Aihe ajautuu sivuraiteelle, pahoittelen, mutta jatkan silti:
Matkalainen sanoi:
Nämä lienevät aikataulun mukaisia aikoja bussien osalta ja metron osalta arvioita?
Kyllä; Bussit aikatauluista ja metron osalta perustuu arvioihin, joiden mukaan kalusto, rajoitukset ja asemaväli säilyy ennallaan. Keskinopeudeksi arvioin 36 km/h. Tämä minun oli tarkoitus mainita jo edellisen viestin yhteydessä.
tuo Majvik-Kamppi välin ajo-aika on taidettu laskea nopeimman yhteyden mukaan jollain varhaisaamun vuorolla, yleisesti tuo väli vie kuitenkin 40-50min, ruuhkassa vielä enemmänkin, tosiasia on että heti Kulosaaren sillan jälkeen keskustan suuntaan ajettaessa bussi on matka-ajoissa paljon metroa epäluotettavampi. Tuskin tuo Majvik-Sörnäinen välikään onnistuu 20 minuuttiin ruuhka-aikaan, ensimmäinen hidaste on Itäkeskuksessa Turunlinnantien ja Kehä I:n risteysalue ja Itäväylällä ruuhka alkaa yleensä jo Kulosaaren sillalta. Täytyy ottaa huomioon että metron kulkuun ei autoväylien ruuhkat vaikuta.
Olen matkustanut Kampista Östersundomiin jo kymmeniä kertoja, niin ruuhka-aikoina kuin niiden ulkopuolella - myös tänään 16:15 Kampista. Bussi oli tällä kertaa 16:46 Östersundomin liikekeskuksella - siitä menee Matkahuollon mukaan 2-8 minuuttia Majvikiin, jos oletin sen kerenneen 5 minuutissa, sillä meni tänään 37 minuuttia perille. Kuljettaja ajoi normaalisti, jopa erityisen rauhallisesti, pysähtyen esim. Siilitien rampin päähän yli 60 sekunniksi päästämään autoja (Länsi-Herttoniemestä teollisuusalueelle ja toisinpäin) ohi. Matkustajia oli kohtuullisesti, noin 3/4 paikoista täynnä.
Matka vastasi normaalia ruuhka-ajan matkaa. Eniten eroavaisuuksia on Kamppi-Sörnäinen-osuudella, jossa matka-aika voi vaihdella 9-17 minuutin välillä. Ennätyksiäkin olen mittaillut: Nopein ajo, kun yölähtöjä ei lasketa, oli jokin kesälauantai, kun Östersundomiin kirittiin Kampista 23 minuutissa! Toisessa ääripäässä sitten 55 minuutin tapaus. Jos yksittäistapauksia ei kuitenkaan lasketa, matkaan menee aina yli 30 min ja aina korkeintaan 40 min. Myös talvella, lukuunottamatta liukkaita kelejä. Bussit ovat siis, ainakin, kun minä niillä matkustan, paremmin aikataulussa* kuin luuletkaan.
Kyseessä on siis U-linjat 830-870.
*)Tällä hetkellä kuitenkin Porvoon siltaremontti viivästyttää Helsingin keskustan suuntaan näitä linjoja reilulla 5 minuutilla.
Lisäksi Matkahuollolla on optimistisemmat matka-ajat kuin HSL:llä tai todellisuudessa: esim. matka Kamppi-Itäkeskus vie Matkahuollon mukaan ruuhkassa 20 ja sen ulkopuolella 18 minuuttia, vaikka todellisuudessa ruuhkassa vierähtää 25 ja sen ulkopuolella vähintäänkin 20 min. Bussit tulevat välipysäkeille juuri HSL-arvioiden mukaan, kun taas Matkahuollon aikataulujen käyttäjä ihmettelee ainaisia myöhästymisiä.
339-DF sanoi:
Ei ole tarpeeksi matkustajia.
Ja kuitenkin nykyinen metro palvelee myös asemia, joilla on n. 2000 käyttäjää työpäivisin. Ja Arabian- ja Viikinrannan seudulta lähtee keskustaan päin raitiovaunuja 5 min välein + busseja 2 minuutin välein. Ja molemmille peleille riitää reippaasti matkustajia ja esim. pysäkillä "Arabia" näkee tällä 2 minuutin välilläkin näkee paljon väkeä pysäkillä. Jos bussit korvattaisiin metrolla, niin keskustaan menijällä olisi tarjolla aika hyvä paletti: kahteen suuntaan tiheällä pysäkkivälillä pintallikennevaunuja sekä nopeammat junat ydinkeskustaan.
Luulisi matkustajia riittävän siellä siis - Munkkivuori siinä ja siinä, mutta ratikka yksinään riittänee mainiosti. Nopeudesta: mikäs on Transtechin ratikan huippunopeus, se olisi aika tärkeä ominaisuus Töölön tullin ja Vanhan viertotien välillä.