339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Esimerkiksi kunnon lumipyry pistää liikenteen ihan sekaisin.
Niin pistää. Mutta raitioliikenne häiriintyy siksi, että muut tienkäyttäjät ovat sekaisin. Bussit luistelevat minne sattuu, autot ajavat vaihteet tukkoon ja kaikki pysäköivät liian lähelle kiskoja.
Saksalaistyyppisessä ratkaisussa esim. Mannerheimintiellä olisi vähintään Paciuksenkadun kaltaisesti eristetty ratikkarata, mutta vignol-kiskoin pölkkyradalla. Autoilijat olisi valvonnan ja sakkojen uhalla opetettu siihen, ettei risteyksiä ajeta tukkoon. Kiskojen rinnalla ei olisi parkkipaikkoja myöskään linjojen hännillä. Jos Helsingissä kyettäisiin suunnittelemaan kunnollista ratikkarataa, niin lumipyry pistäisi sekaisin vain kumipyöräliikenteen.
---------- Viestit yhdistetty klo 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:37 ----------
Mistäkö lähde tälle vätteelle? Reittioppaasta! Vertailu nykyaikaan on myös kiintoisa, sillä sama matka kestää iltaruuhkassa metron kanssa 28 minuuttia. (Saapas nähdä, kauankohan linkit pelaavat.)
Mä tulin juuri bussilla 53 Merihaasta Munkkiniemeen. Onhan sekin nopea, kun matkustajia oli yhteensä kolme ja sivun aikana pysähdyttiin yhteensä kolmella välipysäkillä. Sivuun meni 16 min. (Ihmettelen vaan, miten meillä on tällaiseen varaa ja miten joku tällaisen jälkeen voi väittää raitioliikennettä kalliiksi...) Samalla periaatteella taitaa olla yöbussien aikataulut suunniteltu: ei matkustajia, ei pysähdyksiä. Roihikan ratikalla kai toivottavasti olisi matkustajiakin, joten voinee laskea vähintään 15 sek per pysäkki lisää tuohon.
Pinnassa kulkeva helsinkiläinen utopia-stadtbahn kai olisi kuitenkin lähinnä saksalaistyyppistä ratikkaa. Minusta korkein realistinen nopeus tällaiselle olisi ehkä 25 km/h, kun otetaan huomioon pitkähköt siirtymäosuudet Kuliksen tienoilla ja toisaalta niemen puolella tiheähkö, palveleva pysäkkiväli. Tälöin matka kestäisi 22 min. Ei ole huono aika sekään.