Matkustajaliikenteen vapautuminen

Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Pitäisikö perustaa keskitetty säästöosaamiskeskus etsimään tällaisia eri hallinnonaloilta? ;)

Sen nimi on tuottavuusohjelma, joka lähinnä juustohöylää virkoja ja toimia pois ja kasaa työt jälkeen jääville. Tuottavuushan siinä nousee, ehkä, jos ei perusteta hankintakeskukseen kovin paljon uusia toimia samalla.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Sen nimi on tuottavuusohjelma, joka lähinnä juustohöylää virkoja ja toimia pois ja kasaa työt jälkeen jääville. Tuottavuushan siinä nousee, ehkä, jos ei perusteta hankintakeskukseen kovin paljon uusia toimia samalla.

Olen kuullut tuosta, mutten tutustunut tarkemmin. Toivoa sopisi että siinä ei ole pysyvästi palkattua henkilökuntaa kun sitä kutsutaan "ohjelmaksi"...
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Sen nimi on tuottavuusohjelma, joka lähinnä juustohöylää virkoja ja toimia pois ja kasaa työt jälkeen jääville. Tuottavuushan siinä nousee, ehkä, jos ei perusteta hankintakeskukseen kovin paljon uusia toimia samalla.
Tuottavuusohjelma tarkoittaa käytännössä sitä, että pistetään summamutikassa valtion virastoja yhteen, odotetaan että väki jää eläkkeelle mutta ei palkata vanhojen tilalle uusia ja nopeutetaan poistumaa hajasijoittamalla keskusvirastoja pitkin maaseutua samalla, kun valtion paikallishallinto keskitetään maakuntakeskuksiin, jolloin siitä tulee efektiivisesti aluehallintoa.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

VR:n johto on kekseliäs. Sen sijaan, että se tilittäisi voittonsa valtiolle, joka kierrättäisi rahat liikenneviraston kautta radanparannuksiin, VR aikoo parantaa ratoja suoraan "omalla kustannuksellaan". Veronmaksajan kannaltahan on tietysti herttaisen yhdentekevää, miltä valtion tililtä ratakorjaukset maksetaan, mutta tällä tavalla on saatu ainakin ministeri(ö) sille kannalle, että kun VR "itse" maksaa radanparannukset, ei voida vaatia henkilöliikenteen monopolista luopumista.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

VR:n johto on kekseliäs. Sen sijaan, että se tilittäisi voittonsa valtiolle, joka kierrättäisi rahat liikenneviraston kautta radanparannuksiin, VR aikoo parantaa ratoja suoraan "omalla kustannuksellaan". Veronmaksajan kannaltahan on tietysti herttaisen yhdentekevää, miltä valtion tililtä ratakorjaukset maksetaan, mutta tällä tavalla on saatu ainakin ministeri(ö) sille kannalle, että kun VR "itse" maksaa radanparannukset, ei voida vaatia henkilöliikenteen monopolista luopumista.

Mun mielestäni tämä temppu on kyllä aika kumma. Ainakin pääkaupunkiseudun lähiliikenne pitäisi saada kilpailutetuksi koska mitään ratoja pk-seudulla ei VR tule korjaamaan tai rakentamaan omilla rahoillaan.

t. Rainer
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Mun mielestäni tämä temppu on kyllä aika kumma.

Todella kumma. Mulla ei ole kovin kiihkeitä mielipiteitä rautatieliikenteen kilpailuttamisen puolesta eikä vastaan, mutta tällainen menettely on mun mielestä aikamoinen silmänkääntötemppu ja vähän jo epärehellisyyden rajoilla.

Tilanne olisi eri, jos meillä olisi aidosti yksityinen oy, jolle olisi annettu monopoli vaikka 10 vuodeksi, ja tämä yksityinen firma pistäisi rahojaan ratakunnostukseen, jotta voi jatkaa toimintaansa tasolla, johon se on tyytyväinen. Mutta se, että valtion rahaa siirrellään pussista toiseen (tai jätetään siirtämättä) ja sillä ruvetaan perustelemaan monopoleja kuulostaa aika vaaralliselta.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

VR:n johto on kekseliäs. Sen sijaan, että se tilittäisi voittonsa valtiolle, joka kierrättäisi rahat liikenneviraston kautta radanparannuksiin, VR aikoo parantaa ratoja suoraan "omalla kustannuksellaan".

Voisiko tähän antaa lähteen? Mitä kautta tämä tieto on tullut? Lehtijuttu? Tiedote?

Edit: Aa, ilmeisesti kyseessä on tämä HS:n juttu.

---------- Viesti lisätty kello 14:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:28 ----------

Lisäystä edelliseen. Yksi talousteoria näyttää itse asiassa tässä toteutuvan käytännössä: Monopoliasemassa oleva yritys on teorian mukaan valmis käyttämään kaikki ylisuuret voittonsa rent-seekingiin eli ylisuurien voittojen hakemiseen vaikuttamalla päättäviin elimiin. VR tosiaan tuskin lienee täysin altruistina liikkeellä tässä. Ajoitus on sen verran täydellinen. Eikä rahoitus muutenkaan ole mitään "VR:n rahaa" sinänsä, koska VR:n joka tapauksessa pitää tulouttaa voittonsa valtiolle. Nyt se vain aikaistaa tuota tuloutusta.

Vehviläinenkin varovasti sanoo tässä uudessa HS:n jutussa, että "on eri mieltä Häkämiehen kanssa siitä, että rahoituspäätös olisi kytkettävissä kilpailun avaamiseen. Jos näin olisi, tilanne näyttäisi siltä, että osakeyhtiö pyrkisi vaikuttamaan itselleen myönteisen kilpailutilanteen syntymiseen." Suomeksi sanottuna lobbaamaan päättäjiä monopolin purkamisen vastaiseksi.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

[/COLOR]Lisäystä edelliseen. Yksi talousteoria näyttää itse asiassa tässä toteutuvan käytännössä: Monopoliasemassa oleva yritys on teorian mukaan valmis käyttämään kaikki ylisuuret voittonsa rent-seekingiin eli ylisuurien voittojen hakemiseen vaikuttamalla päättäviin elimiin. VR tosiaan tuskin lienee täysin altruistina liikkeellä tässä. Ajoitus on sen verran täydellinen. Eikä rahoitus muutenkaan ole mitään "VR:n rahaa" sinänsä, koska VR:n joka tapauksessa pitää tulouttaa voittonsa valtiolle. Nyt se vain aikaistaa tuota tuloutusta.
Mä luin itse asiasta jo perjantain Tekniika ja Talous lehdessä. Sen artikelin mukaan VR-Rata Oy on tuottanut niin paljon voittoa mm ulkomantoiminnoistaan että se sijoittaa ylimääräiset rahat Suomen rataverkkoon Pohjanmaan radalle, ja valtio maksaisi sitten takaisin VR-Radalle elinkaarimallin mukaan, eli kyse on eräänlaisesta osamaksukaupasta.

Poltikot ovat tästä asiasta vain saneet vähän harhaanjohtava tietoa. Yhtä hyvin kuin VR-Rata se "sijoittaja" voisi olla Lemminkäinen tai Destia.

Valitettavasti olen jo ehtinyt heittää viime perjantain paperilehden menemään enkä löydä uutista Teknikan ja Talouden verkkosivuilta että voisin 100% olla asiasta varma mutta ne joila on se lehti vielä tallessa voisivat tarkistaa. Artikkelissa oli mm VR-Radan toimitusjohtajan haastattelu ja artikkeli käsitti pääasiassa VR-Radan Ruotsin toimintoja.

Vehviläinenkin varovasti sanoo tässä uudessa HS:n jutussa, että "on eri mieltä Häkämiehen kanssa siitä, että rahoituspäätös olisi kytkettävissä kilpailun avaamiseen. Jos näin olisi, tilanne näyttäisi siltä, että osakeyhtiö pyrkisi vaikuttamaan itselleen myönteisen kilpailutilanteen syntymiseen." Suomeksi sanottuna lobbaamaan päättäjiä monopolin purkamisen vastaiseksi.

Näin juuri. Kaiken lisäksi asiasta käytävää keskustelua häiritsee myös se että Vehviläisen paikka liikenneministerinä on epävarma Keskustan puoluekokouksen jälkeen.

t. Rainer
 
Vs: Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 2/2010

Tampereella on melkein yhtä kiire päästä eroon TKL:stä kuin Suomella VR:stä.

Vertauksesi on melko huikea, jo pelkästään siinä valossa, että VR on äskettäin saanut yksinoikeuden kymmeneksi vuodeksi koko henkilöliikennealueelleen. Ja jälleen tukimiljoonat kasvoivat junavuoroilla kiristämisen vuoksi. Olisi suorastaan mielenkiintoista tietää miten sitä VR:ää alasajetaan valtiovallan taholta?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tuleva kilpailutustahti

Kukaan ei kiristä ketään millään tukimiljoonilla. Itse en ole salaliittoteoreetikko, joten uskon valtionvarainvaliokunnan mietintöön ja sen liikennettä koskevaan osaan.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/vavm_53_2010_p.shtml#Paaluokka31

Tyhjien junien liikennöinti maksaa ja ei tulisi sen halvemmaksi, jos joku lämpimään maan firma haettaisiin liikennöimään samaa tyhjää junaa. Tai toki aluksi tulisi, kunnes hinnat nostettaisiin entiselle tasolle.
 
Vs: Tuleva kilpailutustahti

Kukaan ei kiristä ketään millään tukimiljoonilla.

Eli vaikkapa jos rahaa ei anneta lisää usein jo seisomakuormassa Lahdesta lähteville "kannattamattomille" junavuoroille (edelleenkään todellisia kustannuksia esittämättä), ne lopetetaan. Tämä ei ole siis kiristystä?

Itse en ole salaliittoteoreetikko, joten uskon valtionvarainvaliokunnan mietintöön ja sen liikennettä koskevaan osaan.

Teoreetiokista en minäkään niin perusta, mutta niistä harvoista ihmisistä, jotka puhuvat totta ja omaavat normaalin maalaisjärjen käytön, pidän. Ja kaikki selvitykset missä VR on ollut mukana (johtamassa harhaan) jätän aivan omaan arvoonsa.

Tyhjien junien liikennöinti maksaa ja ei tulisi sen halvemmaksi, jos joku lämpimään maan firma haettaisiin liikennöimään samaa tyhjää junaa. Tai toki aluksi tulisi, kunnes hinnat nostettaisiin entiselle tasolle.

Tyhjien junien liikennöinti makssaa ihan varmasti (kuten Dm12 -vaunujen siirtoajot ympäri Suomea sekä runkosiirrot (mm. Ilmala-Seinäjoki, kun imagosyistä lopetettu P43 ei toiomi enää automaattisena "rungonvaihtojunana") jne.

Kyse on kuitenkin "kannattamattomista", eikä tyhjistä junista, vai onko VR puhunut jossain tyhistä ostoliikenteen junista? "Kannattamattomat" vuorot sen sijaan on jatkuvasti hoettu kästie. Kun lipputulot yksilöidään ja niistä miinustetaan yksilöidyt kulut, nähdään mikä tosiasiassa on "kannattavaa". Niin kauan, kun vain ilmoitetaan, että "kannattamaton liikenne loppuu ilman lisärahoitusta" harjoitetaan tietojen pimittämistä, joka on yleisestiottaen kytköksissä valehteluun.

Silloin kun toiminta on avointa ja rehellistä, voidaan vasta tehdä johtopäätöksiä. Samalla nähdään myös miten toimitoja voidaan tarvittaessa muuttaa.

Enkä tiedä niistä lämpimän maan firmoista, mutta kun tälläkin hetkellä voi nähdä taajamajunan kokoonpanossa Dv12+Dv12+Dv12+3 vaunua (miehistö kuljettaja+konduktööri), ollaan äkkiä tosiaan tilanteessa, jossa kulut ovat kuikeaa luokkaa. Se on kuitenkin enemmän kuin merkillistä, että sitä samaa junavuoroa ei lain nimessä saa operoida esimerkiksi kuntayhtymän omistava pieniorganisaatioinen yhtiö joka ajaisi saman junan modernilla kolmivaunuisella deiselmoottorijunalla, jossa olisi lipunmyyntiautomaatti (miehistöä vain kuljettaja).
Sama yhtiö voisi myös suostua vaikkapa maakunnan yhteisen lippujärjestelmän kehittämiseen ja korkeamman palvelutason (toimivan paikallisliikenteen) luomiseksi ja ylläpitämiseksi.

Lisäksi tässä vaiheessa on silkkaa typeryyttä edes puhua lipunhintojen korotuksista, kun VR on hoitanut sen puolen jo vuosien ammattitaidolla.

Ai niin, tällaisesta muiden harjoittamasta tehokkaasta toiminnasta ei saa edes salaa haaveilla, sillä Jumalastakin 17 pykälää ylempänä oleva VR on aina oikeassa.
 
Vaikka juna olisi seisontakuormassa, ei ole sanottua, että se kannattaa tai ei kannata.
Junaliikenteen ostot kohdistuvat niihin vuoroihin, joiden tulot eivät kata menoja. Yksinkertaista. VR on osoittanut liikenneministeriölle, että sen toiminta tuottaa tietyillä vuoroilla tappiota. Niiden yhteiskunnallisen merkityksen takia junavuoroja kuitenkin halutaan ylläpitää ja valtio ostaa liikenteen.

Jos kerran junavuorot kannattavat, miksi VR lopettaisi niiden liikennöinnin ostoliikenteen loputtua? Eikö VR:n kannattaisi silti jatkaa kultakaivoksensa ylläpitoa, jos kerran rahaa tulee ovista ja ikkunoista? Veikkaanpa, että jos ostoliikenne lopetetaan, niin loppuu koko liikenne.

Ja kuten aiemminkin kerroin: linja-autoväki lobbasi joukkoliikennelakiin sen, että esim Treen kuntayhtymä ei saa tilata junaliikennettä, sillä ainoa porukka, joka tästä hyötyy on linja-autoala.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka juna olisi seisontakuormassa, ei ole sanottua, että se kannattaa tai ei kannata.
Seisontakuormalla kulkevan junan ajaminen tappiolla on käytännössä mahdotonta, edellyttää joko erittäin halpoja lippuja tai poskettoman suuria kuluja.

Junaliikenteen ostot kohdistuvat niihin vuoroihin, joiden tulot eivät kata menoja. Yksinkertaista. VR on osoittanut liikenneministeriölle, että sen toiminta tuottaa tietyillä vuoroilla tappiota.
VR on antanut laskelmia joidenka mukaan jonkun vuoron menot ylittävät tulot. Nämä laskelmat ja niiden tekotapa on täysin vapaata riistaa ja tulkinnanvaraisia, ei mitään faktoja.
 
Oletat VR:n siis valehtelevan Liikenne- ja viestintäministeriölle? Kova väite ja kyseessä on jo poliisiasia, jos asia näin on. Anteeksi vaan, vaikea uskoa. Ehkä teidän pitäisi jostain kaivaa ne faktat, että näin on. Wikileakskaan tuskin auttaa.
 
Oletat VR:n siis valehtelevan Liikenne- ja viestintäministeriölle? Kova väite ja kyseessä on jo poliisiasia, jos asia näin on. Anteeksi vaan, vaikea uskoa. Ehkä teidän pitäisi jostain kaivaa ne faktat, että näin on. Wikileakskaan tuskin auttaa.
Jos tarkoitat valehtulla että jossain on miljoonan lasku jota väitetään kahden miljoonan laskuksi niin en tietenkään tarkoita tuota. Kysymys on siitä että liikennöintikustannukset ei ole mitenkään yksiselitteinen asia, ja sanotaan vaikka niin että niistä voi esittää aika monenlaisia lukuja olematta suoranaisesti väärässä.
 
Takaisin
Ylös