Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Ei tässä kukaan väitä, että VR ilmoittaisi ministeriölle olemattomia kuluja. Se mitä väitetään, on se, että:
- VR yhtymä järjestää toimintansa epärationaalisesti eli käyttää tuotantoon enemmän henkilöstöä ja kalustoa kuin tarvitaan esimerkiksi tehottomilla kalusto- ja henkilöstökierroilla.
- VR yhtymä korottaa pääomakuluja käyttämällä epärealistisen lyhyitä kaluston kuoletusaikoja (esim 15-25 v 30-40 v sijaan).
- VR yhtymä käyttää Suomen olosuhteisiin, rataverkolle tai operaatioihin nähden soveltumatonta kalustoa kuten ohjausvaunuttomia IC2-junia, epästandardiutensa vuoksi kalliita Sm4 - junia, liian pieniä Dm12 - yksiköitä, epäluotettavia ja liian pieniä Sm3 Pendolino - junia.
- VR yhtymä saattaa sisällyttää ostoliikenteen kuluihin siihen kuulumattomia hallinnon ja muiden kalustohankintojen kuluja.
- VR yhtymä ei kohdenna kaikkein kysytyimmille yhteyksille maksimaalista kapasiteettia, vaan ajaa esimerkiksi ruuhkaisimmat Turku - Helsinki - vuorot liian pienellä Sm3 - kalustolla.
Tietyillä kaluston ja tehottoman operoinnin yhdistelmillä voidaan aidosti saada aikaan tilanne, jossa edes seisomakuormassa oleva kalusto ei voi kattaa kulujaan lipputuloja. Esimerkiksi Lahden Z-junissa ongelmana on kallis Sm4-kalusto (epästandardi + liian nopea kuoletus) sekä se, että Mäntsälän ruuhkakapasiteetiksi Helsinkiin päin tarvittava kalusto ajaa Lahteen asti.
Dm12 - kalustolla ei sen pienen koon vuoksi voi ajaa kannattavaa liikennettä ainakaan kuljettaja + konduktööri - miehityksellä.
VR yhtymän kritiikin taustana ei tietystikään ole viha VR yhtymää vastaan, vaan tarkoitus on tuoda epäkohdat esiin jotta ne korjattaisiin. Edistystäkin on tapahtunut: esimerkiksi talviongelmien kritiikki johti panostuksiin talviliikenteeseen ja ohjausvaunuja on nyt viimein päätetty hankkia.
- VR yhtymä järjestää toimintansa epärationaalisesti eli käyttää tuotantoon enemmän henkilöstöä ja kalustoa kuin tarvitaan esimerkiksi tehottomilla kalusto- ja henkilöstökierroilla.
- VR yhtymä korottaa pääomakuluja käyttämällä epärealistisen lyhyitä kaluston kuoletusaikoja (esim 15-25 v 30-40 v sijaan).
- VR yhtymä käyttää Suomen olosuhteisiin, rataverkolle tai operaatioihin nähden soveltumatonta kalustoa kuten ohjausvaunuttomia IC2-junia, epästandardiutensa vuoksi kalliita Sm4 - junia, liian pieniä Dm12 - yksiköitä, epäluotettavia ja liian pieniä Sm3 Pendolino - junia.
- VR yhtymä saattaa sisällyttää ostoliikenteen kuluihin siihen kuulumattomia hallinnon ja muiden kalustohankintojen kuluja.
- VR yhtymä ei kohdenna kaikkein kysytyimmille yhteyksille maksimaalista kapasiteettia, vaan ajaa esimerkiksi ruuhkaisimmat Turku - Helsinki - vuorot liian pienellä Sm3 - kalustolla.
Tietyillä kaluston ja tehottoman operoinnin yhdistelmillä voidaan aidosti saada aikaan tilanne, jossa edes seisomakuormassa oleva kalusto ei voi kattaa kulujaan lipputuloja. Esimerkiksi Lahden Z-junissa ongelmana on kallis Sm4-kalusto (epästandardi + liian nopea kuoletus) sekä se, että Mäntsälän ruuhkakapasiteetiksi Helsinkiin päin tarvittava kalusto ajaa Lahteen asti.
Dm12 - kalustolla ei sen pienen koon vuoksi voi ajaa kannattavaa liikennettä ainakaan kuljettaja + konduktööri - miehityksellä.
VR yhtymän kritiikin taustana ei tietystikään ole viha VR yhtymää vastaan, vaan tarkoitus on tuoda epäkohdat esiin jotta ne korjattaisiin. Edistystäkin on tapahtunut: esimerkiksi talviongelmien kritiikki johti panostuksiin talviliikenteeseen ja ohjausvaunuja on nyt viimein päätetty hankkia.