Pidempien seutulinjojen tuominen Porslahdentielle kuulostaa siltä, että tässä korvataan 96:n tarjonta toisella linjalla, ja muutetaan Porslahdentien palvelutaso 560:n palvelutasoa vastaavaksi. Toisin sanoen vuoroväli olisi päiväsaikaan noin 2-20 minuuttia ja aikataulu haettaisiin satunnaislukugeneraattorin avulla. Ei kiitos tuollaisille.
Yleisesti ottaen olen tosin samaa mieltä siitä, että tuollainen linja saattaisi olla tarpeen mutta pelkkä Vuosaari–Tikkurila-linja ohittaisi suurempia alueita, ja vähintään Hakunilan kautta kannattaisi kulkea. Vuosaaren osalta voi myös pohtia, kannattaisiko linja reitittää sataman vai Fallpakan kautta. Matka-aika kumpaakin reittiä on käytännössä sama. Fallpakan reitille saattaisi tulla hieman päällekkäistä tarjontaa, mutta Fallpakasta ja Rukatunturintien kulmilta saattaisi olla enemmän matkustajia kuin sataman suunnalta. Toki satamaan tulisi suurimmat matka-aikahyödyt erityisesti työmatkalaisille. Tuo olisi joka tapauksessa kiinnostava kokeilu vaikkapa alkuun 20 minuutin vuorovälillä.
EDIT: Toivottavasti muuten Helsingin Satama ja Kaupunki tulevat joskus järkiinsä, ja ymmärtävät, että satamatunnelin rakentaminen kantakaupunkiin on melko tyhmää erityisesti, jos Länsiväylälle tulee minkäänlaista bulevardisointia. Lisäksi tunnelin rakentaminen maksaa käytännössä yhtä paljon kuin uuden matkustajaterminaalin rakentaminen Vuosaaren, jolloin rekat saisi kertaheitolla maantieverkolle. Samalla alueelle tulisi todennäköisesti hieman enemmän rakentamista, ja tuollainen sataman kautta kulkeva linja voisi kuormittua paljon paremmin.
Yleisesti ottaen olen tosin samaa mieltä siitä, että tuollainen linja saattaisi olla tarpeen mutta pelkkä Vuosaari–Tikkurila-linja ohittaisi suurempia alueita, ja vähintään Hakunilan kautta kannattaisi kulkea. Vuosaaren osalta voi myös pohtia, kannattaisiko linja reitittää sataman vai Fallpakan kautta. Matka-aika kumpaakin reittiä on käytännössä sama. Fallpakan reitille saattaisi tulla hieman päällekkäistä tarjontaa, mutta Fallpakasta ja Rukatunturintien kulmilta saattaisi olla enemmän matkustajia kuin sataman suunnalta. Toki satamaan tulisi suurimmat matka-aikahyödyt erityisesti työmatkalaisille. Tuo olisi joka tapauksessa kiinnostava kokeilu vaikkapa alkuun 20 minuutin vuorovälillä.
EDIT: Toivottavasti muuten Helsingin Satama ja Kaupunki tulevat joskus järkiinsä, ja ymmärtävät, että satamatunnelin rakentaminen kantakaupunkiin on melko tyhmää erityisesti, jos Länsiväylälle tulee minkäänlaista bulevardisointia. Lisäksi tunnelin rakentaminen maksaa käytännössä yhtä paljon kuin uuden matkustajaterminaalin rakentaminen Vuosaaren, jolloin rekat saisi kertaheitolla maantieverkolle. Samalla alueelle tulisi todennäköisesti hieman enemmän rakentamista, ja tuollainen sataman kautta kulkeva linja voisi kuormittua paljon paremmin.
Viimeksi muokattu: