Linjastomuutokset 1.7.2014

Ilmeisesti lisävuoroja tulee vain aamuruuhkaan Suuppa-Tays suuntaan. Itse olisin kyllä laittanut lisävuorot aloittamaan Härmälästä, kaupungin rajalta. Ongelmahan taitaa olla että Härmälästä ei mahdu enää kyytiin. Pirkkalan puolella varmaan riittäisi nykyinen kapasiteetti.

Miksei Kurikasta? Sinne olisi ruuhka-aikaan hyvä saada jotain suoria vuoria keskustaan ja nykyinen 65+vaihto ei ole houkutteleva.

Tai sitten niin, että joka toinen nykyisistä Kyösti-Leinola-vuoroista olisi Kurikka-Leinola käymättä Suupantroilla.
 
Miksei Kurikasta? Sinne olisi ruuhka-aikaan hyvä saada jotain suoria vuoria keskustaan ja nykyinen 65+vaihto ei ole houkutteleva.

Tai sitten niin, että joka toinen nykyisistä Kyösti-Leinola-vuoroista olisi Kurikka-Leinola käymättä Suupantroilla.

Olen samaa mieltä siitä, että Kurikan liikenne on aika huonoa asutukseen nähden, kuitenkin tiheää omakoti- ja rivariasutusta ja ei minkäännäköistä suoraa yhteyttä Tampereen keskustaan. En kuitenkaan lähtisi rikkomaan ykkösen laatukäytävää Suupantorilta Tampereelle, vaan ennemminkin sitten ohjaisin puolet 1K-vuoroista ensin Suupantorille ja sitten siitä Kurikkaan. Matka-aika Suupantorin kierroksella kasvaa kurikkalaiselle enintään viitisen minuuttia (JOLI on nyt varannut kuusi minuuttia, joka tuntuu ylimitoitetulta).

Kurikkaan luvattiin yhdessä vaiheessa samaa palvelutasoa kuin Pereelle, mutta eipä sitä sitten tullut, kun yksi linja hävisi lopullisesta linjastosta kokonaan (tämä toteutettiin harhauttamalla asiakkaita, kun 16 muutettiin ykköseksi ja samalla Pereelle alun perin vedetty ykkönen hävisi kartalta). Kun Linnakalliontie valmistuu vuonna 2016, on selvää, että Kurikkaan tarvitaan oma bussilinja, joka voisi samalla korvata 1K:n.
 
Lupailuista huolimatta Linnainmaalla ajetaan kahden bussin letkoissa koko sunnuntaipäivän kaupungin suuntaan, takaisin tullessakaan ei puhuta kovin monen minuutin eroista käytännössä. Ainoa päivä, jolloin tasainen vuoroväli olisi ollut mahdollinen toteuttaa, muutetaan peräkkäinajamiseksi. Vuoroväli käytännössä puolittui viime talvesta, vaikka hintalappu ei sitä tehnytkään. Tämä on ilmeisesti Jolin käsitys matkustajamäärien lisäämisestä?

Näyttäisi, että lännen päässä 8 ja 17 menevät tasavälein, eli 17:n aikataulua mentiin muuttamaan sen sijaan, että kasilla olisi saatu molemmat suunnat kerralla kuntoon.

Kyseinen kuvakaappaus on idän suunnan ensimmäiseltä yhteiseltä pysäkiltä, Leinolan koulu (4573).

LeinolaPyhä.png

Armeijatermiä käyttäkseni: Ei näin, ei todellakaan näin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa, minä kellonlyömillä noita luvattuja lisävuoroja lähtee aamuruuhkassa Suupantorilta keskussairaalalle.

Netin aikatauluissa noita lisälähtöjä ei ole ainakaan vielä merkitty.

Ja oliko niin, että linjalle 28 tuli lisäauto 7.20 lähtöön.

Entä muita parannuksia?
 
Eli 7.13 ja 7.28 ajetaan tuplalähtöinä.

Onko tuo 7.20 vähemmän kuormitettu kun siinä pärjätään yhdellä autolla?
 
Tänään aamulla yhdeksän maissa tuli Hervannan valtaväylällä vastaan oranssi (osuuspankin mainoksilla siis) bussi, jonka linjakilvessä luki "85R Tampere -TAYS - Hermia". Mikä se tällainen vuoro on, kun ei sitä ole aikatauluissa?
 
Tänään aamulla yhdeksän maissa tuli Hervannan valtaväylällä vastaan oranssi (osuuspankin mainoksilla siis) bussi, jonka linjakilvessä luki "85R Tampere -TAYS - Hermia". Mikä se tällainen vuoro on, kun ei sitä ole aikatauluissa?

Löytyy täältä. Kolme vuoroa arkisin. Aikataulussa tosin tunnuksella Y. Y kirjain löytyy TAYSin pysäkin kellonajan vierestä.
 
Kaverini kertoi lukeneensa jostain että matkustajamäärät Pirkkalassa ovat nousseet 38 %. Silmämääräisesti voin kyllä sanoa että määrät ovat nimenomaan ykkösellä kasvaneet ja paljon. Myös 11 ja 26 tuntuvat vetävän porukkaa. Sen sijaan 14 kulkee usein yllättävän tyhjänä. Onko alustavaa matkustajamäärien muutosdataa tiedossa?

Täälläkin on puhuttu ykkösen "ruuhkaisuudesta", eli vaikka väkeä riittääkin niin oman kokemuksen mukaan istumapaikan kyllä yleensä saa Pirkkalan puolelta, mutta seisomapaikat loppuvatkin jo nopeasti Härmälän jälkeen. Näin siis aamun ruuhkatunneilla. Tänään ykkösessä eräs nainen takanani valitteli puhelimeen, kuinka jäi ulos bussista kun ei enää kerta kaikkiaan mahtunut kyytiin. Tuli kyytiin Härmälästä, eli ilmeisesti joillekin vuoroille sitä piikkiä tulee.

Käytännössä ykkösen 7min vuoroväli ontuu ja peräkkäinajoa tulee + muita runkolinjojen ongelmia. Samaa on kyllä ainakin kolmosella, ja toivoisin että tähän otettaisiin mallia vaikka Helsingin 550-linjan ratkaisuista.
 
Käytännössä ykkösen 7min vuoroväli ontuu ja peräkkäinajoa tulee + muita runkolinjojen ongelmia. Samaa on kyllä ainakin kolmosella, ja toivoisin että tähän otettaisiin mallia vaikka Helsingin 550-linjan ratkaisuista.

Kyllä siellä linjalla 550 tulee kanssa peräkkäin ajo. Esim maanantaina Iltapäivästä Vartiokylän kohdalla Itäkeskusta kohti meni 4kpl linjan 550 autoja! :D
 
Onhan se siellä, kun osaa lukea tarkkaan. Vanha kunnon maaseutuaikataulujen ei-tehdä-liian-helpoksi-formaatti näköjään elää ja voi hyvin, uudistuksesta huolimatta.

Se, että mitä reittiä Hervantaan mennään ja missä siellä pyshdytään ei toki kuitenkaan kerrota. Ainakaan tässä samassa PDF dokumentissa.
 
Ai että Alhoniitty motissa. 1,3 km pyörämatka Nokian asemalle tai 500 m Taka-Lauttalankadun varteen. No, makuasioita nämä…
 
Takaisin
Ylös