Linjastoideointia

Pidempien seutulinjojen tuominen Porslahdentielle kuulostaa siltä, että tässä korvataan 96:n tarjonta toisella linjalla, ja muutetaan Porslahdentien palvelutaso 560:n palvelutasoa vastaavaksi. Toisin sanoen vuoroväli olisi päiväsaikaan noin 2-20 minuuttia ja aikataulu haettaisiin satunnaislukugeneraattorin avulla. Ei kiitos tuollaisille.

Yleisesti ottaen olen tosin samaa mieltä siitä, että tuollainen linja saattaisi olla tarpeen mutta pelkkä Vuosaari–Tikkurila-linja ohittaisi suurempia alueita, ja vähintään Hakunilan kautta kannattaisi kulkea. Vuosaaren osalta voi myös pohtia, kannattaisiko linja reitittää sataman vai Fallpakan kautta. Matka-aika kumpaakin reittiä on käytännössä sama. Fallpakan reitille saattaisi tulla hieman päällekkäistä tarjontaa, mutta Fallpakasta ja Rukatunturintien kulmilta saattaisi olla enemmän matkustajia kuin sataman suunnalta. Toki satamaan tulisi suurimmat matka-aikahyödyt erityisesti työmatkalaisille. Tuo olisi joka tapauksessa kiinnostava kokeilu vaikkapa alkuun 20 minuutin vuorovälillä.

EDIT: Toivottavasti muuten Helsingin Satama ja Kaupunki tulevat joskus järkiinsä, ja ymmärtävät, että satamatunnelin rakentaminen kantakaupunkiin on melko tyhmää erityisesti, jos Länsiväylälle tulee minkäänlaista bulevardisointia. Lisäksi tunnelin rakentaminen maksaa käytännössä yhtä paljon kuin uuden matkustajaterminaalin rakentaminen Vuosaaren, jolloin rekat saisi kertaheitolla maantieverkolle. Samalla alueelle tulisi todennäköisesti hieman enemmän rakentamista, ja tuollainen sataman kautta kulkeva linja voisi kuormittua paljon paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyistä 570:a edeltänyt 562 oli parina kautena jatkettu Mellunmäestä Vuosaareen. Ei siis olisi ensimmäinen kerta.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Meren äärelle voi asuttaa aika rajallisen määrän ihmisiä ja ne neliöhinnat tuppaavat kohoamaan varsin korkeiksi. Asuinkäyttöön otettu ranta onkin sitten tästä tulevaisuuten pois kaikilta muilta kansalaisilta, vaikka niiltä kauempana asuvilta. Niinhän siinä kävisi.

Mielestäni Espoon (myös Helsingin) upeimpia piirteitä on, että rannoista (rantaraitti ja Laajahti esimerkiksi) ja saaristosta huomattava osa on rakentamatonta tai väljästi rakennettua ja kaikkien nautittavissa ulkoilureittejä pitkin tai vaikka kesän saaristoliikenteen kautta. Tekosaaret ja kohtuuton täydennysrakentaminen meren äärelle veisivät kohti sellaista Espoota, jota on vaikea tunnistaa enää entisekseen.
Meren äärelle voi helposti asuttaa koko pääkaupunkiseudun nykyiset asukkaat ja paljon enemmän. Rakentamattomat rannat ovat ennen kaikkea niiden harvojen etuoikeutettujen rantatonttejaan hamstraavien saavutettu etu, ei mikään kaikkien etu. Niinhän tässä käy, että merellisyys onkin vaan nimby-kiertoilmaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyistä 570:a edeltänyt 562 oli parina kautena jatkettu Mellunmäestä Vuosaareen. Ei siis olisi ensimmäinen kerta.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Tuon pidempään ei tosiaan katsottu mielekkääksi kuljettaa tyhjiä penkkejä Mellunmäen ja Vuosaaren sataman välillä. Sittemmin yhteys on toteutettu paremmin kysyntää vastaavalla pienkalustolinjalla 818.
 
Matka Tikkurilan asemalta Vuosaareen on Google Mapsin mukaan noin 45 minuuttia tai jos ei halua kulkea A-alueen kautta niin tällöin tuskaiset noin 55 minuuttia. Miten olisi linja:

Tikkurila - Kuusikko - Kehä III - Vuosaari
Tämän yhteyden puuttumista (jos matka-aika on 3x verrattuna autolla tai vaatii tarpeettoman monta vaihtoa, pidän sitä yhteyden puuttumisena) olen itsekin ihmetellyt. Onhan siinä satamakin matkalla, jossa ei ehkä paljoa matkustajia kulje mutta työmatkalaisia kuitenkin. Vielä suurempi hyöty olisi, jos linja kulkisi Kehä III:a päästä päähän pois lukien Kirkkonummi-Kauklahti-väli, joka on liian identtinen junan kanssa. Kauklahteen se voisi sen sijaan tulla Kivenlahdesta, luoden pitkän kehämäisen vaihdottoman reitin. Luonnollisesti muutama poikkeama reitillä kannattaa olla, kuten Vantaankoski ja Tikkurila, mutta ei liikaa jotta linjan "pikavuoromainen" nopeushyöty ei sulaisi.

Tuli vielä mieleen tälläinen hyvin marginaalinen käyttäjäryhmä, joka liittyy Itä-Helsingin ja Itä-Vantaan kouluverkkoon. Vuosaaressa on ilmeisesti edelleen liikuntaan painottuva yläaste ja Sotungin lukiossa lienee urheilulinja edelleen. Jos tuon Vuosaari-Tikkurila -linjan kierrättää Sotungin kautta tarjoaa se yhteyden itäisen PK-seudun urheilulukioon myös Vuosaareesta. (Tietoni perustuvat omaan kouluaikaani vuosien taa, eli on mahdollista että Itä-Helsingin ja -Vantaan kouluverkko on muuttunut olennaisesti eikä tämä kommentti ole relevantti)
Hakunilan ja Sotungin kautta kulkiessa olisi kieltämättä lisää matkustajia, jotka voisivat yhteyttä käyttää. Toisaalta kuten kaukoliikenteessäkin, pikavuorot rakennetaan yleensä niin että pysäkille (motarin varteen) on pitempi kävely, mutta matka on sitten mahdollisimman jouheva itse matka-ajan ollessa suht kilpailukykyinen jopa autoiluun nähden. Hakunilassakin on liittymä johon ei ole pitkä matka ostarin eteläpuolelta (jossa suurin osa kerrostaloista on), Lähdepuiston kerrostalot ovat myös siinä kivasti, mutta Sotungistä ei siihen kukaan kävelisi. Miten olisi K-variantti, joka tekisi tärkeimmät poikkeukset matkalla? Tein kartan havainnollistamaan; tummansininen on nopea peruslinja ja vaaleansininen kuvastaa K-koukkauksia. K kävisi myös tekemässä nopeat pikku koukkaukset Kurttilassa ja Järvenperässä. Voisin kuvitella myös B-variantin, joka lähtisi Espoon keskuksesta kohti Vuosaarta, mikäli Kiven- ja Kauklahden seudulta ei olisi tarpeeksi kysyntää.
 

Liitetiedostot

  • RingIIIexpress.png
    RingIIIexpress.png
    1.3 MB · Lukukerrat: 59
Matka Tikkurilan asemalta Vuosaareen on Google Mapsin mukaan noin 45 minuuttia tai jos ei halua kulkea A-alueen kautta niin tällöin tuskaiset noin 55 minuuttia. Miten olisi linja:

Tikkurila - Kuusikko - Kehä III - Vuosaari

Matka-aika lyhenisi huomattavasti. Linja voisi jatkua myös Itäkeskukseen. Linjalta 570 voisi vaihtaa helposti tälle linjalle Porttipuiston kulmalla Kyytitien pysäkeillä ja mahdollisesti myös Kehä III:n Hakunilantien-liittymässä. Kehä III:lla jonkin matkaa kulkee nyt paljon kummallisempiakin linjoja kuten 572 tai 584, niin hieman kummastuttaa ettei tuolla Kehä III:n itäpäässä kulje mitään nopeaa linjaa.
Olen itse ehdottanut linjaa 821, joka kulkisi reittiä Vuosaaren metroasema - Vuosaaren satama - Kehä III - Porttipuisto - Hakkila - Havukoski - Koivukylä - Peijas - Korso. Lisäksi linjalla 554 voisi olla versio 554A, joka jatkuisi Itäkeskuksesta Vuosaareen reittiä Kauppakartanonkatu - Meripellontie - Vuosaaren silta - Vuotie - Kaivonkatsojantie - Leikosaarentie - Iiluodontie - Vuosaaren metroasema.
 
Linja 510 on nykyisin melko kuormittunut Munkkiniemen ja Aalto-yliopiston kampuksen välillä, mutta toisaalta Tapiolan ja Kivenlahden välillä matkustajia on selkeästi vähemmän. Olen itse pohtinut linjan 500 jatkamista Otaniemeen tai Tapiolaan, jotta 510 ei olisi nykyiseen tapaan ajoittain liiankin kuormittunut. Linjan 500 jatkaminen kohdistaisi resurssit paremmin sinne, missä on kysyntää, sen sijaan että linjan 510 vuoroväliä tihennettäisiin, jolloin Tapiolan ja Kivenlahden välillä lisääntyy tarjonta, vaikka ei ole kysyntää.

Pasilan aseman ja Ruskeasuon välillä pääsisi linjalla 506 ja Ilmalan seisakkeen ja Ruskeasuon välillä linjoilla 57 ja 63. Pasilan aseman ja Munkkivuoren välillä pääsisi linjalla 59, jonka reittiä muutettaisiin.

Ehdotettu linjan 510 reitti on vain yksi ehdotus. Otaniemi–Tapiola–Keilaniemi-alueella on paljon erilaisia vaihtoehtoja. Tätä reittiä ehdotin, koska käyttöön tulisi Otakaaren ja Sähkömiehen pysäkit, joilla nykyään ei kulje kuin yöliikennettä.
 

Liitetiedostot

  • 510 ehdotus 59.png
    510 ehdotus 59.png
    447.3 KB · Lukukerrat: 64
  • 510 ehdotus 506.png
    510 ehdotus 506.png
    220.5 KB · Lukukerrat: 62
  • 510 ehdotus 500.png
    510 ehdotus 500.png
    664.9 KB · Lukukerrat: 58
Viimeksi muokattu:
Linja 510 on nykyisin melko kuormittunut Munkkiniemen ja Aalto-yliopiston kampuksen välillä, mutta toisaalta Tapiolan ja Kivenlahden välillä matkustajia on selkeästi vähemmän. Olen itse pohtinut linjan 500 jatkamista Otaniemeen tai Tapiolaan, jotta 510 ei olisi nykyiseen tapaan ajoittain liiankin kuormittunut. Linjan 500 jatkaminen kohdistaisi resurssit paremmin sinne, missä on kysyntää, sen sijaan että linjan 510 vuoroväliä tihennettäisiin, jolloin Tapiolan ja Kivenlahden välillä lisääntyy tarjonta, vaikka ei ole kysyntää.

Pasilan aseman ja Ruskeasuon välillä pääsisi linjalla 506 ja Ilmalan seisakkeen ja Ruskeasuon välillä linjoilla 57 ja 63. Pasilan aseman ja Munkkivuoren välillä pääsisi linjalla 59, jonka reittiä muutettaisiin.

Ehdotettu linjan 510 reitti on vain yksi ehdotus. Otaniemi–Tapiola–Keilaniemi-alueella on paljon erilaisia vaihtoehtoja. Tätä reittiä ehdotin, koska käyttöön tulisi Otakaaren ja Sähkömiehen pysäkit, joilla nykyään ei kulje kuin yöliikennettä.
Kaikissa 500-linjoilla sama ongelma eli kuormittuvat täysin yhdellä osalla ja voivat olla kohta 1/3 kuormassa ja sitten taas loppuvaiheessa lasikuormassa, ihan oma kokemus.

Mutta sehän on ihan rakenteellinen tavoite, menevät keskusten läpi itä-länsi tarjoten vaihtoja pohjois-etelä suuntaan tai keskusten välillä liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tähän vielä lisättävä onhan sama ainakin ollut aina pohjois-etelä suunnan linjoilla, H72 oli lapsuuteni linja, Ogeliin asti saattoi olla Stadista seisomakuorma ja Puxussa jo tyhjänä melkein, riippui hirveästi kellon ajasta jne. H69 samoin ennen uusia reittejä.
 
Kaikissa 500-linjoilla sama ongelma eli kuormittuvat täysin yhdellä osalla ja voivat olla kohta 1/3 kuormassa ja sitten taas loppuvaiheessa lasikuormassa, ihan oma kokemus.
Onhan asia näinkin, mutta Kuusisaari ja Lehtisaari eivät ole kantakaupungin kohdalla. Jos bussi kuormittuu tuollaisella pätkällä enemmän kuin Meilahti–Kalasatama-pätkällä, voidaan sanoa, että linjastossa on parantamisen varaa.

Toinen potentiaalinen ongelma on kuormituksen epätasaisuus. Jos tarkastellaan metron kuormitusta aamulla Lauttasaaren kohdalla ja verrataan sitä junien yhteenlaskettuun kapasiteetiin, kapasiteetti vaikuttaisi riittävän. Mutta ongelma ei ole kokonaiskapasiteetti vaan Kivenlahdesta tulevien metrojen korkeampi kuormitus jo Tapiolan kohdalla. Sama voi aiheuttaa turhaa tungosta 510:n kyydissä samaan aikaan kun 500:ssa olisi tilaa.


En itse usko, että ainakaan ruuhkan ulkopuolella 510:n kuormitus Kuusisaaren kohdalla on niin korkea, että 500:n reittiä kannattaisi muuttaa. Ruuhkassa voisi tarpeen vaatiessa enemmin pohtia apulinjaa 510B tai 500A Otaniemen/Tapiolan ja Pasilan/Herttoniemen/Itäkeskuksen välillä, jolloin kaksi kolmesta bussista kulkisi Otaniemen suuntaan.
 
Olen miettinyt 500/510 yhdistelmän jakaminen kolmeksi linjaksi, jotta yksi niistä tarjoaisi jonkin poikittaislinjan Laajasaloon:

50 Munkkivuori - Itäkeskus
500 Westendinasema - Yliskylä
510 Kivenlahti - Herttoniemi

Ongelma on kuitenkin hiljaisen ajan vuorovälit, eli jo nykyään linjat kulkevat viikonloppuisin 15min välein (saattoi olla jopa 20min vielä viime talvena) eli vaikka siirtyminen kahdesta 7,5min vuorovälin linjasta ruuhkassa kolmeen 10min vuorovälin linjaan ei ole iso askel, niin hiljaiseen aikaan se tarkoittaisi aivan liian pitkiä vuorovälejä yksittäiselle runkolinjalle. Toinen vaihtoehto olisi sitten esimerkiksi tämän ehdotuksen 500:n ajamista ainoastaan ruuhkassa, mutta pelkästään ruuhkassa ajava runkolinja rikkoo sekin runkolinjabrändin mukaista palvelutasoa ja linjaston selkeyttä kuin harva vuoroväli.

Tasaisella 10min vuorovälillä olisi tosin se etu Otaniemi-Munkkiniemi välillä, että 52 saataisiin tahdistettua 510:n kanssa ruuhkan ulkopuolella ja ruuhkassa 52 ottaisi sen kolmannen lokeron, jonka 50 jättää kääntyessään Munkkivuoreen. 52 ei enää edes kulje eri reittiä Otaniemen metroasemalle kuten ennen viime syksyä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus tällaisten ongelmien kohdalla (500:n ja 510:n sekä 560:n epätasainen kuormittuminen) tulee toivottua, että runkolinjojen linjanumerot toimisivat Helsingissä samoin kuin Hampurissa. Tässä ote linjan 8 arkiaamun aikataulusta. Yksi rivi on yksi pysäkki ja yksi sarake on yksi lähtö (tai vuoroväli tiettynä ajankohtana).

Screenshot 2024-10-05 at 20.18.45.png
 
Ongelma on kuitenkin hiljaisen ajan vuorovälit, eli jo nykyään linjat kulkevat viikonloppuisin 15min välein (saattoi olla jopa 20min vielä viime talvena)
Ei kiitos! 20 minuutin vuoroväli on liian pitkä, erityisesti talvella kun on kylmä. Myös kaikki liityntälinjat kulkevat joko 15- tai 30min välein, niin 15min välein 510:lla toimii hyvin sen kanssa.
 
Olen miettinyt 500/510 yhdistelmän jakaminen kolmeksi linjaksi, jotta yksi niistä tarjoaisi jonkin poikittaislinjan Laajasaloon:

50 Munkkivuori - Itäkeskus
500 Westendinasema - Yliskylä
510 Kivenlahti - Herttoniemi

Ei kai mikään estä sitä, että 510 jatketaan muutenkin Yliskylään? Ei kai välttämättä tarvitse olla Herttoniemen metroasemalle päättyvää runkolinjaa? Tai vaihtoehtoisesti 59 voidaan jatkaa Yliskylään.
 
Ei kai mikään estä sitä, että 510 jatketaan muutenkin Yliskylään? Ei kai välttämättä tarvitse olla Herttoniemen metroasemalle päättyvää runkolinjaa? Tai vaihtoehtoisesti 59 voidaan jatkaa Yliskylään.
Linnanrakentajantie on autoista ruuhkainen ja ajoajat hitaita ja epäluotettavia. Ylipäätään Yliskylästä minne tahansa pohjoiseen jatkuva linja, oli se uusi tai vanha, joutuu tämän kanssa painimaan.
 
Linnanrakentajantie on autoista ruuhkainen ja ajoajat hitaita ja epäluotettavia. Ylipäätään Yliskylästä minne tahansa pohjoiseen jatkuva linja, oli se uusi tai vanha, joutuu tämän kanssa painimaan.
En olisi huolissaan siitä, että Linnanrakentajantie saa 510:n kulkemaan myöhässä. Kyllä 510 pystyy vaikka mihin jo nykyisellä reitillään. Enemmin olisin huolissaan siitä, miten Yliskyläläiset pääsevät kotiin, kun minuutin päästä lähtevä bussi on muiden saman linjan bussien kanssa jonossa Nordenskiöldinkadulla.
 
Takaisin
Ylös