Linjastoideointia

Joku U-linja, joka kulkee kokonaan HSL-alueen sisällä, ei olisi kovin hyvä. Ennen Vantaan linjastouudistusta vuonna 2015 oli linja 535 Espoon keskus - Koskelo - Juvanmalmi - Martinlaakso - Lentoasema. Olen jo viiden vuoden ajan hahmotellut linjaa 541 Lentoasema - Ylästö - Vantaankoski - Martinlaakso - Myyrmäki - Hämevaara - Leppävaara - Karakallio - Karamalmin teollisuusalue - Kehä II - Suurpelto - Olari - Matinkylä. Mielestäni Espoon keskuksesta, Matinkylästä ja Tapiolasta pitäisi olla yhteys lentoasemalle. Tapiolasta voisi lähteä linja 523 Tapiola - Kehä I - Leppävaara - Mäkkylä - Pitäjänmäki - Huopalahti - Pohjois-Haaga - Maunula - Kehä I - Tuusulanväylä - Tammisto - Jumbo - Aviapolis - Lentoasema.
 
Joku U-linja, joka kulkee kokonaan HSL-alueen sisällä, ei olisi kovin hyvä. Ennen Vantaan linjastouudistusta vuonna 2015 oli linja 535 Espoon keskus - Koskelo - Juvanmalmi - Martinlaakso - Lentoasema. Olen jo viiden vuoden ajan hahmotellut linjaa 541 Lentoasema - Ylästö - Vantaankoski - Martinlaakso - Myyrmäki - Hämevaara - Leppävaara - Karakallio - Karamalmin teollisuusalue - Kehä II - Suurpelto - Olari - Matinkylä. Mielestäni Espoon keskuksesta, Matinkylästä ja Tapiolasta pitäisi olla yhteys lentoasemalle. Tapiolasta voisi lähteä linja 523 Tapiola - Kehä I - Leppävaara - Mäkkylä - Pitäjänmäki - Huopalahti - Pohjois-Haaga - Maunula - Kehä I - Tuusulanväylä - Tammisto - Jumbo - Aviapolis - Lentoasema.
535 kulkee lähes samaa reittiä kuin nykyinen 566, käytännössä ainoa ero on päätepysäkki Vantaan päässä. U540 oli Pohjolan Liikenteen yhteysvuoro lentoasemalta pikavuoroille, siinä vaan kävi myös HSL-lipputuotteet. Tälläinen järjestely olisi mielestäni hyvä nykyisilläkin yhteysvuoroilla, sillä yhteydet lentoaseman ja Espoon välillä ovat melko puutteelliset. Käytännössä kaikki Espoon ja lentoaseman väliset yhteydet nykyään sisältävät kaksi vaihtoa, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä joltain rautatieasemalta.
 
535 kulkee lähes samaa reittiä kuin nykyinen 566, käytännössä ainoa ero on päätepysäkki Vantaan päässä. U540 oli Pohjolan Liikenteen yhteysvuoro lentoasemalta pikavuoroille, siinä vaan kävi myös HSL-lipputuotteet. Tälläinen järjestely olisi mielestäni hyvä nykyisilläkin yhteysvuoroilla, sillä yhteydet lentoaseman ja Espoon välillä ovat melko puutteelliset. Käytännössä kaikki Espoon ja lentoaseman väliset yhteydet nykyään sisältävät kaksi vaihtoa, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä joltain rautatieasemalta.
Muutenkin U-linjastoa voisi uudistaa. Nämä yhteydet olisivat minusta hyviä toteuttaa:
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Karkkila
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Läyliäinen - Karkkila
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Vihti
Helsinki - Vihdintie - Vihti
Helsinki - Vihdintie - Karkkila
Helsinki - Vihdintie - Klaukkala
(Helsinki - Tuusulanväylä - ) Hyrylä - tie 45 - Noppo - Hyvinkää
(Herttoniemi - ) Itäkeskus - Itäväylä - Östersundom - Söderkulla - Porvoo
Nikkilä - Pornainen - Halkia - Mäntsälä
Helsinki - Lahdenväylä - Järvenpää - Kellokoski ( - Mäntsälä)
Helsinki - Lahdenväylä - Lahdentie - Mäntsälä
 
Muutenkin U-linjastoa voisi uudistaa. Nämä yhteydet olisivat minusta hyviä toteuttaa:
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Karkkila
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Läyliäinen - Karkkila
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Vihti
Helsinki - Vihdintie - Vihti
Helsinki - Vihdintie - Karkkila
Helsinki - Vihdintie - Klaukkala
(Helsinki - Tuusulanväylä - ) Hyrylä - tie 45 - Noppo - Hyvinkää
(Herttoniemi - ) Itäkeskus - Itäväylä - Östersundom - Söderkulla - Porvoo
Nikkilä - Pornainen - Halkia - Mäntsälä
Helsinki - Lahdenväylä - Järvenpää - Kellokoski ( - Mäntsälä)
Helsinki - Lahdenväylä - Lahdentie - Mäntsälä
U-linjat ovat pitkälti markkinaehtoisia, joten iso osa reiteistä on sellaisia jotka kannattavat ilman ulkoista tukea. Toki on näitä U999-tapauksia myös, kyseistä linjaa ajetaan pikkubussilla ja sitäkään ei saada täyteen.
 
535 kulkee lähes samaa reittiä kuin nykyinen 566, käytännössä ainoa ero on päätepysäkki Vantaan päässä. U540 oli Pohjolan Liikenteen yhteysvuoro lentoasemalta pikavuoroille, siinä vaan kävi myös HSL-lipputuotteet. Tälläinen järjestely olisi mielestäni hyvä nykyisilläkin yhteysvuoroilla, sillä yhteydet lentoaseman ja Espoon välillä ovat melko puutteelliset. Käytännössä kaikki Espoon ja lentoaseman väliset yhteydet nykyään sisältävät kaksi vaihtoa, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä joltain rautatieasemalta.
530 Myrtsiin ja junaan.
 
U-linjat ovat pitkälti markkinaehtoisia, joten iso osa reiteistä on sellaisia jotka kannattavat ilman ulkoista tukea. Toki on näitä U999-tapauksia myös, kyseistä linjaa ajetaan pikkubussilla ja sitäkään ei saada täyteen.
Olisivatko nämä linjat sitten hyviä? 999 on kyllä sellainen linja, jota ei pitäisi olla olemassa, numeronsakin puolesta. Parempi olisi laittaa HSL:ään kuulumattomista lähialueen kunnista linjat Helsingin keskustaan ja naapurikunnista syöttölinjat näihin kuntiin. Esim. Mäntsälästä voisi kulkea linja 766 Kamppiin Lahdentietä aina Keravalle asti, jonka jälkeen Lahdenväylää, ja Mäntsälään vastaavasti syöttölinjat Orimattilasta, Lahdesta, Kärkölästä, Hyvinkäältä, Hausjärveltä, Sälinkäästä, Porvoosta, Pornaisista, Järvenpäästä, Kellokoskelta, Pukkilasta ja Askolasta. Pikavuoroilla Helsingistä esim. Hämeenlinnaan, Lahteen, Kotkaan, Saloon ja Forssaan voisi olla kirjaintunnukset, kuten myös lähialueen kuntien (esim. Mäntsälä, Hyvinkää [ei kaupunki-, vaan lähiliikenne], Askola, Vihti, Lohja) sisäisillä linjoilla. Joidenkin linjojen tunnukset voisivat olla myös aakkosnumerisia muotoa A1. Aikaisemmin ehdottamilla U-linjoilla kaikki aikatauluun merkityt variaatiot otettaisiin myös linjatunnuksiin, jolloin kirjaimia olisi usein kaksikin. Kirjainten merkitys olisi sama kuin HSL-linjoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös