Vs: Tuleva kilpailutustahti
Kukaan ei kiristä ketään millään tukimiljoonilla.
Eli vaikkapa jos rahaa ei anneta lisää usein jo seisomakuormassa Lahdesta lähteville "kannattamattomille" junavuoroille (edelleenkään todellisia kustannuksia esittämättä), ne lopetetaan. Tämä ei ole siis kiristystä?
Itse en ole salaliittoteoreetikko, joten uskon valtionvarainvaliokunnan mietintöön ja sen liikennettä koskevaan osaan.
Teoreetiokista en minäkään niin perusta, mutta niistä harvoista ihmisistä, jotka puhuvat totta ja omaavat normaalin maalaisjärjen käytön, pidän. Ja kaikki selvitykset missä VR on ollut mukana (johtamassa harhaan) jätän aivan omaan arvoonsa.
Tyhjien junien liikennöinti maksaa ja ei tulisi sen halvemmaksi, jos joku lämpimään maan firma haettaisiin liikennöimään samaa tyhjää junaa. Tai toki aluksi tulisi, kunnes hinnat nostettaisiin entiselle tasolle.
Tyhjien junien liikennöinti makssaa ihan varmasti (kuten Dm12 -vaunujen siirtoajot ympäri Suomea sekä runkosiirrot (mm. Ilmala-Seinäjoki, kun imagosyistä lopetettu P43 ei toiomi enää automaattisena "rungonvaihtojunana") jne.
Kyse on kuitenkin "kannattamattomista", eikä tyhjistä junista, vai onko VR puhunut jossain tyhistä ostoliikenteen junista? "Kannattamattomat" vuorot sen sijaan on jatkuvasti hoettu kästie. Kun lipputulot yksilöidään ja niistä miinustetaan yksilöidyt kulut, nähdään mikä tosiasiassa on "kannattavaa". Niin kauan, kun vain ilmoitetaan, että "kannattamaton liikenne loppuu ilman lisärahoitusta" harjoitetaan tietojen pimittämistä, joka on yleisestiottaen kytköksissä valehteluun.
Silloin kun toiminta on avointa ja rehellistä, voidaan vasta tehdä johtopäätöksiä. Samalla nähdään myös miten toimitoja voidaan tarvittaessa muuttaa.
Enkä tiedä niistä lämpimän maan firmoista, mutta kun tälläkin hetkellä voi nähdä taajamajunan kokoonpanossa Dv12+Dv12+Dv12+3 vaunua (miehistö kuljettaja+konduktööri), ollaan äkkiä tosiaan tilanteessa, jossa kulut ovat kuikeaa luokkaa. Se on kuitenkin enemmän kuin merkillistä, että sitä samaa junavuoroa ei lain nimessä saa operoida esimerkiksi kuntayhtymän omistava pieniorganisaatioinen yhtiö joka ajaisi saman junan modernilla kolmivaunuisella deiselmoottorijunalla, jossa olisi lipunmyyntiautomaatti (miehistöä vain kuljettaja).
Sama yhtiö voisi myös suostua vaikkapa maakunnan yhteisen lippujärjestelmän kehittämiseen ja korkeamman palvelutason (toimivan paikallisliikenteen) luomiseksi ja ylläpitämiseksi.
Lisäksi tässä vaiheessa on silkkaa typeryyttä edes puhua lipunhintojen korotuksista, kun VR on hoitanut sen puolen jo vuosien ammattitaidolla.
Ai niin, tällaisesta muiden harjoittamasta tehokkaasta toiminnasta ei saa edes salaa haaveilla, sillä Jumalastakin 17 pykälää ylempänä oleva VR on aina oikeassa.