Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkautus

Mankin seisakkeen lähelle on tulossa kerrostaloja tai ainakin rakennuslautakunnan esityslistasta 8.3. kokoukseen löytyy seuraavanlainen asia. Eli Kiinteistö Oy Espoon Lasilaaksontie 9, kaksi kerrostaloa, kaksi autokatosta ja jäteaitaus. On todella hyvä, jos nyt hiljainen asema saa lisää käyttäjiä.

Mankin aseman vieressä on nyt Lasimäki 2 (45 as.) , Lasitörmä 2 (72 as.) ovat kerrostalo alueita. Lisää pitäisi saada. Kaupungin kaavoissa on nykyisen viljelypellon kaavoittaminen rivitalo/pienkerrostalo tontiksi. Lasimäentien raja tulee täyttymään kerrostaloilla loppuun. Sekä tuo Lasilaaksontie 9 tulossa sitten hetken kuluessa.
 
Nyt viimeistään olisi hyvä kuopata Mankin lakkautusaikeet kun kerrostaloja nousee ympärille. Päin vastoin se pitäisi kunnostaa ja saattaa 2010-luvulle. Se puulaiturihan on ollut iet ja ajat siellä, eikä se Kirkkonummen suunnan hiekkalaiturikaan nyt kauhean brameassa kunnossa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Mankin puulaiturin peruspilaaminen olisi rautatiekulttuurin kannalta erittäin haitallinen teko. Don't fix what ain't broken.
 
Kai puulaituriakin voi kunnostaa pilaamattakin? Samalla voisi sen betonisen sadesuojan korvata komialla puisella versiolla:cool:
 
Mankin puulaiturin peruspilaaminen olisi rautatiekulttuurin kannalta erittäin haitallinen teko. Don't fix what ain't broken.

Millonkas olet käynyt viimeksi mankissa? Itse käytän kävelen 4 min asemalle.
Lisäksi viime talvena mankissa meuhusi asemalla traktori joka tuhosi laiturilla niin kävely ramppia, kun myös raiteen puoleista suojusta. Puulaituri olisi aika purkaa. Betonista seuraava laituri, kiitos.
 
Eikös tuolla kohtaa maaperä ole sellainen, että tuppaa tuollainen betoninen laituri hulahtamaan maan sisään? Vaatisi hervottomat paalutukset, eli hervottomasti rahaa suhteessa tarpeeseen.

Kaupunki on tehnyt tutkielmaa tuossa koska siihen voitaisiin rakentaa talo, kun vanha puretaan pois. ei se nyt niin pehmeä mitä esim. Suurpelto oli. Alueella on luja kallio pohja.
 
Hesari tietää kertoa, että Mankin seisake lakkautetaan, ja Luoma kenties myös.

Muodollisesti asiaa ei vielä ole päätetty, mutta HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotuksessa lukee:
HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotus sanoi:
Matka-aikojen nopeuttamiseksi ja junaliikenteen täsmällisyyden ja selkeyden parantamiseksi
muutetaan nykyiset U-junat S-juniksi joille lisätään pysähtymiset Tolsan ja Jorvaksen asemilla.
Mankin seisake, jossa nousuja on ollut 0,7 matkustajaa/vuoro, lakkautetaan. Korvaavana
yhteytenä toimii linjan 18 jatke Lasilaaksoon.

Ja Espoon kaupunginhallituksen vastaus tähän on:
Espoon kaupunginhallituksen lausunto sanoi:
Espoo puoltaa vuodelle 2014 esitettyjä Espoon palvelutason tarkistuksia.

Mankin seisakkeen lakkauttaminen ja linjan 18 liikennöinnin aloittaminen Lasilaaksoon on
mahdollista sen jälkeen, kun Lasimäentien länsiosa on valmis. Katu pyritään rakentamaan
valmiiksi vuoden 2014 aikana.

Näinolleen asia lienee aika selvä, ja Mankin liikenne lakannee kesäkauden alussa 2015.

Hesarin jutun spekulaatio uudesta seisakkeesta Mankin ja Luoman väliin sen sijaan lupaa jotain uuttakin ehkä vielä joskus. Lisärakentamisen kannalta siinä saattaisi myös olla olla parempi kohta, kun ympärillä on vielä enemmän peltoa.
 
Viimeksi muokattu:
Hesari tietää kertoa, että Mankin seisake lakkautetaan, ja Luoma kenties myös.

Hesarin jutun spekulaatio uudesta seisakkeesta Mankin ja Luoman väliin sen sijaan lupaa jotain uuttakin ehkä vielä joskus. Lisärakentamisen kannalta siinä saattaisi myös olla olla parempi kohta, kun ympärillä on vielä enemmän peltoa.

Keravalla sijaitseva Kytömaan seisake lakkautettiin 90-luvulla. Nykyisin alueelle ajaa 2 bussilinjaa, joita käyttävät lähinnä koululaiset ja vanhukset. Lakkautuksen jälkeen alueelle rakennettiin Virrenkulman asuinalue, jossa silmämääräisesti asuu ainakin tuhat asukasta, mutta seisakkeen palauttamista ei edes suunnitella. Luultavasti Mankissakin työssäkäyvä väestönosa tulee käyttämään lähinnä autoa ja asemaa ei tulla palauttamaan vaikka alueelle nousisikin uusi asuinalue joskus. Todella sääli.
 
Paljonko maksaa ylläpitää seisaketta? Ei luulisi, että kovinkaan paljoa. Miksi pitää valita yhden modernin, kalliin ja todennäköisesti toteutumattoman rautatieaseman ja ei-minkään väliltä? Nykyinen vuoro- ja linjatarjonta on mielestäni kohdillaan ja ottaa huomioon matkustajamäärät. Itsekin olen sitä mieltä, että käytännössä asukkaat vaihtavat kokonaan autoon ja autollisiin perheisiin saatetaan hankkia toinen auto. Ei lähes tyhjän bussin kärrääminen pitkin paikallispolkuja ole HSL:n päästötavoitteita eikä matkanopeuksia julkisella liikenteellä ajatellen järkevää. Lakkautukset eivät nopeuttaisi S/U-junia merkittävästi, koska ratageometria estää ajon esim. 160 km/h nopeudella koko rataosuudella. Muistaakseni tuolla Luoma-Mankki-seudulla on itse asiassa vain 80-100 km/h nopeusrajoitus.
 
Hirveä poru jostain PK-seudun lopetettavasta pysäkistä jota ei edes käytä juuri kukaan. Jossain linkissä valitettiin että ei millään viitsisi mennä 1km päähän seuraavalle seisakkeelle. No HUH HUH! Muualta Suomesta on viety junapysähdykset aika monesta paikasta jossa olisi potentiaalia Mankkia paljon enemmän.
 
Jossain linkissä valitettiin että ei millään viitsisi mennä 1km päähän seuraavalle seisakkeelle. No HUH HUH!

Nythän joillakin Mankin länsiosissa asuvilla kävelymatka pitenee jo yli 1,5 kilometriin. 1,5 km on ihan kiva kävellä, jos on hyvä sää, ei kantamuksia eikä kiire, mutta ei se kyllä ketään houkuttele luopumaan henkilöautostaan. Liityntäbussi ei taas jostain syystä houkuttele matkustajia, ellei sen vuoroväli ole hyvin tiheä, mihin taas Mankissa ei ole väestöpohjaa.

Ongelma on lisäksi se, että vaikka tuolle alueelle rakennettaisiin tuhansille ihmisille asunnot, niin seisaketta ei tulla palauttamaan, sillä nykyään vaihtoehtona on vain liityntäbussi tai Kalasatama-tasoinen rautatieasema. Muualla junat ja metro ohittavat komeasti merkittäviä asuinalueita, kuten Kurkimäki, Veräjälaakso, Vallinoja ja Kytömaa nykyään.
 
Nythän joillakin Mankin länsiosissa asuvilla kävelymatka pitenee jo yli 1,5 kilometriin. 1,5 km on ihan kiva kävellä, jos on hyvä sää, ei kantamuksia eikä kiire, mutta ei se kyllä ketään houkuttele luopumaan henkilöautostaan. Liityntäbussi ei taas jostain syystä houkuttele matkustajia, ellei sen vuoroväli ole hyvin tiheä, mihin taas Mankissa ei ole väestöpohjaa.

Tämä on hyvä pointti. Onnettomaan liityntäbussiliikenteeseen olen törmännyt omakohtaisten kokemusteni osalta Vantaan Päiväkummussa asuessani, kuten olen tännekin moneen kertaan s973:n epätäsmällisyydestä kirjoittanut. Etelä-Päiväkummussa (Sahamäki) sentään asuu aika paljon porukkaa, mutta s973:n vuoroväli arkisin Päiväkummusta Koivukylän asemalle ja toisin päin on 30 minuuttia, viikonloppuisin kokonaisen tunnin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muun muassa kauppareissu (~2,5 kilometriä suuntaansa) täytyy tehdä bussilla, mikäli ei omista autoa. Koska HSL on kehittänyt aikataulut tältä osin jopa tähtitieteellisen hienosti, paluubussi Koivukylästä Päiväkumpuun tulee vastaan matkan puolivälissä, joten matkustavaisen pitää odotella Koivukylän asemalla Citymarket-keikkansa jälkeen seuraavaa autoa. Ajallisesti tämä operaatio kahvipaketin hakemisen suhteen tarkoittaa melko tarkkaan 45 minuuttia.

Tämä ei liity joukkoliikenteeseen, mutta Etelä-Päiväkummun ainut julkinen palvelu joukkoliikenteen lisäksi on kerran viikossa vieraileva kirjastoauto; ensimmäistäkään kioskia, pankkiautomaattia tai mitään muutakaan sivistyksestä tuttua sörviisiä ei meidän mehtistä löydy.
 
Takaisin
Ylös