Linjastoideointia

Pidempien seutulinjojen tuominen Porslahdentielle kuulostaa siltä, että tässä korvataan 96:n tarjonta toisella linjalla, ja muutetaan Porslahdentien palvelutaso 560:n palvelutasoa vastaavaksi. Toisin sanoen vuoroväli olisi päiväsaikaan noin 2-20 minuuttia ja aikataulu haettaisiin satunnaislukugeneraattorin avulla. Ei kiitos tuollaisille.

Yleisesti ottaen olen tosin samaa mieltä siitä, että tuollainen linja saattaisi olla tarpeen mutta pelkkä Vuosaari–Tikkurila-linja ohittaisi suurempia alueita, ja vähintään Hakunilan kautta kannattaisi kulkea. Vuosaaren osalta voi myös pohtia, kannattaisiko linja reitittää sataman vai Fallpakan kautta. Matka-aika kumpaakin reittiä on käytännössä sama. Fallpakan reitille saattaisi tulla hieman päällekkäistä tarjontaa, mutta Fallpakasta ja Rukatunturintien kulmilta saattaisi olla enemmän matkustajia kuin sataman suunnalta. Toki satamaan tulisi suurimmat matka-aikahyödyt erityisesti työmatkalaisille. Tuo olisi joka tapauksessa kiinnostava kokeilu vaikkapa alkuun 20 minuutin vuorovälillä.

EDIT: Toivottavasti muuten Helsingin Satama ja Kaupunki tulevat joskus järkiinsä, ja ymmärtävät, että satamatunnelin rakentaminen kantakaupunkiin on melko tyhmää erityisesti, jos Länsiväylälle tulee minkäänlaista bulevardisointia. Lisäksi tunnelin rakentaminen maksaa käytännössä yhtä paljon kuin uuden matkustajaterminaalin rakentaminen Vuosaaren, jolloin rekat saisi kertaheitolla maantieverkolle. Samalla alueelle tulisi todennäköisesti hieman enemmän rakentamista, ja tuollainen sataman kautta kulkeva linja voisi kuormittua paljon paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyistä 570:a edeltänyt 562 oli parina kautena jatkettu Mellunmäestä Vuosaareen. Ei siis olisi ensimmäinen kerta.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Meren äärelle voi asuttaa aika rajallisen määrän ihmisiä ja ne neliöhinnat tuppaavat kohoamaan varsin korkeiksi. Asuinkäyttöön otettu ranta onkin sitten tästä tulevaisuuten pois kaikilta muilta kansalaisilta, vaikka niiltä kauempana asuvilta. Niinhän siinä kävisi.

Mielestäni Espoon (myös Helsingin) upeimpia piirteitä on, että rannoista (rantaraitti ja Laajahti esimerkiksi) ja saaristosta huomattava osa on rakentamatonta tai väljästi rakennettua ja kaikkien nautittavissa ulkoilureittejä pitkin tai vaikka kesän saaristoliikenteen kautta. Tekosaaret ja kohtuuton täydennysrakentaminen meren äärelle veisivät kohti sellaista Espoota, jota on vaikea tunnistaa enää entisekseen.
Meren äärelle voi helposti asuttaa koko pääkaupunkiseudun nykyiset asukkaat ja paljon enemmän. Rakentamattomat rannat ovat ennen kaikkea niiden harvojen etuoikeutettujen rantatonttejaan hamstraavien saavutettu etu, ei mikään kaikkien etu. Niinhän tässä käy, että merellisyys onkin vaan nimby-kiertoilmaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyistä 570:a edeltänyt 562 oli parina kautena jatkettu Mellunmäestä Vuosaareen. Ei siis olisi ensimmäinen kerta.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Tuon pidempään ei tosiaan katsottu mielekkääksi kuljettaa tyhjiä penkkejä Mellunmäen ja Vuosaaren sataman välillä. Sittemmin yhteys on toteutettu paremmin kysyntää vastaavalla pienkalustolinjalla 818.
 
Matka Tikkurilan asemalta Vuosaareen on Google Mapsin mukaan noin 45 minuuttia tai jos ei halua kulkea A-alueen kautta niin tällöin tuskaiset noin 55 minuuttia. Miten olisi linja:

Tikkurila - Kuusikko - Kehä III - Vuosaari
Tämän yhteyden puuttumista (jos matka-aika on 3x verrattuna autolla tai vaatii tarpeettoman monta vaihtoa, pidän sitä yhteyden puuttumisena) olen itsekin ihmetellyt. Onhan siinä satamakin matkalla, jossa ei ehkä paljoa matkustajia kulje mutta työmatkalaisia kuitenkin. Vielä suurempi hyöty olisi, jos linja kulkisi Kehä III:a päästä päähän pois lukien Kirkkonummi-Kauklahti-väli, joka on liian identtinen junan kanssa. Kauklahteen se voisi sen sijaan tulla Kivenlahdesta, luoden pitkän kehämäisen vaihdottoman reitin. Luonnollisesti muutama poikkeama reitillä kannattaa olla, kuten Vantaankoski ja Tikkurila, mutta ei liikaa jotta linjan "pikavuoromainen" nopeushyöty ei sulaisi.

Tuli vielä mieleen tälläinen hyvin marginaalinen käyttäjäryhmä, joka liittyy Itä-Helsingin ja Itä-Vantaan kouluverkkoon. Vuosaaressa on ilmeisesti edelleen liikuntaan painottuva yläaste ja Sotungin lukiossa lienee urheilulinja edelleen. Jos tuon Vuosaari-Tikkurila -linjan kierrättää Sotungin kautta tarjoaa se yhteyden itäisen PK-seudun urheilulukioon myös Vuosaareesta. (Tietoni perustuvat omaan kouluaikaani vuosien taa, eli on mahdollista että Itä-Helsingin ja -Vantaan kouluverkko on muuttunut olennaisesti eikä tämä kommentti ole relevantti)
Hakunilan ja Sotungin kautta kulkiessa olisi kieltämättä lisää matkustajia, jotka voisivat yhteyttä käyttää. Toisaalta kuten kaukoliikenteessäkin, pikavuorot rakennetaan yleensä niin että pysäkille (motarin varteen) on pitempi kävely, mutta matka on sitten mahdollisimman jouheva itse matka-ajan ollessa suht kilpailukykyinen jopa autoiluun nähden. Hakunilassakin on liittymä johon ei ole pitkä matka ostarin eteläpuolelta (jossa suurin osa kerrostaloista on), Lähdepuiston kerrostalot ovat myös siinä kivasti, mutta Sotungistä ei siihen kukaan kävelisi. Miten olisi K-variantti, joka tekisi tärkeimmät poikkeukset matkalla? Tein kartan havainnollistamaan; tummansininen on nopea peruslinja ja vaaleansininen kuvastaa K-koukkauksia. K kävisi myös tekemässä nopeat pikku koukkaukset Kurttilassa ja Järvenperässä. Voisin kuvitella myös B-variantin, joka lähtisi Espoon keskuksesta kohti Vuosaarta, mikäli Kiven- ja Kauklahden seudulta ei olisi tarpeeksi kysyntää.
 

Liitetiedostot

  • RingIIIexpress.png
    RingIIIexpress.png
    1.3 MB · Lukukerrat: 39
Matka Tikkurilan asemalta Vuosaareen on Google Mapsin mukaan noin 45 minuuttia tai jos ei halua kulkea A-alueen kautta niin tällöin tuskaiset noin 55 minuuttia. Miten olisi linja:

Tikkurila - Kuusikko - Kehä III - Vuosaari

Matka-aika lyhenisi huomattavasti. Linja voisi jatkua myös Itäkeskukseen. Linjalta 570 voisi vaihtaa helposti tälle linjalle Porttipuiston kulmalla Kyytitien pysäkeillä ja mahdollisesti myös Kehä III:n Hakunilantien-liittymässä. Kehä III:lla jonkin matkaa kulkee nyt paljon kummallisempiakin linjoja kuten 572 tai 584, niin hieman kummastuttaa ettei tuolla Kehä III:n itäpäässä kulje mitään nopeaa linjaa.
Olen itse ehdottanut linjaa 821, joka kulkisi reittiä Vuosaaren metroasema - Vuosaaren satama - Kehä III - Porttipuisto - Hakkila - Havukoski - Koivukylä - Peijas - Korso. Lisäksi linjalla 554 voisi olla versio 554A, joka jatkuisi Itäkeskuksesta Vuosaareen reittiä Kauppakartanonkatu - Meripellontie - Vuosaaren silta - Vuotie - Kaivonkatsojantie - Leikosaarentie - Iiluodontie - Vuosaaren metroasema.
 
Takaisin
Ylös