Laajasalon raideyhteys

Kamppi-Matinkylä: Metro 16 min, bussi 15 min
Kamppi-Kivenlahti: Metro 28 min, bussi 24(U-linjat)-27(esim. linja 150) min

Nämä lienevät aikataulun mukaisia aikoja bussien osalta ja metron osalta arvioita? Yöaikaan bussi voi olla jopa pari minuuttia tuota nopeampi, mutta jos Länsiväylällä on yhtään ruuhkanpoikastakaan, voi aikataululla kyllä heittää vesilintua. Eristetty liikenneväline pärjännee varsinkin ruuhka-aikaan paljon paremmin (Länsiväylällä kun ei kunnollisia bussikaistojakaan tahdo olla).
 
Aihe ajautuu sivuraiteelle, pahoittelen, mutta jatkan silti:
Matkalainen sanoi:
Nämä lienevät aikataulun mukaisia aikoja bussien osalta ja metron osalta arvioita?
Kyllä; Bussit aikatauluista ja metron osalta perustuu arvioihin, joiden mukaan kalusto, rajoitukset ja asemaväli säilyy ennallaan. Keskinopeudeksi arvioin 36 km/h. Tämä minun oli tarkoitus mainita jo edellisen viestin yhteydessä.
tuo Majvik-Kamppi välin ajo-aika on taidettu laskea nopeimman yhteyden mukaan jollain varhaisaamun vuorolla, yleisesti tuo väli vie kuitenkin 40-50min, ruuhkassa vielä enemmänkin, tosiasia on että heti Kulosaaren sillan jälkeen keskustan suuntaan ajettaessa bussi on matka-ajoissa paljon metroa epäluotettavampi. Tuskin tuo Majvik-Sörnäinen välikään onnistuu 20 minuuttiin ruuhka-aikaan, ensimmäinen hidaste on Itäkeskuksessa Turunlinnantien ja Kehä I:n risteysalue ja Itäväylällä ruuhka alkaa yleensä jo Kulosaaren sillalta. Täytyy ottaa huomioon että metron kulkuun ei autoväylien ruuhkat vaikuta.
Olen matkustanut Kampista Östersundomiin jo kymmeniä kertoja, niin ruuhka-aikoina kuin niiden ulkopuolella - myös tänään 16:15 Kampista. Bussi oli tällä kertaa 16:46 Östersundomin liikekeskuksella - siitä menee Matkahuollon mukaan 2-8 minuuttia Majvikiin, jos oletin sen kerenneen 5 minuutissa, sillä meni tänään 37 minuuttia perille. Kuljettaja ajoi normaalisti, jopa erityisen rauhallisesti, pysähtyen esim. Siilitien rampin päähän yli 60 sekunniksi päästämään autoja (Länsi-Herttoniemestä teollisuusalueelle ja toisinpäin) ohi. Matkustajia oli kohtuullisesti, noin 3/4 paikoista täynnä.

Matka vastasi normaalia ruuhka-ajan matkaa. Eniten eroavaisuuksia on Kamppi-Sörnäinen-osuudella, jossa matka-aika voi vaihdella 9-17 minuutin välillä. Ennätyksiäkin olen mittaillut: Nopein ajo, kun yölähtöjä ei lasketa, oli jokin kesälauantai, kun Östersundomiin kirittiin Kampista 23 minuutissa! Toisessa ääripäässä sitten 55 minuutin tapaus. Jos yksittäistapauksia ei kuitenkaan lasketa, matkaan menee aina yli 30 min ja aina korkeintaan 40 min. Myös talvella, lukuunottamatta liukkaita kelejä. Bussit ovat siis, ainakin, kun minä niillä matkustan, paremmin aikataulussa* kuin luuletkaan.

Kyseessä on siis U-linjat 830-870.
*)Tällä hetkellä kuitenkin Porvoon siltaremontti viivästyttää Helsingin keskustan suuntaan näitä linjoja reilulla 5 minuutilla.
Lisäksi Matkahuollolla on optimistisemmat matka-ajat kuin HSL:llä tai todellisuudessa: esim. matka Kamppi-Itäkeskus vie Matkahuollon mukaan ruuhkassa 20 ja sen ulkopuolella 18 minuuttia, vaikka todellisuudessa ruuhkassa vierähtää 25 ja sen ulkopuolella vähintäänkin 20 min. Bussit tulevat välipysäkeille juuri HSL-arvioiden mukaan, kun taas Matkahuollon aikataulujen käyttäjä ihmettelee ainaisia myöhästymisiä.

339-DF sanoi:
Ei ole tarpeeksi matkustajia.
Ja kuitenkin nykyinen metro palvelee myös asemia, joilla on n. 2000 käyttäjää työpäivisin. Ja Arabian- ja Viikinrannan seudulta lähtee keskustaan päin raitiovaunuja 5 min välein + busseja 2 minuutin välein. Ja molemmille peleille riitää reippaasti matkustajia ja esim. pysäkillä "Arabia" näkee tällä 2 minuutin välilläkin näkee paljon väkeä pysäkillä. Jos bussit korvattaisiin metrolla, niin keskustaan menijällä olisi tarjolla aika hyvä paletti: kahteen suuntaan tiheällä pysäkkivälillä pintallikennevaunuja sekä nopeammat junat ydinkeskustaan.

Luulisi matkustajia riittävän siellä siis - Munkkivuori siinä ja siinä, mutta ratikka yksinään riittänee mainiosti. Nopeudesta: mikäs on Transtechin ratikan huippunopeus, se olisi aika tärkeä ominaisuus Töölön tullin ja Vanhan viertotien välillä.
 
Kantakaupungissa ja varsinkin keskustan liepeillä ei ole edes oleellista mitata noin pitkien matkojen nopeuksia. Raitiovaunulla ja keskustabussilinjoilla matkustetaan muutaman pysäkin matkoja, niissä metro ei pärjää mitenkään. Keskustan ulkopuolellahan Laajasalon ratikka on linjanopeudeltaankin metron luokkaa.
 
Kantakaupungissa ja varsinkin keskustan liepeillä ei ole edes oleellista mitata noin pitkien matkojen nopeuksia. Raitiovaunulla ja keskustabussilinjoilla matkustetaan muutaman pysäkin matkoja, niissä metro ei pärjää mitenkään. Keskustan ulkopuolellahan Laajasalon ratikka on linjanopeudeltaankin metron luokkaa.

Ei Laajasalon ratikan nopeus ole keskustan ulkopuolellakaan linjanopeudeltaan metron luokkaa, vaan ehkä 25 km/h. Mutta Laajasalon etäisyydellä tuolla ei ole ratkaisevaa merkitystä, enemmän haasteena on, ettei Pohjoisranta - Kaivokatu välillä madella pahasti.

---------- Viesti lisätty kello 12:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:11 ----------

Olen matkustanut Kampista Östersundomiin jo kymmeniä kertoja, niin ruuhka-aikoina kuin niiden ulkopuolella - myös tänään 16:15 Kampista. Bussi oli tällä kertaa 16:46 Östersundomin liikekeskuksella - siitä menee Matkahuollon mukaan 2-8 minuuttia Majvikiin, jos oletin sen kerenneen 5 minuutissa, sillä meni tänään 37 minuuttia perille. Kuljettaja ajoi normaalisti, jopa erityisen rauhallisesti, pysähtyen esim. Siilitien rampin päähän yli 60 sekunniksi päästämään autoja (Länsi-Herttoniemestä teollisuusalueelle ja toisinpäin) ohi. Matkustajia oli kohtuullisesti, noin 3/4 paikoista täynnä.

Matka vastasi normaalia ruuhka-ajan matkaa. Eniten eroavaisuuksia on Kamppi-Sörnäinen-osuudella, jossa matka-aika voi vaihdella 9-17 minuutin välillä. Ennätyksiäkin olen mittaillut: Nopein ajo, kun yölähtöjä ei lasketa, oli jokin kesälauantai, kun Östersundomiin kirittiin Kampista 23 minuutissa! Toisessa ääripäässä sitten 55 minuutin tapaus. Jos yksittäistapauksia ei kuitenkaan lasketa, matkaan menee aina yli 30 min ja aina korkeintaan 40 min. Myös talvella, lukuunottamatta liukkaita kelejä. Bussit ovat siis, ainakin, kun minä niillä matkustan, paremmin aikataulussa* kuin luuletkaan.

Nyt asutusta ei ole enää Mellunkylän jälkeen, mutta kun itään rakennetaan lisää tuohon tullee paljon matka-aikaa lisää.
 
Matka vastasi normaalia ruuhka-ajan matkaa. Eniten eroavaisuuksia on Kamppi-Sörnäinen-osuudella, jossa matka-aika voi vaihdella 9-17 minuutin välillä.
Lisäksi Matkahuollolla on optimistisemmat matka-ajat kuin HSL:llä tai todellisuudessa: esim. matka Kamppi-Itäkeskus vie Matkahuollon mukaan ruuhkassa 20 ja sen ulkopuolella 18 minuuttia, vaikka todellisuudessa ruuhkassa vierähtää 25 ja sen ulkopuolella vähintäänkin 20 min. Bussit tulevat välipysäkeille juuri HSL-arvioiden mukaan, kun taas Matkahuollon aikataulujen käyttäjä ihmettelee ainaisia myöhästymisiä.

Tämä keskustelu ei nyt enää liity otsikon aiheeseen ja tämän voisikin siirtää sopivampaan ketjuun.

Kaikki ajat on laskettu U-linjojen 830-870 mukaan!
Ihmettelen hieman Mh:n antamia ajo-aikoja välille Kamppi-Sörnäinen, Aamuruuhkassa väli Sörnäinen-Kamppi veisi 20min kun taas Iltapäiväruuhkassa Kampista Sörnäisiin pääsisi 10 minuutissa? Bussithan ajavat samaa reittiä kumpaankin suuntaan joten mistä johtuu että toiseen suuntaan matka-aika on tuplasti pidempi?
Mh antaa ajo-ajoiksi Kampista Majvikiin 29-33min ja toiseen suuntaan 40-45min, HSL taas molempiin suuntiin 41-44min (laskin välille Korsnäs-Majvik 3min Mh:n aikataulun mukaan koska HSL:llä ei ole vielä tuolla välillä liikennettä)
Täytyypä käydä jokin päivä testaamassa noita välejä ruuhka-aikaan ihan itse, silloin näkisi mitkä nuo ajo-ajat todellisuudessa ovat. Jokatapauksessa on sanomattakin selvää että bussi on paljon häiriöalttiimpi metroon verrattuna juuri muusta liikenteestä johtuen.
 
Jokatapauksessa on sanomattakin selvää että bussi on paljon häiriöalttiimpi metroon verrattuna juuri muusta liikenteestä johtuen.

Toki näin. Mittakaava tosin vääristyy jos tätä sinänsä kiistatonta metron etua aletaan tunkemaan kuin käärmettä piippuun huomioimatta lainkaan kustannuksia. helsingin liikenneympäristössä ei tällä voida järjellisesti perustella metroa Ö-sundomiin, saatika sitten Laajasaloon tai Santikseen.
 
Mistäköhän tässä on kysymys? Valitus ei vissiin ole julkinen. Jury on luemma valinnut kymmenen osallistujaa 51 hakijan joukosta. Rupesiko joku rannalle jääneistä valittamaan? Sillan paikkaa koskevat valitukset käsittääkseni on jo kertaalleen hylätty.
Tää on tätä. Päätös = valitus.
 
Santahaminen mahdollinen kaavoitus asuntoalueiksi on osa myönteistä sekä ajan ja tarpeen vaatimaa kehitystä siirtää eri toimijoita kauemmaksi ydinkeskustasta, kuten esm. satamille on tehty. Varuskunta voisi yhdistyä lähimpiin muihin varuskuntiin, tai sille voidaan perustaa kehä3:n pohjoispuolelle tarvittavat alueet. Hyrylästä varuskunta laukkautettiin, sillä se oli liian lähellä kasvavaa kunta/kaupunkirakenneta. Santahaminen vapautuminen ei vaikuttaisi seudun ilmapuolustuksen strategisiin kohtiin, sillä eivät ne Santahaminassa sijaitsekaan.

Santahaminan kaavoitukseen on tottakai varauduttava myös raidelinjan tasolla. Ja koska Santahaminaan on matkaa yhtälailla kuin Mellunmäkeen, on Santahaminan joukkoliikenneväline kevytmetropikaraide, koska pysäkkien/asemien määrä olisi Kampin ja Santahaminan välillä samaa kuin Rautatientorin ja Mellunmäen välillä.
 
No ei kumpaankaan linnuntietä kuljeta..
Metron linjausta viestissä tarkoitin. Kannattaa ottaa huomioon että Santahamina on iso saari, jonne metroasemia olisi tulossa vähintään 3. Laajasalon puolella myös vähintään 3.
 
Kantakaupungissa ja varsinkin keskustan liepeillä ei ole edes oleellista mitata noin pitkien matkojen nopeuksia. Raitiovaunulla ja keskustabussilinjoilla matkustetaan muutaman pysäkin matkoja, niissä metro ei pärjää mitenkään. Keskustan ulkopuolellahan Laajasalon ratikka on linjanopeudeltaankin metron luokkaa.
Jos kuitenkin suuri lohko matkoista kantakaupungin asuinalueilta suuntaa ydinkeskustaan, miksi tälläisiä matkoja ei pitäisi mitata? Raitiovaunu on metroa nopeampi lyhyillä matkoilla ja se on fakta, vaikka metrot kulkisivat 90s välein. Miksei pitkille matkoille voida sitten tarjota ratikan lisäksi, bussirallin korvaajana, nopeampaa ja luotettavampaa vaihtoehtoa? Toki harkita pitäisi myös pikaratikkaa Arabia-Kalasatama-Sörnäisten Rantatie... metron sijaan. Pikaratikka kulkisi rantaviivaa Hakaniemeen pysähtyen vain Kalasatamassa, ei missään muualla. Välipysäkeille pääsisi edelleen kutosella, muttei enää myös busseilla. Hakaniemestä ratikka jatkaisi nyky-ysin reittiä Kolmikulmaan.
Nyt asutusta ei ole enää Mellunkylän jälkeen, mutta kun itään rakennetaan lisää tuohon tullee paljon matka-aikaa lisää.
Mutta Östersundomhan on jo sen jälkeen. Väliin rakennettavat talot lisäisivät matka-aikaa ehkä keskimäärin 1 min sillä suurempi osa matkustajista valitsisi h93:n, h97:n, Jokeri-II:n tai 562:sen U-linjojen sijaan - kuten muillakin asutetuilla osuuksilla. Onkin tärkeää palvella lyhyempiä matkoja joka pysäkillä pysähtyvin lähiliikennevuoroin, jotta jokainen linja palvelisi niitä, joilla ei ole muita yhtä nopeita vaihtoehtoja - vaikkakin kysymyksessä on kuntien sisäisiäkin matkoja varten ajettavat paikalliset vakiovuorot.
 
No ei kumpaankaan linnuntietä kuljeta..
Metron linjausta viestissä tarkoitin. Kannattaa ottaa huomioon että Santahamina on iso saari, jonne metroasemia olisi tulossa vähintään 3. Laajasalon puolella myös vähintään 3.

Kyllä silti saa melkoisille rutuille vetää radan, että matkaa tulee saman verran kuin Mellunmäkeen. Ja hiukan epäilen myös tuota asemien määrää, vain hiukan pienempään Lauttasaareenkin tulee vain yksi (optimistisesti laskienkin kaksi).
 
Takaisin
Ylös