Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkautus

Etelä-Päiväkummussa (Sahamäki) sentään asuu aika paljon porukkaa, mutta s973:n vuoroväli arkisin Päiväkummusta Koivukylän asemalle ja toisin päin on 30 minuuttia, viikonloppuisin kokonaisen tunnin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että muun muassa kauppareissu (~2,5 kilometriä suuntaansa) täytyy tehdä bussilla, mikäli ei omista autoa. Koska HSL on kehittänyt aikataulut tältä osin jopa tähtitieteellisen hienosti, paluubussi Koivukylästä Päiväkumpuun tulee vastaan matkan puolivälissä, joten matkustavaisen pitää odotella Koivukylän asemalla Citymarket-keikkansa jälkeen seuraavaa autoa. Ajallisesti tämä operaatio kahvipaketin hakemisen suhteen tarkoittaa melko tarkkaan 45 minuuttia.

Laurintien Valintataloon ei taida kilometriä tulla Etelä-Päiväkummusta, K-market Laurintien ja Rekolantien kulmassakin on Citymarketia lähempänä. En tiedä, miksi et niistä kahvipakettiasi voi hakea.
Tämä ei liity joukkoliikenteeseen, mutta Etelä-Päiväkummun ainut julkinen palvelu joukkoliikenteen lisäksi on kerran viikossa vieraileva kirjastoauto; ensimmäistäkään kioskia, pankkiautomaattia tai mitään muutakaan sivistyksestä tuttua sörviisiä ei meidän mehtistä löydy..
Onhan sieltä tajuton matka Havukosken ärrälle...
 
Laurintien Valintataloon ei taida kilometriä tulla Etelä-Päiväkummusta, K-market Laurintien ja Rekolantien kulmassakin on Citymarketia lähempänä. En tiedä, miksi et niistä kahvipakettiasi voi hakea.

Koska
a) Valintatalot ovat kalliita kauppoja myös Juhla Mokkien osalta, siksi siis ajaudun aina Koivukylän ostarin Alepaan
b) on järkevämpää istua s973:ssa kuin kävellä uskomattoman pitkä matka
c) olen penkki-, en ammattiurheilija
d) Valtsu-keikka kestäisi joka tapauksessa kaikkine episodeineen kuitenkin saman verran kuin "mutkaton matkustaminen" käyttäen HSL:n tarjoamia palveluita
 
Minä en näe olennaista ongelmaa haja-asutuksen "pakottamisesta" auton käyttämiseen. Alueen molemmat autottomat taloudet varmaan joutuvat ostamaan auton.
 
120 km/h, poislukien Mankin laituripolusta johtuva 80 km/h rajoitus (joka ei siis johdu raiteen profiilista).

Kyseessä ei ole laituripolku, vaan seisakkeen yhteydessä on yksi moderni tasoristeys, jonka tarve ei katoa mahdollisen seisakkeen lakkauttamisen jälkeen. Lisäksi lain mukaan tasoristeykselle saa asettaa korkeintaan 120 km/h rajoituksen, ja kyllä se ratageometria on syynä siihen, että rajoitusta ei voida nostaa 120:stä ylöspäin.
 
Kyseessä ei ole laituripolku, vaan seisakkeen yhteydessä on yksi moderni tasoristeys, jonka tarve ei katoa mahdollisen seisakkeen lakkauttamisen jälkeen. Lisäksi lain mukaan tasoristeykselle saa asettaa korkeintaan 120 km/h rajoituksen, ja kyllä se ratageometria on syynä siihen, että rajoitusta ei voida nostaa 120:stä ylöspäin.

Kyllä se nyt vaan on laituripolku, vaikka ulkonäkön perusteella voisi muutakin olettaa. Tasoristeyksessä suurin nopeus ei ole 120 vaan 140.
 
Kyllä se nyt vaan on laituripolku, vaikka ulkonäkön perusteella voisi muutakin olettaa. Tasoristeyksessä suurin nopeus ei ole 120 vaan 140.

Tämähän on näitä klassisia: tasoristeyksessä voi jalankulkija ylittää radan ongelmitta, vaikka sn on 140 km/h, mutta auta armias, jos kyseessä onkin laituripolku, silloin on junien huippunopeuden jäätävä lukemaan 80 km/h, muutenhan ei saataisi maittavia rakennusurakoita!
 
Vastustan Mankin lakkautusta muutamasta syystä:
  1. Seisakkeen merkitys rautatieharrastajille: Mankki on klassisen YTV-alueen (=pääkaupunkiseudun) ainoa perinteisessä asussa säilynyt seisake, jolla on jopa puulaituri.
  2. Mankissa pysähtyy juna tunnin välein, mikä on Lasilaaksoon riittävä palvelutaso. Lasilaaksosta on noin 300 metriä Mankin laitureille, Kauklahden asemalle puolestaan 1,5 kilometrin kävelymatka.
  3. Joukkoliikennepolitiikan tavoite on lisätä joukkoliikenteen käyttöä, ei poistaa mahdollisuuksia joukkoliikenteen käyttöön.
  4. Liityntäbussin ajaminen maksaa, todennäköisesti jopa enemmän kuin junan pysäyttäminen kerran tunnissa kylmälle seisakkeelle.
 
Mielestäni voi hyvinkin kysyä, kenen etua palvelee, että normien mukaisen aseman/seisakkeen hinta alkaa jonkin verran vajaasta miljoonasta eurosta. Ei ainakaan pienen mittakaavan joukkoliikennettä ja sen mahdollisia käyttäjiä.
 
Kyllä se nyt vaan on laituripolku, vaikka ulkonäkön perusteella voisi muutakin olettaa. Tasoristeyksessä suurin nopeus ei ole 120 vaan 140.
Miten tasoristeys ja laituripolku sitten erotetaan toisistaan, jos ei varustelutasolla? Varsinkin siinä tapauksessa, että 140km/h rajoituksen saisi laittaa (ellei ratageometria ja/tai kunto sitä estäisi) ei laituripolkua ja seisaketta kannata lakkauttaa virheellisesti nopeushyötyjen nimissä.

Laituripolkua on juuri rahalla kohennettu kaatamalla puut ympäriltä. Sen korvaaminen alikululla ei kannattaisi rahallisesti, eikä yhteiskunnallisestikaan. Laituripolun poisto ilman korvaavaa yhteyttä aiheuttaisi vain laittomia ja vaarallisia radan ylityksiä, kuten monesta aikaisemmasta tapauksesta on voinut päätellä.
 
Tämä Mankin seisakkeen lakkauttamisehdotus tuntuu herättäneen runsaasti keskustelua puolesta ja vastaan ja nimimerkki Ultrixilla on sinänsä ihan hyviä perusteluita Mankin seisakkeen säilyttämiselle. Olen itse tapaus Mankin seisakkeesta tätä mieltä:

* Junien pysäyttäminen kerran tunnissa Mankissa on sinänsä hyvin halpaa ja tässä mielessä U-junat joutaisivat hyvin pysähtymään Mankissa.
* Mankin tapaisella alueella, jossa on asukkaita "vähän", niin ei ole liikennejärjestelmän kannalta kauheasti merkitystä, vaikka joka taloudessa olisikin 1 auto/1 hlö. Etenkin kun mm. Lapinkylästä tulevien luonnollinen liityntäasema on Kauklahti tiheämmän junatarjonnan takia.
* Vaikken yleisesti pidä tästä perinteisestä Itä-Helsinkiläisestä liityntäbussiliikenteestä, niin ehdotettu bussilinja 18 jatkaminen Kauklahdesta Mankkiin olisi minusta sikäli parempi kuin joku Helsingin linja 92, tai 90, että tällä linjalla pääsisi muuallekin kuin lähimmälle lähijuna-asemalle. Eli sillä pääsisi Espoon keskukseen, Kauniaisiin, Mankkaalle ja Tapiolaan.
* Nykyisin S- ja U-junia ajetaan siten, että aina pääteasemilla S-juna muuttuu U:ksi ja toisinpäin. Jos nykytilanteessa muutettaisiin S-junat U-juniksi, niin olen kuullut väitettävän, että tästä saattaisi seurata ongelmia. Minusta kuitenkin näyttää nimenomaan graafisten aikataulujen perusteella siltä, ettei tästä olisikaan ongelmia, joten en voi vahvistaa tätä väitettä.
* Edelliseen liittyen: Jos Mankki ja Luoma lakkautetaan, niin Jorvakseen ja Tolsaan saadaan 30 min vuoroväli. Kts. edellinen kohta.
* Mankin tapaisista pussinperistä on minusta parasta joukkoliikennepalvelua tuoda matkustajat tahdistetusti lähimmällle runkoliikenteen pysäkille sieltä lähtevän linjan kanssa. Täältä sitten pystyy jatkamaan tiheästi kulkevalla linjastolla muualle seudulle. Täältä sitten pitää päästä samalla linjalla muuallekin, vrt. edellinen kohta.
* Ne jotka tarvitsevat suoraa yhteyttä Helsinkiin, niin eivät muuta tuolle alueelle. Tai muuttavat pois sieltä. Tai ostavat auton. Näitä on 1-5 ihmistä.
* Mankin tapaisille alueille ei kannata rakentaa tyyliin 1000 asukasta, koska tuolla asukasmäärällä ei saa aikaiseksi kuin autolähiön. Minusta sopiva rakentamisen alaraja uusilla alueilla olisi 10000 as. pientaloissa ja 20000 as. kerrostaloissa.
 
Miten tasoristeys ja laituripolku sitten erotetaan toisistaan, jos ei varustelutasolla? Varsinkin siinä tapauksessa, että 140km/h rajoituksen saisi laittaa (ellei ratageometria ja/tai kunto sitä estäisi) ei laituripolkua ja seisaketta kannata lakkauttaa virheellisesti nopeushyötyjen nimissä.

Laituripolkua on juuri rahalla kohennettu kaatamalla puut ympäriltä. Sen korvaaminen alikululla ei kannattaisi rahallisesti, eikä yhteiskunnallisestikaan. Laituripolun poisto ilman korvaavaa yhteyttä aiheuttaisi vain laittomia ja vaarallisia radan ylityksiä, kuten monesta aikaisemmasta tapauksesta on voinut päätellä.

Laituripolun ja tasoristeyksen erottaa siitä, että kulkeeko siinä autoja vai vain jalankulkijoita/pyöräilijöitä.
 
Laituripolun ja tasoristeyksen erottaa siitä, että kulkeeko siinä autoja vai vain jalankulkijoita/pyöräilijöitä.

Ja lisäksi sen täytyy olla laitureiden yhteydessä. Muiden muassa Hämeenlinnan pohjoispuoleltahan löytyy "kevyen liikenteen tasoristeys", joka ei ole laituripolku.

Oli miten oli, rajoitus on joka tapauksessa laituripolun/tasoristeyksen/ylikäytävän mittainen. Ja niin älyttömältä kun asia tuntuukin, Mankin aseman sulkeminen saattaisi muuttaa ylikäytävän statuksen laituripolusta kevyen liikenteen tasoristeykseksi. :)
 
Espoon kaupunkiradan liikennöinnin selvityksessä sivulla 15 on seuraavanlainen kohta:
Suurpellon ja Kuurinniityn välisen joukkoliikennekadun valmistuttua nykyinen linja 18 korvataan
linjalla 8 Tapiola–Espoon keskus–Kauklahti. Kauklahdessa linjan reittiä jatketaan Lasilaaksoon,
jolloin Mankin asema voidaan lakkauttaa. Ruuhka-aikana joka toinen lähtö liikennöidään B-reitillä
linjan kuormittuneimmalla osuudella Tapiola–Espoon keskus.

Tämän suunnitelman mukaan yhteys Lasilaaksosta ei ole ainoastaan liityntäyhteys Kauklahden asemalle vaan tuolla samalla bussiyhteydellä pääsee suoraan myös Espoon keskukseen ja Tapiolaan, josta voi metron valmistuttua jatkaa matkaa Otaniemeen, Keilaniemeen tai vaikka Lauttasaarelle. Ongelmana tälläisellä pitkällä linjalla voi olla aikataulujen pitävyyden kanssa. Jos aikataulut laaditaan niin, että Lasilaaksosta bussi pääsee aina lähtemään aikataulun mukaisesti, niin tällöin vaihtoyhteyden Lasilaaksosta päin pitäisi toimia kunnolla. Toiseen suuntaan täytyy huolehtia siitä, että bussi ei lähde Kauklahden asemalta kohti Lasilaaksoa etuajassa.
 
Vastustan Mankin lakkautusta muutamasta syystä:
  1. Seisakkeen merkitys rautatieharrastajille: Mankki on klassisen YTV-alueen (=pääkaupunkiseudun) ainoa perinteisessä asussa säilynyt seisake, jolla on jopa puulaituri.
  2. Mankissa pysähtyy juna tunnin välein, mikä on Lasilaaksoon riittävä palvelutaso. Lasilaaksosta on noin 300 metriä Mankin laitureille, Kauklahden asemalle puolestaan 1,5 kilometrin kävelymatka.
  3. Joukkoliikennepolitiikan tavoite on lisätä joukkoliikenteen käyttöä, ei poistaa mahdollisuuksia joukkoliikenteen käyttöön.
  4. Liityntäbussin ajaminen maksaa, todennäköisesti jopa enemmän kuin junan pysäyttäminen kerran tunnissa kylmälle seisakkeelle.

Tässä hyvin tiivistettynä asian ydin.

Nimiä lisää adressit.com/mankki
 
Takaisin
Ylös