tarvetta.
Olen edelleen toiveikas sen suhteen, että löydettäisiin ratkaisu, jolla 12 saadaan heti aluksi keskustaan ilman että valtuuston tarvitsee pelätä Kaivokadulle sijoittuvaa päätepysäkkiä.
Pysäkkien pituudet taitavat rajoittaa tuota aika paljon. Ainoat potentiaaliset reitit, jotka tulevat nyt mieleen ovat Kaivokatu–Mannerheimintie–Töölön halli, joka sisältää vasemmalle kääntymisen Mannerheimintieltä Kaivokadulle, tai sitten Kaivokatu–Mannerheimintie–Aleksanterinkatu–Kauppatori. Kolmikulma olisi aika täydellinen sijaintinsa puolesta. En vain tiedä kuinka helposti Kolmikulman pysäkin pidentäminen onnistuu. Mikonkatukin olisi periaatteessa mahdollinen, mutta pubiratikalle pitäisi silloin löytää uusi päätepysäkki.

Pysäkkien pituuksista tuli muuten mieleen, että Ruskeasuon ja Töölöntullin välisille pysäkeille ei taida mahtua pikaratikkaa nykyisellään. Pasilan kautta kulkiessa Eläintarhan pysäkillä olisi sama ongelma. Saa nähdä pysähtyvätkö hallivuorot ollenkaan Töölöntullin pohjoispuolella (jos siis hallivuoroja tulee).
 
Saa nähdä luistaako HSL ratikoiden ja liityntäbussien vuorovälin synkronoinnista. Alun perin ratikan vuoroväli oli päiväsaikaan 5/7,5 ja bussien 10/15. Jos oletetaan, että 7,5 minuutin vuoroväli riittäisi ratikalle ruuhkassa, en usko että vartin vuoroväli riittää busseille. Vaihtoehdot olisivat siis ratikoiden tiheämpi vuoroväli (ja nuo aikaisemmin mainitut hallivuorot keskellä päivää) tai sitten synkronoinnista luopuminen. Minun on ainakin vaikea uskoa, että ruuhkan vuoroväli olisi 6 minuuttia harvempi, jolloin hallivuoroille olisi edelleen tarvetta.
Tätä en tullut ajatelleeksi. Mutta tynkälinjatilanteessa en toisaalta usko, että liitynnällekään merkittävää tarvetta on. Tietysti Jollaksesta Pasilaan voi jatkossa matkustaa bussi+bussi -yhdistelmän sijaan yhdistelmällä bussi+ratikka, mutta keskustaan menijöille tuskin bussi+ratikka+ratikka on houkuttelevampi kuin bussi+metro. Eli onko tällä perusteella tynkälinjatilanteessa perusteltua lähteä tarjoamaan ratikalle tarpeettoman tiheää vuoroväliä miljoonakustannuksin?

Sitten voidaan toki kysyä, mitä kaikille niille Laajasaloa varten tilatuille pitkille vaunuille tehdään, jos ei niitä tarvita linjalla 12. Se ei ole ongelma. Niitä voidaan käyttää linjoilla 11, 13 ja 14, mikä vastaavasti vähentää nivelvaunujen käyttötarvetta.

Pysäkkien pituudet taitavat rajoittaa tuota aika paljon. Ainoat potentiaaliset reitit, jotka tulevat nyt mieleen ovat Kaivokatu–Mannerheimintie–Töölön halli, joka sisältää vasemmalle kääntymisen Mannerheimintieltä Kaivokadulle, tai sitten Kaivokatu–Mannerheimintie–Aleksanterinkatu–Kauppatori. Kolmikulma olisi aika täydellinen sijaintinsa puolesta. En vain tiedä kuinka helposti Kolmikulman pysäkin pidentäminen onnistuu. Mikonkatukin olisi periaatteessa mahdollinen, mutta pubiratikalle pitäisi silloin löytää uusi päätepysäkki.
Spårakoff ei ole ongelma, se menee sinne minne mahtuu, vaikkapa Kauppatorille. Mikonkatu on tietysti luonteva tilapäisen päätepysäkin paikka. Sitä ei ole valtuustokaan hoksannut erikseen kieltää. Käytännön ongelmaksi tässä uhkaa muodostua se, että jos Kaisaniemenkadun ja Kaivokadun raitiotie pannaan täysremonttiin siinä vaiheessa, kun Yliskylän liikenne alkaa, niin sinne ei sitten pääse.

Pysäkkien pituuksista tuli muuten mieleen, että Ruskeasuon ja Töölöntullin välisille pysäkeille ei taida mahtua pikaratikkaa nykyisellään. Pasilan kautta kulkiessa Eläintarhan pysäkillä olisi sama ongelma. Saa nähdä pysähtyvätkö hallivuorot ollenkaan Töölöntullin pohjoispuolella (jos siis hallivuoroja tulee).
Mannerheimintien ei pitäisi olla ongelma. Lasipalatsin ja Oopperan väli on juuri remontoitu. Parhaillaanhan on remontissa ja pitkille vaunuille toteutuksessa Oopperan ja Reijolankadun väli, joten siellä ei ole ongelmia. Ruskeasuon pysäkki on uusittu ja pituudeltaan riittävä, samoin Kuusitiellä riittää pituus. Jalavatietä ja Töölön tullia en nyt muista, mutta jos siellä on ongelmia niin laitureita voidaan pidentää tai jättää pysäkit pysähtymättä.

Mikä tässä oli siis kysymys? Joko Kolmikulma tai Kauppatori Mikonkadun sijaan päätepysäkkinä?
😅
Minä Vain varmaan ajatteli Spårakoffille päättäriksi näitä.
 
Typerää kyllä, että raideyhteyden olemassaolosta huolimatta Kruunusiltojen linjat eivät aja keskustaan asti heti alussa. Oikein hyvin voisi ajaa joko Rautatientorin tilausajopysäkille tai Kolmikulmaan, Kauppatorikin toimisi. Hakaniemi päätepysäkkinä hankalahkon vaihtoyhteyden kanssa keskustaan haluaville karkottaa matkustajat heti alussa.
 
Tätä en tullut ajatelleeksi. Mutta tynkälinjatilanteessa en toisaalta usko, että liitynnällekään merkittävää tarvetta on. Tietysti Jollaksesta Pasilaan voi jatkossa matkustaa bussi+bussi -yhdistelmän sijaan yhdistelmällä bussi+ratikka, mutta keskustaan menijöille tuskin bussi+ratikka+ratikka on houkuttelevampi kuin bussi+metro. Eli onko tällä perusteella tynkälinjatilanteessa perusteltua lähteä tarjoamaan ratikalle tarpeettoman tiheää vuoroväliä miljoonakustannuksin?
Enemmän se olisikin periaatekysymys. Eihän Laajasalossa ole edes yhtäkään kunnollista vaihtopysäkkiä kuten vaikkapa Opiskelijankadun tai Hervantakeskuksen pysäkit.
Mikonkatu on tietysti luonteva tilapäisen päätepysäkin paikka.
Onhan se liikenteellisesti helppo. Toisaalta yhteydet sinne eivät ole mahtavat. Kävelymatka mm. Lasipalatsin pysäkille lähentelee jo puolta kilometriä. Suurin hyöty olisi varmaan helpot vaihtoyhteydet muihin ratikoihin Kaisaniemen pysäkeillä sekä lyhyt kävelymatka Päärautatieasemalle. Kaivokadulla pysähtyessä olisi paljon paremmat yhteydet mm. Kamppiin ja Elielinaukiolle. On se tietysti siltikin paljon parempi kuin Hakaniemi, ja voisi toimia tilapäisenä ratkaisuna ennen, kuin Jätkäsaaren rata uusitaan.
Ruskeasuon pysäkki on uusittu ja pituudeltaan riittävä, samoin Kuusitiellä riittää pituus. Jalavatietä ja Töölön tullia en nyt muista, mutta jos siellä on ongelmia niin laitureita voidaan pidentää tai jättää pysäkit pysähtymättä.
Tarkoitin siis Ruskeasuon ja Töölöntullin väliä sisältämättä noita kahta pysäkkiä. Kun mittailin eilen Google Mapsissä, ainakin vaikutti siltä, että Jalavatien, Kuusitien ja Tilkan pysäkit olisivat liian lyhyitä 35-metrisille pikaratikoille. (Sen pituisiahan ne ovat saapuessaan?) Jalavatie on ainoa, jolla tuo varmasti aiheuttaa vaaratilanteita. Muilla pysäkeillä on vain pieni hyppy kadun ja ratikan lattiatason välillä tiettyjen ovien kohdalla.
Minä Vain varmaan ajatteli Spårakoffille päättäriksi näitä.
Ahaa! Kauppatori voisi tosiaan sopia sille päättäriksi.


Tässä on muuten tainnut unohtua (itselläkin) yksi tärkeimmistä syistä, miksi Kaivokadulle asti ei kannata ajaa vielä: aikataulussa pysyminen on mahdotonta tuon alueen ajoajan heittelyn takia. Hakaniemessä pitäisi siis varmaan olla n. 2 minuutin ajantasaus matkalla Laajasaloon.
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän se olisikin periaatekysymys.
Pelkkä periaate ei riitä minusta perusteluksi. Tilanne on eri sitten, kun 12 kulkee keskustaan asti ja bussi+ratikka on aidosti vaihtoehto bussille+metrolle.

Onhan se liikenteellisesti helppo. Toisaalta yhteydet sinne eivät ole mahtavat. Kävelymatka mm. Lasipalatsin pysäkille lähentelee jo puolta kilometriä. Suurin hyöty olisi varmaan helpot vaihtoyhteydet muihin ratikoihin Kaisaniemen pysäkeillä sekä lyhyt kävelymatka Päärautatieasemalle. Kaivokadulla pysähtyessä olisi paljon paremmat yhteydet mm. Kamppiin ja Elielinaukiolle. On se tietysti siltikin paljon parempi kuin Hakaniemi, ja voisi toimia tilapäisenä ratkaisuna ennen, kuin Jätkäsaaren rata uusitaan.
Juuri näin. Mikonkatu ei ole ihanteellinen, mutta paljon parempi väliaikaisratkaisu kuin Hakaniemenranta. Katsotaan nyt. Jos Kaisaniemenkadun saisi tehtyä nopealla aikataululla, niin tuo voisi onnistua, mutta nopea aikataulu ja Helsinki ei oikein kuulosta todennäköiseltä. Valmista pitäisi olla syksyksi 2027 kaiketi.

Tarkoitin siis Ruskeasuon ja Töölöntullin väliä sisältämättä noita kahta pysäkkiä. Kun mittailin eilen Google Mapsissä, ainakin vaikutti siltä, että Jalavatien, Kuusitien ja Tilkan pysäkit olisivat liian lyhyitä 35-metrisille pikaratikoille. (Sen pituisiahan ne ovat saapuessaan?) Jalavatie on ainoa, jolla tuo varmasti aiheuttaa vaaratilanteita. Muilla pysäkeillä on vain pieni hyppy kadun ja ratikan lattiatason välillä tiettyjen ovien kohdalla.
Kyselin tutulta kuljettajalta näistä. Jalavatie on kunnossa. Lyhyin on Tilkka, ja sielläkin pysäkkilaituri riittää, jos kuljettaja pysäyttää vaunun tarkasti.

Tässä on muuten tainnut unohtua (itselläkin) yksi tärkeimmistä syistä, miksi Kaivokadulle asti ei kannata ajaa vielä: aikataulussa pysyminen on mahdotonta tuon alueen ajoajan heittelyn takia. Hakaniemessä pitäisi siis varmaan olla n. 2 minuutin ajantasaus matkalla Laajasaloon.
Tämä ilmeisesti sisältää rivien välissä sellaisen uskomuksen, että remontin jälkeen ratikat saisivat jotenkin hirvittävän hyvät valoetuudet Hakaniemen eteläpuolella. En jaksa uskoa, että niin kävisi. Mallia voi katsoa vaikkapa uudesta Pasilasta, jossa linjan 13 matkanteko tyssää Asemapäällikönkadulle ja sen jälkeen on sitten arpapeliä, miten kauan kestää päästä sieltä Maistraatintorille.

Edelleen naurattaa se Höselin hassu vitsi, jossa todetaan, että tavoitenopeus linjalla 13 on 19–21 km/h. Minun kielenkäytössäni tavoite merkitsee jotain, johon aktiivisesti pyritään, mutta tässä se tarkoittaa kyllä jotain ihan muuta.
 
Pelkkä periaate ei riitä minusta perusteluksi. Tilanne on eri sitten, kun 12 kulkee keskustaan asti ja bussi+ratikka on aidosti vaihtoehto bussille+metrolle.
Minusta Hakaniemen, Kallion (3 ja 9) tai miksei myös Kisahallin (502) suunnalle matkustaessa bussi+ratikka(+jatkoyhteys) on jo tässä vaiheessa aito vaihtoehto metrolle erityisesti, jos lähtöpaikka on mm. 84:n tai 86K:n (tulevan 86:n) reitin varrella. Eihän ratikka ole vielä lähellekään yhtä houkutteleva kuin keskustan läpi kulkevalla reitillä, mutta on se silti ihan hyödyllinen.
Kyselin tutulta kuljettajalta näistä. Jalavatie on kunnossa. Lyhyin on Tilkka, ja sielläkin pysäkkilaituri riittää, jos kuljettaja pysäyttää vaunun tarkasti.
Onkohan Jalavatiellä sitten tehty muutoksia? Tuossa on Google Mapsissä mitattu etäisyys suojatien ja aidan välillä.
Screenshot 2024-10-20 at 14.09.15.png
Tämä ilmeisesti sisältää rivien välissä sellaisen uskomuksen, että remontin jälkeen ratikat saisivat jotenkin hirvittävän hyvät valoetuudet Hakaniemen eteläpuolella.
Ei sellaisia välttämättä tarvitse olla. Jos Kaivokatu suljetaan autoliikenteeltä, liikennevalojen määrä sielläpäin vähenee merkittävästi. Samalla ajoaikojen vaihtelun pitäisi vähentyä ja kapasiteetin pitäisi nousta ihan kohtuullisesti. Autoliikenteen kieltäminen Kaivokadulta mahdollistaa myös kaistojen vähentämisen Kaisaniemenkadulta ja Unioninkadulta, mikä johtaisi pienempiin risteysalueisiin, lyhyempiin liikennevalokiertoihin ja siten lyhyempiin odotusaikoihin. Sama olisi tosin ollut mahdollista Siltasaarenkadulla Hakaniemen torin kohdalla, ja siinä on jostain syystä edelleen 3+3 kaistaa moottoriliikenteelle, eli saa nähdä mitä käy.
 
Onkohan Jalavatiellä sitten tehty muutoksia? Tuossa on Google Mapsissä mitattu etäisyys suojatien ja aidan välillä.

On, Kuusitie ja Jalavatie pidennettiin viime vuonna juuri ennen kuin 10 palasi Pikku-Huopalahteen. Tuo ilmakuva on toukokuulta 2023, jos ottaa Google Earthista tuoreemman satelliittikuvan, niin tämän vuoden toukokuussa näkyy uudet laiturit joiden pituus on n.50 metriä.
 
Laskeskelin huvikseni auki, miltä tällaisen 10V:ksi brändätyn Ruskeasuon ja Hakaniemen välisen hallireittilinjan aikataulu voisi yleisön suuntaan arkena näyttää. Ihan minuutintarkka tämä ei ole, mutta viiden minuutin tarkka kuitenkin.

Lähtöoletukset olivat seuraavat:
- linja 12, Hakaniemenranta–Yliskylä, jonka kaikki hallivuorot Manskun kautta (eikä Pasilan)
- aamun ekalla lähdöllä Yliskylästä pitää päästä keskustaan klo 6:ksi, joten eka lähtö on 5.25
- yöliikenne tynkävaiheessa bussein, siten ratikan vika lähtö Yliskylästä 23.26
- vuoroväli suurin piirtein niin, että aamulla 12 minuutin välein klo 6.40 asti, sen jälkeen 10 minuuttia kunnes klo 7 jälkeen 7,5 minuuttia aina aamuruuhkan loppuun asti, klo 9–14.40 10 minuuttia ja iltaruuhkassa jälleen 7,5 siten, että Hakaniemestä siirrytään 17.40 alkaen 10 minuutin ja 18.40 alkaen 12 minuutin vuoroväleihin, kunnes illan viimeiset vuorot 22.30 jälkeen kulkevat vain 20 minuutin välein
- en oikeasti ole ruuhkavuorojen tarpeesta tynkävaiheessa kovin vakuuttunut, mutta halusin nähdä, milloin ne kulkevat Manskua, jos niitä olisi
- ajoajat Ruskeasuo–Lasipalatsi 15 min, Lasipalatsi–Hakaniemenranta 8 min, Hakaniemenranta–Yliskylä 17 min (iso kuva ei muutu vaikka joku tuonne haluaisi jonnekin lisätä minuutin tai pari enemmänkin)
- kierrosajat 4x12=48, 5x10=50, 7x7,5=52,5

10V Hakaniemi–Ruskeasuo

Hakaniemestä
08 | 58
09 | 13
18 | 00 15
22 | 31
23 | 23 43
00 | 03

Ruskeasuolta
04 | 43 55
05 | 07 19
06 | 05 22
14 | 01 16

Mielenkiinnon vuoksi vielä

Lasipalatsilta Ruskeasuolle
09 | 06 21
18 | 08 23
22 | 39
23 | 31 51
00 | 11

Lasipalatsilta Hakaniemeen
04 | 58
05 | 10 22 34
06 | 20 37
14 | 16 31

Kuriositeettina mainittakoon, että linjalla 10S (Kauppatori–Ruskeasuo) oli ennen sen lakkauttamista vuonna 1977 kahdeksan lähtöä Kauppatorilta ja kuusi Ruskeasuolta, eli 10V:n volyymi aika lailla vastaisi sitä, vaikka kellonajat tietysti ovat ihan hassut.

Ja sitten taas toisaalta ne eivät kuitenkaan ihan hassut ole siinä mielessä, että kaikki Hakaniemestä halliin menevät vaunut kulkevat oikeastaan aika järkevään aikaan. Nyt kun Höseli siirtyy peräti 20 minuutin vuoroväliin yöliikenteessä ja tämä tapahtuu jo 22.30 alkaen noin suunnilleen, niin sorvaamalla aikataulut sopivasti saadaan 10V:n avulla Manskun yöliikennettä olennaisesti tiheämmäksi, millä pitää pääväylällä olla jonkinlainen arvo sinänsä. Toisin sanoen yhdessä nelosen kanssa tuossa saadaan tunnin ajaksi 10 minuutin vuoroväli keskustasta Töölön suuntaan jos niin tahdotaan, "ilmaiseksi".

Ja toisaalta, vaikka tuolle 4.43 Ruskeasuolta lähtevälle vuorolle ei kovin moni eksyisi, niin klo 6 jälkeen ja etenkin klo 14 jälkeen Manskua keskustaan kulkeville vuoroille kuvittelisi olevan kysyntää hyvinkin.
 
Lisäyksenä, että tuolta aikataulusta puuttuu yksi lähtö suuntaansa. Pitäisi olla 9 / vrk eli aamulla ajetaan 7 ulos ja iltaruuhkaan 2 lisää. En jaksa enää perata tuota, kun tuosta saa riittävän hyvän käsityksen nyt kuitenkin, mutta se puuttuva meno on noita varhaisaamun lähtöjä klo 5 jälkeen ja puuttuva paluu sitten 18.30 jälkeen, kun siirrytään viiden vuoron liikenteestä neljään.
 
Takaisin
Ylös