Järkevä reittiliikenne vesiteitse vaatii sopivat kohteet (asutusta, työpaikkoja jne.) kumpaankin päähän, joiden välillä kulkeminen kestää pidempään tai on vaikeampaa muilla liikennemuodoilla. Liikenteen määrä on siltä osin tärkeä, että vuoroväli saisi olla enintään 15-20min lautan ollakseen houkutteleva. Noista Jollas–Kallahdenniemi, Herttoniemi–Arabianranta, Nuottaniemi–Suvisaaristo ja Lauttasaari–Westend kaatuvat noihin kriteereihin. Vallisaaren ja Villingin liikenne ei sen sijaan kuulu HSL:n palveluvelvoitteeseen.
Foorumilla on aiemminkin keskusteltu lauttaliikenteestä HSL-alueella ja ainoa reitti, joka on otettu melko tosissaan on Vattuniemi–Jätkäsaari–Hernesaari -reitti, jonka jokaisella pysähdyspaikalla olisi tulevaisuudessa melko paljon kohteita. Etäisyyttä pysähdysten välillä olisi vesiteitse myös merkittävästi vähemmän kuin maateitse, jolloin hieman kauempana lauttarannasta sijaitsevat kohteet voisivat myös olla kätevimmin saavutettuja lautalla. Tuokin on kuitenkin erittäin spekulatiivinen.