Linjastoideointia

849 taas on varsin hyödyllinen uusi linja, ja oikein ihmettelenkin, miksei suoraan Sturenkatua ajavaa Porvoon U-linjaa ole ennen tätä ollut lainkaan.

Sturenkatua pitkin on mennyt paljonkin busseja Porvoosta, mutta HSL tekee U-sopimuksen vain jos linja poikkeaa moottoritieltä (tai moottoritie itsessään päättyy) ennen HSL-alueen rajaa, ja bussi palvelee näin ollen jotain reuna-aluetta HSL-alueella. Linjasta 849 tehtiin U-sopimus, koska se kulkee vanhaa tietä Sipoossa. Nytkin Porvoosta tulevista busseista vain noin kolmasosa on U-vuoroja, sillä linja ei ole U-linja, jos se ajaa joko Sturenkadun tai Itäväylän kautta moottoritielle ja siitä suoraan Porvooseen, ja tällaisia on noin kaksi kolmasosaa Porvoon-busseista.

Itse sanoisin, että HSL on käytännön suhteen turhan tiukka. Esimerkiksi Korsisaaren vuorot, jotka ajavat Hämeenlinnanväylää HSL-alueen rajalle asti, tai OB77-linja ...Lommila - Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Itäkeskus - Mellunkylä... tuovat selvää lisäarvoa HSL-alueen sisäisille matkustajille.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tässä mieleen todennäköisesti tästä siis ollaan jo keskustelua käyty. Runkolinja omasta mielestä ja (ilmeisesti myös HSL markkinoi) nopeaa yhteyttä asutuskeskusten välillä. (Esim. 560 Rastila - Vuosaari-Mellunmäki - Malmi - Paloheinä - Kuninkaantammi - Silvola - Myyrmäki). Kuitenkin on asuinalueita jotka on liki kokonaan vain runkolinjojen varassa (Esim. Meri-Rastila, Kalvikintie ja Rajakylä. Rajakylän kohdalla siitä on ilmeisesti tullut negatiivista palautetta, että pysäkeille joutuu aikalailla kävellä.

Itsellä olisi vaihtoehtoinen ratkaisu:

90 nykyistä reittiä jatkaen joko Pohjois-Vuosaaren ostoskeskelle tai Porslahdentielle (Vuosaaressa ei ole kääntömahdollisuutta Aurinkolahden suuntaan)

96 jää pois

97 Itäkeskus (M) - Puotila - Itäväylä - Länsimäentie - Mellunmäki (M) - Mellunmäentie - Itäväylä - Kalviikintie - Vuosaarentie - Vuosaari (M)

97V (Mellunmäkeen samaa reittiä) Mellunmäki (M) - Länsimäentie - Maratontie (vaihtoehtoisia päättäreitä: Rajakylän kiskalla tai Kalteentie [69:n ja 77:n päättäri]

98 Rastilaan samaan reittiä josta Meri-Rastilan tietä joka Pohjois-Vuosaaren ostoskeskukselle tai Porslahdentielle.

Vaihtoehtoisesti 97:n voisi jatkaa nykyistä 90:n reittiä Satamaan ja näin sekin jäisi pois. Olisiko kuitenkin liian pitkä liityntälinjaksi? Toinen ongelma on se että mistä ottaa autot näille linjoille. 97V:lle riittäisi todennäköisesti auto lisää ja 97:lle mahdollisesti kaksi. 98:lle yksi. 96:lta saisi yksi vai kaksi autoa?
 
Ihan yhtä pitkä Helsingin puolella joukkoliikenteeseen samoilla kulmilla kuin Rajakylässä ja ei siinä Rajakylän tiellä ole kuin yksi pätkä jossa ehkä hieman pidempi aiempaan 570een....

Ja jos muutat 9x linjoja niin sitten heikennät palvelua Vartiokylässä jne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaihtoehtoisesti 97:n voisi jatkaa nykyistä 90:n reittiä Satamaan ja näin sekin jäisi pois. Olisiko kuitenkin liian pitkä liityntälinjaksi? Toinen ongelma on se että mistä ottaa autot näille linjoille. 97V:lle riittäisi todennäköisesti auto lisää ja 97:lle mahdollisesti kaksi. 98:lle yksi. 96:lta saisi yksi vai kaksi autoa?
Noikin maksaisi jo miljoona euroa vuodessa. Yhden joka päivä ajossa olevan bussin kustannukset ovat luokkaa 300 000 - 400 000 euroa vuodessa riippuen mm. liikennöintiajasta.
 
90 nykyistä reittiä jatkaen joko Pohjois-Vuosaaren ostoskeskelle tai Porslahdentielle (Vuosaaressa ei ole kääntömahdollisuutta Aurinkolahden suuntaan)
Pakko nyt kysyä kun en ymmärrä, linjahan tulee Aurinkolahdesta eikö? Ja bussiterminaalissa on kyllä mahdollisuus kääntyä ympäri molemmista suunnista tullessa.
 
Pakko nyt kysyä kun en ymmärrä, linjahan tulee Aurinkolahdesta eikö? Ja bussiterminaalissa on kyllä mahdollisuus kääntyä ympäri molemmista suunnista tullessa.
Joo se tulee Terveysaseman suunnasta. Ja en itse löydä muuta paikkaa kääntää ympäri, kun nykyinen taksiasema. Meinaatko siis sitä?
 
Joo se tulee Terveysaseman suunnasta. Ja en itse löydä muuta paikkaa kääntää ympäri, kun nykyinen taksiasema. Meinaatko siis sitä?
Juuri sitä, alunperinhän se oli 2000-luvun alussa bussien kääntöpaikka ja kun tämä tarve loppui, taksit valtasivat koko kääntöpaikan ja nykyäänhän se alue on kokonaisuudessaan kyltitetty taksiasemaksi.
 
Tuli mieleen yksi mielestäni mahdollinen reittimuutos viikonloppulinjalle 182A.

Linja voitaisiin reitittää Siuntion keskustaan nykyisen 181K:n reitin kautta, josta kylpylälle suorinta reittiä, näin saataisiin viikonloppuliikennettä Överbyhyn ja Störsvikiin. Ilman palvelua jäävän osuuden eli, Kirkkonummenportti-Pikkala hoitaisivat U-linjat 191(A) ja 192(V,M,KM), joilla on seitsemän lähtöä Inkooseen päin ja yksitoista lähtöä Kamppiin/Kirkkonummelle/Matinkylään päin. Antakaa mielipiteitä tästä ideasta, otan myös ilomielin palautetta vastaaan.
 
Juuri sitä, alunperinhän se oli 2000-luvun alussa bussien kääntöpaikka ja kun tämä tarve loppui, taksit valtasivat koko kääntöpaikan ja nykyäänhän se alue on kokonaisuudessaan kyltitetty taksiasemaksi.
Okei no tätä oon aina olettanutkin, että joskus aikoinaan siinä on ollut kääntöpaikka. Toki sen voisi kylläkin palauttaa siihen alkuperäiseen tarkoitukseen tosin taksikuskit ei siitä varmaan tykkäisi. Löytyyköhän siitä sitten paikkaa takseille?
 
Tuli mieleen yksi mielestäni mahdollinen reittimuutos viikonloppulinjalle 182A.

Linja voitaisiin reitittää Siuntion keskustaan nykyisen 181K:n reitin kautta, josta kylpylälle suorinta reittiä, näin saataisiin viikonloppuliikennettä Överbyhyn ja Störsvikiin. Ilman palvelua jäävän osuuden eli, Kirkkonummenportti-Pikkala hoitaisivat U-linjat 191(A) ja 192(V,M,KM), joilla on seitsemän lähtöä Inkooseen päin ja yksitoista lähtöä Kamppiin/Kirkkonummelle/Matinkylään päin. Antakaa mielipiteitä tästä ideasta, otan myös ilomielin palautetta vastaaan.
Hyvä idea.

Vaikka Överbyssä ja Störsvikissä ei ole juurikaan käyttöä joukkoliikenteelle muuten kuin koulumatkoina, niin tuossa olisi kustannukset kohdillaan, ja samalla tuotaisiin edes joku mahdollisuus käyttää tuolla joukkoliikennettä viikonloppuisinkin.
 
623:n variaatiot:

623Z Hakaniemi - Tuusulanväylä - Ilola - Koivukylä - Peijas

623V Ilmala - Pasila - Tuusulanväylä - Simonkylä - Koivukylä - Peijas

Yölinja 623N Rautatientori - Maunula - Pakila - Tammisto - Helsingin pitäjän kirkonkylä - Tikkurila - Simonkylä - Koivukylä - Havukoski - Etelä-Päiväkumpu

Sekä rengaslinja (tällaisia ei ole nyt yhtään)
626A ja 626B Tikkurila - Koivuhaka - Ruskeasanta - Ilola - Korso - Metsola - Mikkola - Vanha Lahdentie - Kehä III - Jokiniemi - Tikkurila

Lisätty karttaan. Olisiko näissä mitään järkeä?
623Z hakaniemestä menee jo normi 623 ei tarvita ja ei niin looginen
623N Yölinja ei vastaa lähellekkään samaa reittiä mitä normi 623 on
623V en hylkää ideaa.
Ja kaksi viimeistä niin liian pitkä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tämä voisi olla hyvä mutta Aviapoliksesta linjan voisi ohjata lentokentälle. 570 hoitaa jo yhteyden Tikkurilaan. Espoosta ei pääse lentoasemalle muutoin kuin Helsingin kautta
Kannatan ideaasi
 
Viimeksi muokattu:
623Z hakaniemestä menee jo normi 623 ei tarvita ja ei niin looginen
623N Yölinja ei vastaa lähellekkään samaa reittiä mitä normi 623 on
623V en hylkää ideaa.
Ja kaksi viimeistä niin liian pitkä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Kannatan ideaasi
Tämäkö ei sitten ole pitkä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Munkkivuoresta ei voi vetää tietä Vermoon eikä Pajamäen suuntaan. Siinä on Talin Golf kenttä sekä Helsingin paksuin tammi tiellä
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Tämä voisi olla hyvä mutta Aviapoliksesta linjan voisi ohjata lentokentälle. 570 hoitaa jo yhteyden Tikkurilaan. Espoosta ei pääse lentoasemalle muutoin kuin Helsingin kautta
566 -->> Vantaankoskelta junalla tai jostain Myyrmäen ja Vantaankosken välillä
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20250117_134830_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20250117_134830_Samsung Internet.jpg
    73.9 KB · Lukukerrat: 33
Viimeksi muokattu:
Olen tässä odotellu/toivonut ite, että tulisin linja taas Tuusulan ja Lentokentän välille/Aviapolikseen varsinki, kun Tuusula mainostaa itseään, että 15 min lentokentälle linja voisi ajaa käytännössä samaa linjaa kuin vanha 962 aikanaan ajoi Jumbolle vai onko tämä kannattamaton edelleen kun Jumbon vanha 962 linja vuonna 2019 lopetettiin Tuusulan liittyessä HSL:ään?
 
Takaisin
Ylös