Linjastoideointia

Linja 108: välillä Munkkiniemi-Puolarmetsä.

Korvaa osittain länsimetron myötä lakkautettua työmatkalinjaa 194(A). Eräällä tavalla linjalle 105 rinnakkainen jatkumalla Helsingin puolelle.

Kulkee rinnakkain 108N kanssa Munkkiniemen aukiolta Tietotien pysäkille, josta Kalevalantie-Mankkaanlaaksontie-Ylismäentie-linjaa Olariin josta Puolarintietä pitkin päätepysäkille Puolarmetsänkadulle.

Linja luo nykyistä suoremman yhteyden Pohjois-Tapiolasta ja Vanhalta-Mankkaalta Otaniemeen Raide-Jokerin ja Metron äärelle ja tarjoaa poikittaisyhteyden Olarista ja Kuitinmäestä Pohjois-Tapiolan Kehä I:n varren sekä Ylä-Mankkaan työpaikka-alueelle. Palvelee myös Otaniemen lukio- ja yliopisto-opiskelijoita.

Osaa Otakaaresta ei nykyisellään kulje kuin yölinja 108N, mikä myös ratkeaisi.
 
Linja 51 poistui aikanaan linjaston isommassa mylläyksessä. Samalla kun 51 poistui, mm. linjaa 23 jatkettiin Maunulan kautta Pirkkolaan, ja 56:n vuoroväli tiheni ja liikennöintiajat laajenivat. Kumpulan kampuksen pysäkeiltä kulkee kuitenkin sen verran tiheästi busseja ja ratikoita keskustaan, että siinä voi helposti vaihtaa 56:sta.

Tuota reittiä (Haaga–Hakaniemi) voisi kuitenkin mielestä helpottaa aika pienellä lisäyksellä. Pirkkolan päätepysäkki on aina mielestäni ollut hieman outo. Lähinnä paikka johon voi ajaa Maunulan jälkeen. Jos linjan 23 reittiä jatkettaisi pari pysäkinväliä Thalianaukiolle (n. 4-5min) vaihtoyhteydet runkolinjaan 40 paranisivat merkittävästi. Tuo tekisi vaihdollisesta yhteydestä houkuttelevamman, sekä tietysti toisi linjan Pohjois-Haagan keskelle. Tuo on myös sen verran lyhyt jatke, että hyvällä tuurilla ei edes tarvisi lisätä uutta autoa linjalle.
23 voitaisiin myös jatkaa Aino Ackten tietä aina Huopalahden asemalle, tai sitten 51:n käyttämää reittiä Malminkartanoon.
 
Linja 108: välillä Munkkiniemi-Puolarmetsä.

Korvaa osittain länsimetron myötä lakkautettua työmatkalinjaa 194(A). Eräällä tavalla linjalle 105 rinnakkainen jatkumalla Helsingin puolelle.

Kulkee rinnakkain 108N kanssa Munkkiniemen aukiolta Tietotien pysäkille, josta Kalevalantie-Mankkaanlaaksontie-Ylismäentie-linjaa Olariin josta Puolarintietä pitkin päätepysäkille Puolarmetsänkadulle.

Linja luo nykyistä suoremman yhteyden Pohjois-Tapiolasta ja Vanhalta-Mankkaalta Otaniemeen Raide-Jokerin ja Metron äärelle ja tarjoaa poikittaisyhteyden Olarista ja Kuitinmäestä Pohjois-Tapiolan Kehä I:n varren sekä Ylä-Mankkaan työpaikka-alueelle. Palvelee myös Otaniemen lukio- ja yliopisto-opiskelijoita.

Osaa Otakaaresta ei nykyisellään kulje kuin yölinja 108N, mikä myös ratkeaisi.

Langassa on ollut paljon huonosti tai erikoisella tavalla perusteltuja ideoita, mutta tämäntyyppinen bussilinja olisi todella hyvä idea. Voisi ehkä ajatella yhdistettävän linjaan 24 Kamppi - Seurasaari, joskin tuo vaatisi varmaan parkkipaikkojen poistamista linjojen 24 ja 108N väliseltä osuudelta, jolla nykyisin ei kulje busseja.
 
Viimeksi muokattu:
Langassa on ollut paljon huonosti tai erikoisella tavalla perusteltuja ideoita, mutta tämäntyyppinen bussilinja olisi todella hyvä idea. Voisi ehkä ajatella yhdistettävän linjaan 24 Kamppi - Seurasaari, joskin tuo vaatisi varmaan parkkipaikkojen poistamista linjojen 24 ja 108N väliseltä osuudelta, jolla nykyisin ei kulje busseja.
Johonkin 24 tulisi yhdistää, mielestäni on hölmöä että ainoasta linjasta joka kulkee Hietaniemestä, Mechelininkadulta ja Linnakoskenkadulta kohti Munkkiniemeä ei pääse kuin kilometrin päähän Munkkiniemen aukiosta, josta olisi hyvät vaihtoyhteydet eteenpäin. Sinne se ainakin pitäisi vetää, tuoden samalla yhteyden Seurasaareen muualtakin kuin keskustasta. Vielä parempi, jos se yhdistettäisiin johonkin Espoon linjaan tai vaikka 52:seen tarjoten lisää vaihdottomia yhteyksiä.
 
Linja 108: välillä Munkkiniemi-Puolarmetsä.

Korvaa osittain länsimetron myötä lakkautettua työmatkalinjaa 194(A). Eräällä tavalla linjalle 105 rinnakkainen jatkumalla Helsingin puolelle.

Kulkee rinnakkain 108N kanssa Munkkiniemen aukiolta Tietotien pysäkille, josta Kalevalantie-Mankkaanlaaksontie-Ylismäentie-linjaa Olariin josta Puolarintietä pitkin päätepysäkille Puolarmetsänkadulle.

Linja luo nykyistä suoremman yhteyden Pohjois-Tapiolasta ja Vanhalta-Mankkaalta Otaniemeen Raide-Jokerin ja Metron äärelle ja tarjoaa poikittaisyhteyden Olarista ja Kuitinmäestä Pohjois-Tapiolan Kehä I:n varren sekä Ylä-Mankkaan työpaikka-alueelle. Palvelee myös Otaniemen lukio- ja yliopisto-opiskelijoita.

Osaa Otakaaresta ei nykyisellään kulje kuin yölinja 108N, mikä myös ratkeaisi.
Eikö tuo voisi sensijaan kiertää Aalto yliopiston säästäen aikaa vai kuinka monta linjaa sinne oikein pitää mennä suoraan? Eikös sinne mene jo metro, 111, 510, 52 ja raidejokeri? Hyväjalkaista nuorisoa pääasiassa koko alue täynnä
 
Eikö tuo voisi sensijaan kiertää Aalto yliopiston säästäen aikaa vai kuinka monta linjaa sinne oikein pitää mennä suoraan? Eikös sinne mene jo metro, 111, 510, 52 ja raidejokeri? Hyväjalkaista nuorisoa pääasiassa koko alue täynnä

Teekkarikylän pysäkille, eli kartassa näkyvälle 111:n päätepysäkille, menee kuitenkin vain 111. Linja 111 menee Teekkarikylästä länteen, eli ajatellun linjan ajaminen toisi Teekkarikylästä takaisin yhteyden idän suuntaan. Päätepysäkin länsipuolella näkyville Sähkömiehen pysäkeille kulkee lisäksi nyt vain yöbussi 108N, mutta ajateltu linja 108 loisi sinne yhteyden myös päiväsaikaan. Aalto-yliopiston metroaseman pysäkeiltä yhteyksiä on kyllä sinänsä, mutta ei Teekkarikylästä ja Sähkömieheltä.

Koko Aalto-yliopiston kiertäminen tarkoittaisi myös sitä, että ajatellulta linjalta ei olisi vaihtoyhteyttä metroon. Ex-Espoolaisen ajattelemalla reitillä vaihtoyhteys metroon olisi kartassa näkyvältä linjan 52 päätepysäkiltä, jossa on vieressä Tietotien sisäänkäynti.

Kaiken kaikkiaan järkevä ehdotus sekä vaihtoyhteyksien, Sähkömiehen pysäkkiparin että uusien luotujen yhteyksien kannalta (tuolla akselilla Munkkiniemi – A? – Pohjois-Tapiola – Olari ei nykyään kulje bussilinjaa).

1717950424819.png
 
Viimeksi muokattu:
Teekkarikylän pysäkille, eli kartassa näkyvälle 111:n päätepysäkille, menee kuitenkin vain 111. Linja 111 menee Teekkarikylästä länteen, eli ajatellun linjan ajaminen toisi Teekkarikylästä takaisin yhteyden idän suuntaan. Päätepysäkin länsipuolella näkyville Sähkömiehen pysäkeille kulkee lisäksi nyt vain yöbussi 108N, mutta ajateltu linja 108 loisi sinne yhteyden myös päiväsaikaan. Aalto-yliopiston metroaseman pysäkeiltä yhteyksiä on kyllä sinänsä, mutta ei Teekkarikylästä ja Sähkömieheltä.

Koko Aalto-yliopiston kiertäminen tarkoittaisi myös sitä, että ajatellulta linjalta ei olisi vaihtoyhteyttä metroon. Ex-Espoolaisen ajattelemalla reitillä vaihtoyhteys metroon olisi kartassa näkyvältä linjan 52 päätepysäkiltä, jossa on vieressä Tietotien sisäänkäynti.

Kaiken kaikkiaan järkevä ehdotus sekä vaihtoyhteyksien, Sähkömiehen pysäkkiparin että uusien luotujen yhteyksien kannalta (tuolla akselilla Munkkiniemi – A? – Pohjois-Tapiola – Olari ei nykyään kulje bussilinjaa).

Näytä liitetiedosto 8591
Myös linja 34 Kamppi - Runeberginkatu - Topeliuksenkatu - Meilahti - Munkkiniemi - Kuusisaari - Lehtisaari olisi järkevä, sillä se loisi yhteyden Lehtisaaresta keskustaan. Sekä myös linjat 109 Munkkivuori - Munkkiniemi - Kuusisaari - Lehtisaari - Otaniemi - Pohjois —Tapiola - Tapiola - Westendinasema - Länsiväylä - Kaitaa - Soukka - Espoonlahti - Kivenlahti ja 39 Elielinaukio - Ruskeasuo - Pitäjänmäki - Konala (Riukutie).
 
Myös linja 34 Kamppi - Runeberginkatu - Topeliuksenkatu - Meilahti - Munkkiniemi - Kuusisaari - Lehtisaari olisi järkevä, sillä se loisi yhteyden Lehtisaaresta keskustaan. Sekä myös linjat 109 Munkkivuori - Munkkiniemi - Kuusisaari - Lehtisaari - Otaniemi - Pohjois —Tapiola - Tapiola - Westendinasema - Länsiväylä - Kaitaa - Soukka - Espoonlahti - Kivenlahti ja 39 Elielinaukio - Ruskeasuo - Pitäjänmäki - Konala (Riukutie).
Perusteluja? Keskustan ja Lehtisaaren välinen suora yhteys olisi kyllä periaatteessa ihan kätevä, mutta missä saa käännettyä? Muissa en näe oikein mitään järkeä, tuplaavat vaan muita linjoja.
 
Myös linja 34 Kamppi - Runeberginkatu - Topeliuksenkatu - Meilahti - Munkkiniemi - Kuusisaari - Lehtisaari olisi järkevä, sillä se loisi yhteyden Lehtisaaresta keskustaan. Sekä myös linjat 109 Munkkivuori - Munkkiniemi - Kuusisaari - Lehtisaari - Otaniemi - Pohjois —Tapiola - Tapiola - Westendinasema - Länsiväylä - Kaitaa - Soukka - Espoonlahti - Kivenlahti ja 39 Elielinaukio - Ruskeasuo - Pitäjänmäki - Konala (Riukutie).
Linja 109 olisi vain kiertelevä versio 510:sta. Kukaan oikeasti haluaa matkustaa Munkkiniemestä Kaitaalle?

Syynä on myös se, että Lehtisaareen/Kaskisaareen liikennöivät vain minibussit.
 
Linja 109 olisi vain kiertelevä versio 510:sta. Kukaan oikeasti haluaa matkustaa Munkkiniemestä Kaitaalle?

Syynä on myös se, että Lehtisaareen/Kaskisaareen liikennöivät vain minibussit.
Ennen liikennöivät isot bussit. Lisäksi Kaskisaaresta voisi päästä Lauttasaareen.
 
Ja hyvä niin. Tuo on erittäin mukava kevyen liikenteen reitti nykyisellään. En usko, että Munkkiniemen/Lehtisaaren/Kuusisaaren ja Lauttasaaren välillä on niin paljon liikennettä, että moottoriajoneuvoilla olisi mitään tarvetta päästä tuolta läpi.
 
Ennen liikennöivät isot bussit. Lisäksi Kaskisaaresta voisi päästä Lauttasaareen.

Ja hyvä niin. Tuo on erittäin mukava kevyen liikenteen reitti nykyisellään. En usko, että Munkkiniemen/Lehtisaaren/Kuusisaaren ja Lauttasaaren välillä on niin paljon liikennettä, että moottoriajoneuvoilla olisi mitään tarvetta päästä tuolta läpi.
Ainostaan, jos olisi mahdollista ja järkevää, jatkaa linjaa 22 Kuusisaareen ja toisesta päästä Merikadulle.
 
Perusteluja? Keskustan ja Lehtisaaren välinen suora yhteys olisi kyllä periaatteessa ihan kätevä, mutta missä saa käännettyä? Muissa en näe oikein mitään järkeä, tuplaavat vaan muita linjoja.

Tähän keskustan suunnan ja Lehtisaaren välisten suorien yhteyksien puutteeseen liittyen eräs toinen linjaehdotus (jonka mielekkyyttä ja realistisuutta pidän tosin itse erittäin kyseenalaisena aikaisempaan ehdotukseeni verrattuna):

Runkolinja 50
ns. ympyräreitti Lauttasaari-Munkkiniemi-Lauttasaari

Lauttasaarentie (metro)-Ruoholahti (metro)-Mechelininkatu-Linnankoskenkatu-Paciuksenkatu-Munkkiniemen aukio [määränpää vaihtuu]-Keilaniemi (metro/15)-Hanasaari-Lauttasaarentie

Ehkä merkittävimmin parantaisi Mechelininkadun bussiyhteyksiä ja toisaalta loisi vaihdottoman yhteyden Munkkiniemi-Kuusisaari-Lehtisaari-akselilta Lauttasaareen ja Töölöön sekä toisin päin. Myös jonkinlainen funktio pikaratikan syöttölinjana voisi olla.

Tässä ehdotuksessa näen itse kuitenkin epärealistisia piirteitä ja toivonkin siihen suhtauduttavan enemmänkin spekulaationa…
 
1990-luvun alkuun asti Lehtisaareen liikennöi Hakaniemestä linja 34, joka siis suunnitelmissani palautettaisiin, tosin lähtemään Kampista. Lisäksi linjan 57 voisi jatkaa Mellunmäkeen 560:n reittiä, palvellen Kontulankujan pysäkkiä, jolla runkolinja 560 ei pysähdy.
 
Takaisin
Ylös