Linjastoideointia

Mitä mieltä olisitte tällaisista ruuhkalinjoista?

134A Tuomarila - Suvela - Espoon keskus - Finnoo - Kamppi

136A Tuomarila - Suna - Espoon keskus - Finnoo - Kamppi

Nuo linjat olisivat todella hyödyllisiä, ja osittain paikkaisivat myös tällä hetkellä Suvelasta ja Sunasta puuttuvia yhteyksiä Suomenojan ja Matinkylän suuntiin. Linjat liikennöisivät vain aamu- ja iltaruuhkassa ehkä noin 15 minuutin yhdistetyllä vuorovälillä.

Ymmärrän toki, että Länsiväylän suorat linjat ovat kalliita toteuttaa, mutta tuollaiset linjat voisivat hyvinkin lisätä joukkoliikenteen käyttöä paljonkin!

Kulkisivat siis Matinkylään saakka samaa reittiä kuin lakkautetut 134 ja 136.

Vaikuttaisi olevan ihan hyvä idea. Linjat 530 ja 531 kulkee molemmat Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä ruuhka-aikaan 10 minuutin väliä melko suoraviivaisia reittejä, joten sanoisin, että tämä bussi voi olla Espoon keskuksen näkökulmasta maitolaituribussi ja mennä reittiä Kamppi - Finnoo - Suna - Suvela - Espoon keskus. Näin samalla rahalla saa kaksi kertaa paremman palvelutason Sunaan ja Suvelaan, ja matka etelän suunnasta Sunaan on nopeampi.
 
Suvelassa
Vaikuttaisi olevan ihan hyvä idea. Linjat 530 ja 531 kulkee molemmat Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä ruuhka-aikaan 10 minuutin väliä melko suoraviivaisia reittejä, joten sanoisin, että tämä bussi voi olla Espoon keskuksen näkökulmasta maitolaituribussi ja mennä reittiä Kamppi - Finnoo - Suna - Suvela - Espoon keskus. Näin samalla rahalla saa kaksi kertaa paremman palvelutason Sunaan ja Suvelaan, ja matka etelän suunnasta Sunaan on nopeampi.

Kirstintien varressa on tällä hetkellä paha kapasiteettipula. Linja 118 on täysin ylikuormittunut, ja 213 tuo vain vähän helpotusta lähinnä ruuhka-aikaan. Siksi Suvelakin tarvitsisi lisää liikennettä erityisesti iltapäiväruuhkaan.
 
Voi sitä viisasta professoria joka joskus keksii miten espoolaiset saa ulos rakkaista audeistansa käyttämään joukkoliikennettä...
Suorat bussit ovat tähän paras lääke yleisökommenttien perusteella, varsinkin jos matka-ajassa on moninkertainen ero auton ja julkisten välillä. Esim. Suurpellosta ja Mankkaalta pääsee nopeasti autolla Helsingin keskustaan, sen sijaan julkinen yhteys on hidas ja vaihdollinen. Länärin bussikaistoilla kulkee nyt lähinnä takseja.

Minkälaisia havaintoja on nykyisten suorien bussivuorojen täyttöasteesta? Jonkun verran käyttäjiä karsii se, että liikennöintiaika on niin suppea, että autoa päädytään käyttämään kuitenkin, eikä muisteta bussia silloinkaan, kun se sattuisi sopimaan. Kasista neljään duunarille noi toimii, paitsi jos asuu vaikkapa tuolla Suupellon-Mankkaan seudulla.

Käytetäänkö Inkoon/Raaseporin suunnan U-linjoja paljon HSL-alueen sisäisiin matkoihin?
 
Suorat bussit ovat tähän paras lääke yleisökommenttien perusteella, varsinkin jos matka-ajassa on moninkertainen ero auton ja julkisten välillä. Esim. Suurpellosta ja Mankkaalta pääsee nopeasti autolla Helsingin keskustaan, sen sijaan julkinen yhteys on hidas ja vaihdollinen. Länärin bussikaistoilla kulkee nyt lähinnä takseja.

Minkälaisia havaintoja on nykyisten suorien bussivuorojen täyttöasteesta? Jonkun verran käyttäjiä karsii se, että liikennöintiaika on niin suppea, että autoa päädytään käyttämään kuitenkin, eikä muisteta bussia silloinkaan, kun se sattuisi sopimaan. Kasista neljään duunarille noi toimii, paitsi jos asuu vaikkapa tuolla Suupellon-Mankkaan seudulla.

Käytetäänkö Inkoon/Raaseporin suunnan U-linjoja paljon HSL-alueen sisäisiin matkoihin?
Tämä on ihan totta. Espoossa on aika heikkoa suorien linjojen tarjonta Helsinkiin, joten monet valitsevat sen oman Audinsa mielummin kuin joukkoliikenteen, jossa on pahimmillaan useampi vaihto, ja matka-aika parhaimmillaankin ainakin tuplat.

Itse käytän U-linjoja aika paljon, mutta monet ajattelevat niistä, että "ne on tarkoitettu kaukoliikenteeseen". Lisäksi ne eivät useimmiten näy kartoilla (poislukien 28x- linjat, joiden osa vuoroista näkyy esim. tutkassa), ja niistä ei saa ostettua kerta- tai lisävyöhykelippua hsl-kortille.
 
Tämä on ihan totta. Espoossa on aika heikkoa suorien linjojen tarjonta Helsinkiin, joten monet valitsevat sen oman Audinsa mielummin kuin joukkoliikenteen, jossa on pahimmillaan useampi vaihto, ja matka-aika parhaimmillaankin ainakin tuplat.
Onko tämä kuitenkaan ihan niin yksinkertaista? Varmasti suorien yhteyksien tarjonnalla on yhteys Helsinkiin suuntautuvan työmatkaliikenteen ja vähäisen vapaa-ajan liikenteen määrään, mutta yhtälailla uusi linjasto palvelee paremmin asiointiyhteyksiä paikalliskeskuksiin, ja tiheämpi vuoroväli vähentää tarvetta suunnitella joukkoliikennematkoja etukäteen. Yksittäisillä reiteillä suorat yhteydet saattavat olla tarkoituksenmukaisia, mutta joukkoliikenteen ei voi olla taksi, joka vie suorinta reittiä kaikkialle. Siksihän Pohjois-Espooseen tulee nyt muutoksia, kun tarjonta (reitit ja vuorovälit) eivät vastaa matkustajamääriä.
 
Onko tämä kuitenkaan ihan niin yksinkertaista? Varmasti suorien yhteyksien tarjonnalla on yhteys Helsinkiin suuntautuvan työmatkaliikenteen ja vähäisen vapaa-ajan liikenteen määrään, mutta yhtälailla uusi linjasto palvelee paremmin asiointiyhteyksiä paikalliskeskuksiin, ja tiheämpi vuoroväli vähentää tarvetta suunnitella joukkoliikennematkoja etukäteen. Yksittäisillä reiteillä suorat yhteydet saattavat olla tarkoituksenmukaisia, mutta joukkoliikenteen ei voi olla taksi, joka vie suorinta reittiä kaikkialle. Siksihän Pohjois-Espooseen tulee nyt muutoksia, kun tarjonta (reitit ja vuorovälit) eivät vastaa matkustajamääriä.
Esim. linjapari 134 ja 136 ajoi ruuhkassa 5 minuutin välillä., ja kummatkin olivat aina lähes täynnä. 530 ajaa harvemmin, joten vuoroväli tuossa tapauksessa muuttui huonompaan suuntaan.
 
Esim. linjapari 134 ja 136 ajoi ruuhkassa 5 minuutin välillä., ja kummatkin olivat aina lähes täynnä. 530 ajaa harvemmin, joten vuoroväli tuossa tapauksessa muuttui huonompaan suuntaan.
Tuosta parista olisi kyllä saanut jättää sen kiertelevämmän (muistaakseni 136 mutten ole täysin varma) vähintään ruuhkalinjaksi. Jos sellaisen nyt palauttaa niin yhtä hyvin voi vetää Kamppiin asti. Toki kalliimpaa, mutta myös houkuttelevampaa vaihdottomuuden takia. En usko että Matinkylään ajava linja houkuttelisi enää samalla tavalla matkustajia, sillä silloin vaihtoehtoina olisivat vaihdollinen yhteys joko Espoon keskuksen (118+juna) tai Matinkylän (136+metro) kautta.
 
Tuosta parista olisi kyllä saanut jättää sen kiertelevämmän (muistaakseni 136 mutten ole täysin varma) vähintään ruuhkalinjaksi. Jos sellaisen nyt palauttaa niin yhtä hyvin voi vetää Kamppiin asti. Toki kalliimpaa, mutta myös houkuttelevampaa vaihdottomuuden takia. En usko että Matinkylään ajava linja houkuttelisi enää samalla tavalla matkustajia, sillä silloin vaihtoehtoina olisivat vaihdollinen yhteys joko Espoon keskuksen (118+juna) tai Matinkylän (136+metro) kautta.
Molemmilla oli käytännössä sama reitti, matka-ajassa noin 1min ero tuomarilan päädyssä.

134 ja 136 olivat siinä suhteessa tärkeät linjat, että niillä pääsi myös Espoonväylän pysäkeiltä Siltakadulle, jossa sijaitsee alueen tärkeimmät kaupat. Nykyään tuosta ei kulje mikään.
 
Linjan U848 päättäri voitaisiin siirtää Pikku Huopalahteen niin sieltä olisi suora yhteys Porvooseen.
 
Linjan U848 päättäri voitaisiin siirtää Pikku Huopalahteen niin sieltä olisi suora yhteys Porvooseen.
848:n kääntöajat ovat jo nykyiselläänkin lähes mahdottoman tiukat, eikä Pikku Huopalahti alueena sovellu kovin hyvin bussiliikenteelle. Tämän välin muutamat matkustajat voivat aivan hyvin matkustaa ratikalla Töölöntullille ja siitä 848:n kyytiin.

Toki itselleni koko 848:n katkaisu Töölöntullille tuntuu hieman hätäiseltä väliaikaisratkaisulta, kun Manskun kautta ajaminen remontin aikana todettiin liian hankalaksi. 849 taas on varsin hyödyllinen uusi linja, ja oikein ihmettelenkin, miksei suoraan Sturenkatua ajavaa Porvoon U-linjaa ole ennen tätä ollut lainkaan. Itse kannattaisin tietöiden päätyttyä linjan 848 palautusta Kamppiin hieman harvemmalla vuorovälillä, niin että linjojen 848 ja 849 yhteinen vuoroväli vastaa aiempaa linjan 848 vuoroväliä.
 
Linjan U848 päättäri voitaisiin siirtää Pikku Huopalahteen niin sieltä olisi suora yhteys Porvooseen.
Minkähän takia Pikku-Huopalahdesta pitäis päästä Porvooseen? Oon siinä mielessä samaa mieltä että Töölön tulli ei toimi päättärinä. Päättäri vois olla esim. Ruhan edustalla missä oli 506:sen päättäri väliaikaisesti.
 
Linjan U848 päättäri voitaisiin siirtää Pikku Huopalahteen niin sieltä olisi suora yhteys Porvooseen.
Miksi? Asutko siis Pikku Huopalahdessa? 😄
848:n kääntöajat ovat jo nykyiselläänkin lähes mahdottoman tiukat, eikä Pikku Huopalahti alueena sovellu kovin hyvin bussiliikenteelle. Tämän välin muutamat matkustajat voivat aivan hyvin matkustaa ratikalla Töölöntullille ja siitä 848:n kyytiin.
Ovatko ne oikeasti niin tiukat? Reittioppaan perusteella on usein puoli tuntia kääntöaika siellä Töölöntullilla.
 
Miksi? Asutko siis Pikku Huopalahdessa? 😄

Ovatko ne oikeasti niin tiukat? Reittioppaan perusteella on usein puoli tuntia kääntöaika siellä Töölöntullilla.
2min se kääntöaika taitaa olla. Sit toki saattaa olla jotain taukoja, mutta kuljettajille olisi varmasti mieluisampaa jos ajettaisiin Ruskeasuon varikolle saakka jossa on esim. vessamahdollisuus.
 
Takaisin
Ylös