Linjastoideointia

Joku U-linja, joka kulkee kokonaan HSL-alueen sisällä, ei olisi kovin hyvä. Ennen Vantaan linjastouudistusta vuonna 2015 oli linja 535 Espoon keskus - Koskelo - Juvanmalmi - Martinlaakso - Lentoasema. Olen jo viiden vuoden ajan hahmotellut linjaa 541 Lentoasema - Ylästö - Vantaankoski - Martinlaakso - Myyrmäki - Hämevaara - Leppävaara - Karakallio - Karamalmin teollisuusalue - Kehä II - Suurpelto - Olari - Matinkylä. Mielestäni Espoon keskuksesta, Matinkylästä ja Tapiolasta pitäisi olla yhteys lentoasemalle. Tapiolasta voisi lähteä linja 523 Tapiola - Kehä I - Leppävaara - Mäkkylä - Pitäjänmäki - Huopalahti - Pohjois-Haaga - Maunula - Kehä I - Tuusulanväylä - Tammisto - Jumbo - Aviapolis - Lentoasema.
 
Joku U-linja, joka kulkee kokonaan HSL-alueen sisällä, ei olisi kovin hyvä. Ennen Vantaan linjastouudistusta vuonna 2015 oli linja 535 Espoon keskus - Koskelo - Juvanmalmi - Martinlaakso - Lentoasema. Olen jo viiden vuoden ajan hahmotellut linjaa 541 Lentoasema - Ylästö - Vantaankoski - Martinlaakso - Myyrmäki - Hämevaara - Leppävaara - Karakallio - Karamalmin teollisuusalue - Kehä II - Suurpelto - Olari - Matinkylä. Mielestäni Espoon keskuksesta, Matinkylästä ja Tapiolasta pitäisi olla yhteys lentoasemalle. Tapiolasta voisi lähteä linja 523 Tapiola - Kehä I - Leppävaara - Mäkkylä - Pitäjänmäki - Huopalahti - Pohjois-Haaga - Maunula - Kehä I - Tuusulanväylä - Tammisto - Jumbo - Aviapolis - Lentoasema.
535 kulkee lähes samaa reittiä kuin nykyinen 566, käytännössä ainoa ero on päätepysäkki Vantaan päässä. U540 oli Pohjolan Liikenteen yhteysvuoro lentoasemalta pikavuoroille, siinä vaan kävi myös HSL-lipputuotteet. Tälläinen järjestely olisi mielestäni hyvä nykyisilläkin yhteysvuoroilla, sillä yhteydet lentoaseman ja Espoon välillä ovat melko puutteelliset. Käytännössä kaikki Espoon ja lentoaseman väliset yhteydet nykyään sisältävät kaksi vaihtoa, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä joltain rautatieasemalta.
 
535 kulkee lähes samaa reittiä kuin nykyinen 566, käytännössä ainoa ero on päätepysäkki Vantaan päässä. U540 oli Pohjolan Liikenteen yhteysvuoro lentoasemalta pikavuoroille, siinä vaan kävi myös HSL-lipputuotteet. Tälläinen järjestely olisi mielestäni hyvä nykyisilläkin yhteysvuoroilla, sillä yhteydet lentoaseman ja Espoon välillä ovat melko puutteelliset. Käytännössä kaikki Espoon ja lentoaseman väliset yhteydet nykyään sisältävät kaksi vaihtoa, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä joltain rautatieasemalta.
Muutenkin U-linjastoa voisi uudistaa. Nämä yhteydet olisivat minusta hyviä toteuttaa:
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Karkkila
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Läyliäinen - Karkkila
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Vihti
Helsinki - Vihdintie - Vihti
Helsinki - Vihdintie - Karkkila
Helsinki - Vihdintie - Klaukkala
(Helsinki - Tuusulanväylä - ) Hyrylä - tie 45 - Noppo - Hyvinkää
(Herttoniemi - ) Itäkeskus - Itäväylä - Östersundom - Söderkulla - Porvoo
Nikkilä - Pornainen - Halkia - Mäntsälä
Helsinki - Lahdenväylä - Järvenpää - Kellokoski ( - Mäntsälä)
Helsinki - Lahdenväylä - Lahdentie - Mäntsälä
 
Muutenkin U-linjastoa voisi uudistaa. Nämä yhteydet olisivat minusta hyviä toteuttaa:
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Karkkila
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Läyliäinen - Karkkila
Helsinki - Hämeenlinnanväylä - Klaukkala - Röykkä - Vihtijärvi - Vihti
Helsinki - Vihdintie - Vihti
Helsinki - Vihdintie - Karkkila
Helsinki - Vihdintie - Klaukkala
(Helsinki - Tuusulanväylä - ) Hyrylä - tie 45 - Noppo - Hyvinkää
(Herttoniemi - ) Itäkeskus - Itäväylä - Östersundom - Söderkulla - Porvoo
Nikkilä - Pornainen - Halkia - Mäntsälä
Helsinki - Lahdenväylä - Järvenpää - Kellokoski ( - Mäntsälä)
Helsinki - Lahdenväylä - Lahdentie - Mäntsälä
U-linjat ovat pitkälti markkinaehtoisia, joten iso osa reiteistä on sellaisia jotka kannattavat ilman ulkoista tukea. Toki on näitä U999-tapauksia myös, kyseistä linjaa ajetaan pikkubussilla ja sitäkään ei saada täyteen.
 
535 kulkee lähes samaa reittiä kuin nykyinen 566, käytännössä ainoa ero on päätepysäkki Vantaan päässä. U540 oli Pohjolan Liikenteen yhteysvuoro lentoasemalta pikavuoroille, siinä vaan kävi myös HSL-lipputuotteet. Tälläinen järjestely olisi mielestäni hyvä nykyisilläkin yhteysvuoroilla, sillä yhteydet lentoaseman ja Espoon välillä ovat melko puutteelliset. Käytännössä kaikki Espoon ja lentoaseman väliset yhteydet nykyään sisältävät kaksi vaihtoa, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä joltain rautatieasemalta.
530 Myrtsiin ja junaan.
 
U-linjat ovat pitkälti markkinaehtoisia, joten iso osa reiteistä on sellaisia jotka kannattavat ilman ulkoista tukea. Toki on näitä U999-tapauksia myös, kyseistä linjaa ajetaan pikkubussilla ja sitäkään ei saada täyteen.
Olisivatko nämä linjat sitten hyviä? 999 on kyllä sellainen linja, jota ei pitäisi olla olemassa, numeronsakin puolesta. Parempi olisi laittaa HSL:ään kuulumattomista lähialueen kunnista linjat Helsingin keskustaan ja naapurikunnista syöttölinjat näihin kuntiin. Esim. Mäntsälästä voisi kulkea linja 766 Kamppiin Lahdentietä aina Keravalle asti, jonka jälkeen Lahdenväylää, ja Mäntsälään vastaavasti syöttölinjat Orimattilasta, Lahdesta, Kärkölästä, Hyvinkäältä, Hausjärveltä, Sälinkäästä, Porvoosta, Pornaisista, Järvenpäästä, Kellokoskelta, Pukkilasta ja Askolasta. Pikavuoroilla Helsingistä esim. Hämeenlinnaan, Lahteen, Kotkaan, Saloon ja Forssaan voisi olla kirjaintunnukset, kuten myös lähialueen kuntien (esim. Mäntsälä, Hyvinkää [ei kaupunki-, vaan lähiliikenne], Askola, Vihti, Lohja) sisäisillä linjoilla. Joidenkin linjojen tunnukset voisivat olla myös aakkosnumerisia muotoa A1. Aikaisemmin ehdottamilla U-linjoilla kaikki aikatauluun merkityt variaatiot otettaisiin myös linjatunnuksiin, jolloin kirjaimia olisi usein kaksikin. Kirjainten merkitys olisi sama kuin HSL-linjoilla.
 
Viimeksi muokattu:
U-linjat ovat pitkälti markkinaehtoisia, joten iso osa reiteistä on sellaisia jotka kannattavat ilman ulkoista tukea. Toki on näitä U999-tapauksia myös, kyseistä linjaa ajetaan pikkubussilla ja sitäkään ei saada täyteen.

Eipä U-liikenteessä taida olla muuta markkinaehtoista kuin muutama yksittäinen U280 ja Koiviston Auto/Onnibusin FU848 sekä Pekolan Liikenteen U459 Helsinki-Loppi. Kaikki muu on Elyjen tai kehyskuntien ostamaa liikennettä.
 
(Helsinki - Tuusulanväylä - ) Hyrylä - tie 45 - Noppo - Hyvinkää
Tämä olisi erittäin tärkeä yhteys ja olikin olemassa markkinaehtoisena, loppui koronan takia. Hyvinkäällä asukas- ja työpaikkaluvut ovat kasvussa ja Hyryläänkin rakennetaan kovaa vauhtia asuntoja sekä kehitetään syöttöliikennettä. Tällä hetkellä Hyrylästä ei pääse bussilla Hyvinkäälle eikä edes Kamppiin.
 
Tämä olisi erittäin tärkeä yhteys ja olikin olemassa markkinaehtoisena, loppui koronan takia. Hyvinkäällä asukas- ja työpaikkaluvut ovat kasvussa ja Hyryläänkin rakennetaan kovaa vauhtia asuntoja sekä kehitetään syöttöliikennettä. Tällä hetkellä Hyrylästä ei pääse bussilla Hyvinkäälle eikä edes Kamppiin.
Linja voisi siis joko lähteä Hyrylästä tai sitten kulkea Helsingistä asti. Reitti Helsingin päässä voisi olla: Kamppi - Mannerheimintie - Nordenskiöldinkatu - Savonkatu - Mäkelänkatu - Tuusulanväylä. Lisäksi linja 983 Kerava - Nikkilä - Kilpilahti voitaisiin palauttaa, kuitenkin pienellä reittimuutoksella Alikeravantien kautta Ahjon ja Sorsakorven sijaan.
 
Hyviä ideoita olisivat vakiovuorot Helsingistä ulosmenoteitä ja niiden rinnakkaisteitä pitkin esim. Saloon, Hämeenlinnaan, Lahteen ja Kotkaan, nykyisen F848:n tapaan. Ne kulkisivat ensin Helsingistä lähdettyään moottoriteitä, mutta sitten siirtyisivät rinnakkaisteille tarjoten niiden varsille palvelua. Linjoja voisivat olla esimerkiksi:

Helsinki - Veikkola - Nummela - Lohja
Helsinki - Veikkola - Nummela - Vihti
Helsinki - Veikkola - Nummela - Karkkila
Helsinki - Veikkola - Nummela - Saukkola - Salo
(erkanevat Veikkolasta)

Helsinki - Nurmijärvi - Hyvinkää
Helsinki - Nurmijärvi - Hyvinkää - Riihimäki
Helsinki - Nurmijärvi - Hyvinkää - Riihimäki - Hausjärvi
Helsinki - Nurmijärvi - Hyvinkää - Riihimäki - Hämeenlinna
(erkanevat Klaukkalan liittymästä)

Helsinki - Kerava - Mäntsälä
Helsinki - Kerava - Mäntsälä - Orimattila
Helsinki - Kerava - Mäntsälä - Lahti
(erkanevat Keravan liittymästä)

Helsinki - Söderkulla - Porvoo
Helsinki - Söderkulla - Porvoo - Monninkylä
Helsinki - Söderkulla - Porvoo - Loviisa
Helsinki - Söderkulla - Porvoo - Lapinjärvi
Helsinki - Söderkulla - Porvoo - Loviisa - Kotka
 
Jotkut bussilinjat lähiöissä voitaisiin korvata raitioteillä. Ideani on laaja lähiöraitiotieverkosto, joka ulottuisi keskustaan saakka. Osa linjoista olisi erotettu muusta liikenteestä laittamalla rata autotien viereen niin, että osassa tällaisia ratoja ei lisäksi olisi lainkaan tasoristeyksiä vaan rata olisi omassa maastokäytävässä. Tällainen on esim. Göteborgissa. Tai sitten voisi tulla superbusseja ja bussimetroja. Runkolinjoille voisi rakentaa omia väyliä.
 
Lisäksi linja 983 Kerava - Nikkilä - Kilpilahti voitaisiin palauttaa, kuitenkin pienellä reittimuutoksella Alikeravantien kautta Ahjon ja Sorsakorven sijaan.

Tämä linja kulkee edelleen suunnilleen samaa reittiä ja samalla aikataululla, mutta Sköldvikin öljynjalostamon liikenne on nykyään yleisöltä suljettua tilausliikennettä. Aikataulut ja reitit on täällä: https://www.kilpilahti.fi/kilpilahti/kilpilahden-bussiaikataulut/

Muuten tiedän ulkomuistista, että noista ehdotetuista linjoista muutama on jo olemassa. Esimerkiksi ehdottamasi 766 on jo olemassa. En nyt lähtenyt tarkistamaan, onko mahdollisesti muitakin ehdotetuista linjoista olemassa. Tarkista ensin, että onko linja, jota ehdotat, jo olemassa.
 
Tämä linja kulkee edelleen suunnilleen samaa reittiä ja samalla aikataululla, mutta Sköldvikin öljynjalostamon liikenne on nykyään yleisöltä suljettua tilausliikennettä. Aikataulut ja reitit on täällä: https://www.kilpilahti.fi/kilpilahti/kilpilahden-bussiaikataulut/

Muuten tiedän ulkomuistista, että noista ehdotetuista linjoista muutama on jo olemassa. Esimerkiksi ehdottamasi 766 on jo olemassa. En nyt lähtenyt tarkistamaan, onko mahdollisesti muitakin ehdotetuista linjoista olemassa. Tarkista ensin, että onko linja, jota ehdotat, jo olemassa.
Mutta 766:ta vastaava linja ei ole U-linja, joten sillä ei kelpaa HSL:n liput. Ehdotuksessani muutan sen U-linjaksi.
 
Mutta 766:ta vastaava linja ei ole U-linja, joten sillä ei kelpaa HSL:n liput. Ehdotuksessani muutan sen U-linjaksi.

Sitten pitää sanoa, että haluaa HSL:n tekevän U-sopimuksen linjaa X liikennöivien yritysten kanssa. Emme osaa lukea ajatuksiasi. Yleensä linjan perustamisella ei tarkoiteta sitä, että olemassa oleva linja muutetaan U-linjaksi.

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että "766" voisi olla U-linja. Aikoinaan jossain linjastosuunnitelmassa vastattiin ehdotuksiin, että linjaa ei muuteta U-linjaksi, koska linjan varrella HSL-alueella olisi liian vähän kysyntää, mutta luulisi esimerkiksi 130 paikan avovankilan tuottavan kysyntää.
 
Takaisin
Ylös