Runkolinjoihin liittyviä ideoita on tullut mieleen aikaisempien keskusteluiden aikana ja luettelen niitä tähän helpommin toteutettavasta vaikeampaan.
1) 530:n jatko ainakin yhdellä pysäkillä joko Ojahaantielle tai Ojapolulle:
Matka 530:n varrelta 400:n reitille Martinlaakso-Laajavuori alueelle tai Hämeenlinnantien varteen aiheuttaa joko pitkän vaihtokävelyn Myyrmäen asemalta Vaskivuorentielle tai ylimääräisen vaihdon linjoihin 30, 300, 520 tai 560.
Tässä on tosin haasteena päätepysäkin sijoittelu ja paikan pitää olla sellainen, että siellä voidaan tehdä kuljettavaihdot häiritsemättä muuta bussiliikennettä. Myyrmäentiellä Noropolun entiset pysäkit voisivat toimia ainakin väliaikaisesti ennen kuin ne häviävät.
2) Mäkelänkadun ja Hämeentien suunnalta on vahvoja sisäisiä linjoja, joista saisi pienillä muutoksilla runkolinjoja.
60 Rautatientori - Torpparinmäki
70 Rautatientori - Malmin asema
70 on suoraan uudelleennumeroitu 71. 60 kulkee 66:n reittiä Paloheinään, siitä 560:n bussikatua Torpparinmäkeen ja 67:n reittiä sen nykyiselle päätepysäkille korvaten nämä kaksi linjaa. Reitti olisi yhtä nopea tai vähän nopeampi matkustajille Rakovalkeantien pohjoispuolella. Eteläpuolella taas 67:aa korvaamaan muutettaisiin 63:n reittille Pakilantie - Osuuskunnantie - Jakokunnantie - Sysimiehentie - Paloheinäntie - Pakilantien risteys. Vaihtoehdossa, jossa 67 säilytetään mahdollisesti harvennetulla vuorovälillä kulkisi se yhteistä reittiä 63:n kanssa Pakilantieltä pohjoiseen.
Muutos toteutettaisiin 71 ja 78 paketin loppuessa vuodenvaihteessa 2027, jolloin 60 ja 70 kilpailutettaisiin nivelbusseilla omaksi paketikseen sekä 66 ja 67 liikennettä korvaamaan nyt syksyllä alkavaan pakettiin siirtyisivät samaan aikaan loppuvien linjojen 63, 69 ja 70 paketti. Mikäli osa ei mahdu, se kilpailutettaisiin 78:n kanssa tynkäpakettiin, joka loppuu ViiMa-ratikan aloittaessa.
3) 560:n epäsymmetrinen kuormitus ja pitkän reitin matka-aikahajonta aiheuttavat kapasiteettiongelmia, joihin on vaikea vastata koko linjan pituudelta. Ratkaisuna olisi linjan jakaminen kahteen:
Runkolinja 90 Vuosaari - Mellunmäki - Kontula - Malmin sairaala
Runkolinja 560 Vuosaari - Rastila - Kehä 1 - Malmi - Myyrmäki
Linjojen päitä voi muokata Vuosaaren päässä keskenään. Tällä vaihtoehdolla 560:n pituus lyhenee 4,5km, mutta Rastila-Vuosaari välin voi siirtää myös runkolinjalle 90 ja ajaa 560 suoraan Vuotietä Vuosaareen sekä esimerkiksi sovittaa sen häntäosuudeksi jompaakumpaa nykyisistä liityntälinjoista 90 tai 96. Reitti suoraan Vuotietä Porslahdentien pohjoisosaan on vain noin kilometrin pitempi kuin Meri-Rastilan- ja Leikonsaarentietä Vuosaaren asemalle. Lyhyiden liityntälinjojen korvaaminen runkolinjojen jatkoilla tosin huonontaa luotettavuutta ja lisäksi Vuotien ja Porslahdentien välillä kulkeminen aiheuttaa linjalle joko sakkokierroksen tai huonommat vaihtoyhteyden metrolle Vuosaaren asemalla.
90 on tässä reititetty siten, että se voidaan korvata 1:1 Raide-Jokeri 2:n osuudella Malmin ja Vuosaaren välillä, jos se esimerkiksi toteutetaan ensin vain Malmille ja 560 suorittaa nopeampaa suorempaa reittiä kauempaa linjan nykyistä osuutta kulkeville. 90 olisi myös se linja, joka reititettäisiin Malmin kentän ja Kivikonlaidan kautta Kontulaan, mikäli sitä reittiä on mahdollisuus ajaa bussilla jo ennen raitiotien rakentamista.
560 kilpailutettiin juuri uudelleen, eikä uudessa sopimuksessa ole tarpeeksi venytysvaraa ajaa kumpaakin linjaa 10min vuorovälillä. Muutettu 560 hoitaa nykyisen linjan vähemmän kuormitettua osuutta eli se kilpailutettaisiin telilinjana. Tällöin jos tänä vuonna alkavan sopimuksen nivelbussit siirrettäisiin 90:lle, niitä olisi melkein tuplamäärä linjan tarpeeseen verrattuna.
16 nivelautoa sopisi jokseenkin edellisessä kohdassa ehdotetulle runkolinjalle 60, jonka linjasivu nykyisten linjojen reittien osuuksien matka-ajalla tulisi 45 minuuttia eli 7,5min vuorovälillä riippuen käännösajoista n.15 autoa. Jos tämä paketti siirrettäisiin sille, kilpailutettaisiin linja 90 60:n sijasta 70:n kanssa yhdessä paketissa.
Mikäli katsotaan ettei reitti Rastilasta Vuotietä Itäkeskuksen ohi Kehä I:lle kerää tarpeeksi matkustajia, tai kapasiteettia tarvittaisiin enemmän 560:n nykyisellä reitillä, voidaan linjat ajaa myös päällekkäin samaa reittiä limittäen päätepysäkit.