Toki eihän se silti muuta sitä, että ruuhkista kärsiviä suurkaupunkeja lukuunottamatta joukkoliikenteen matka-aika on parhaimmillaankin n. kaksinkertainen henkilöautoon verrattuna.
Tämä ei ole mikään kiveen hakattu sääntö, vaan
parhaimmillaan juna on autoa nopeampi - siis jopa lähijuna. Esimerkiksi R-junan varrella lähes kaikki yhteysvälit mitä sillä voi matkustaa (keskustasta keskustaan) ovat nopeampia junalla kuin autolla. Täältä Hyvinkäältä pääsee ärrällä vartissa Järvenpäähän, 20 minuutissa Keravalle, puolessa tunnissa Tikkurilaan ja 40 minuutissa olet jo Pasilassa. Autolla kaikkiin näihin matkoihin menisi 15 minuuttia kauemmin.
Kehärata nyt vaan sössittiin tekemällä siitä joka maitolaiturilla pysähtelevä etanajuna, joka kiertää paljon pidempää reittiä kuin muut liikennevälineet ja on ruuhka-ajan ulkopuolella yhtä hidas kuin bussi. Kun Kehäradalla matkustaa Lentoasemalta kaksi asemaväliä kumpaan vain suuntaan, ei ole yhtään lähempänä Helsinkiä. Jotta pakkovaihdot saatiin maksimoitua, menee juna molemmissa suunnissa Helsinkiin eikä yhtään vaihdotonta vuoroa ole edes Espooseen tai Keravalle - kaukojunista puhumattakaan. Miksei kolmioraiteita tehty? Nyt sitten puuhataan Lentorataa (vai onko se nyt Suomi-rata) paikkaamaan tätä itse aiheutettua ongelmaa.
Espoosta on erityisen vaikea voittaa julkisilla matka-ajoissa, mutta sen pitäisi nimenomaan kannustaa HSL:ää edes yrittämään, mieluummin siedettävä 1.5- kuin täysin sietämätön 3-kertainen matka-aika. Aika moni on valmis käyttämään hieman enemmän julkisilla matkustamiseen, mutta kyllä se kipuraja jostain löytyy.
Esimerkiksi ajoaikoja Espoon keskus-Lentoasema-välillä;
Oma auto/taksi 25-30min
Kaukojuna tai express-lähijuna, pysähtyy vain Leppävaarassa 29min
Vaihdoton lähijuna, pysähtyy Y/R/Z-tyylisesti 34min
Moottoritiebussilinja (U540 aikatauluista) 40-45min
Vaihdoton lähijuna, pysähtyy kaikilla as. 45min
Nykyinen Y-juna+P-juna 45min
Nykyinen E-juna+P-juna 50min
Nykyinen L-juna+P-juna 53min
Nykyinen 530+P-juna 60min