Matkustajaliikenteen vapautuminen

Suomessa kalustoon liittyvät haasteet ovat pitkälti raideleveydessä, joka hankaloittaa radikaalisti käytetyn vetokaluston hankkimista Suomeen ulkomailta, olkoonkin että telien muuttaminen usein kenties onkin mahdollisuuksien rajoissa ja varsinkin uudemman kaluston tapauksessa kokonaan uusien telien hankintakin voisi olla mahdollista.

Itse näen em lisäksi kompastuskiven olevan se että jos Suomessa aloittaisi jokin uusi henkilöliikenneoperaattori esim alueellisen kilpailutuksen pohjalta kuten Ruotsissa on ollut mahdollista jo n 15 vuoden ajan, niin alueellista liikennettä harjoittavat yhtiöt tuskin haluaisivat ajaa raskailla junilla eli veturieilla + kaukojunavaunustoilla, vaikka sellaisia olisi saatavilla halvalla esim Venäjältä tai Baltiasta, ja vaunuja myös lännestä, vaan kevyillä moottorivaunuilla. Suomen muusta Euroopasta poikkeava raideleveys haittaa nimenomaan moottorivaunukaluston hankkimista käytettynä ulkomailta. Niin diesel kuin sähkö.

t. Rainer
 
Toisaalta jos balttilaista laatua halutaan, Liettuassa toki investoidaan uuteen sähkömoottorijunakalustoon siinä määrin, että vanhoja ER9-junia varmaan olisi saatavissa Suomeen jos halukas ostaja olisi. Raideleveys ja sähköjärjestelmähän ovat samat. Mutta toki ostomahdollisuudet moottorijunille ovat paljon rajallisemmat kuin henkilövaunuille.
 
Tämän viestiketjun aieena on "Matkustajaliikenteen vapautuminen". Jos tätä teemaa siihen haluaa liittää, tilanne jossa VR jättäisi kalustoa romuttamatta vain siksi, jotta sen tulevilla kilpailijoilla olisi millä aloittaa, on epärealistinen. Täysin riippumatta siitä, minkä ikäisinä VR vaunujaan poistaa, on minusta selvä ettei niiden jättäminen seisomaan tulevan kilpailijan toivossa ole mielekästä.

Totta. Tilanne on vähintäänkin absurdi. VR:n operatiivisen johdon näkökulmasta on luonnollista että käyttökelpoinen kalusto mieluummin paalataan kuin otetaan riski, että se ajautuu kilpailijoiden käyttöön. Jos nyt kuitenkin uskaltaisi olettaa että matkustajaliikenne tulee joka tapauksessa vapautumaan lähitulevaisuudessa, niin omistajan (=meidän) kannalta kansallisomaisuuden jauhaminen tonnikalapurkeiksi ei ole kovinkaan toivottava ratkaisu. Yhteiskuntataloudellisesti lienee edullista että siinä vaiheessa kun monopolihiekkalaatikolle lasketaan muitakin toimijoita kalustoa tähän tarkoitukseen olisi myös olemassa. On aivan selvä asia, että Suomen raideleveys on ongelma, jolla on kustannuksia nostava vaikutus uusien operaattoreiden tullessa kentälle. Valtion omistama kalustoyhtiö olisi syytä pykätä kokoon mahdollisimman nopeasti.
 
Ainakin tämä hallitus on tehnyt linjauksen, ettei rautateiden henkilöliikennettä vapauteta. Tuskin VR:ää voi siitä syyttää. Muutenkaan vanhan kaluston jättäminen ratapihoille ruostumaan ajatuksella jos sitä vaikka joskus tarvittaisiin ei ole minusta tätä päivää. Käyttämättä ja kylmillään kalusto tuhoutuu niin nopeasti, että se kannattaa ennemmin romuttaa heti.

Mitä mahdolliseen kilpailun vapauttamiseen tulee, se olisi kyllä hyvä idea. Se olisi paras järjestää niin, että kaluston omistusta ja operointia erotettaisiin nykyistä enemmän toisistaan. Eli ainakin osa kalustosta olisi kalustoyhtiön omistuksessa. Suomen raideleveys ja sähköistys tekee suuresta osasta kalustoa vain Suomeen sopivan.

Sitä voi tietenkin miettiä, mistä nykyhallituksen kanta kilpailun avaamiselle johtuu. Mielenkiintoista on myös se, että kilpailua pohdittaessa asiaa kysytään tietenkin valton omistamalta "asiantuntija"monopolilta. Yllättäen VR on tuskin vaatinut kilpailun välitöntä vapauttamista.

VR:n poistaman kaluston säästäminen kalustoyhtiöön odottelemaan vuosiksi vain sitä, että kilpailu aukeaa jokus, ei ole kovin realistinen. Kalustoyhtiön idea kun on se, että se tarjoaa kalustoa muille operaattoreille.

Siksi kalustoyhtiön perustaminen ja yksinoikeuden lopettaminen on nimenomaan kytkettävä yhteen ja toteutettava mahdollisimman pian, ennenkuin kaikki siniset ja Sm1:set on paalattu. Niiden jälkeen kun ei kalustoa ole näillä näkymin juurikaan VR:ltä ole poistumassa.

Totta. Tilanne on vähintäänkin absurdi. VR:n operatiivisen johdon näkökulmasta on luonnollista että käyttökelpoinen kalusto mieluummin paalataan kuin otetaan riski, että se ajautuu kilpailijoiden käyttöön. Jos nyt kuitenkin uskaltaisi olettaa että matkustajaliikenne tulee joka tapauksessa vapautumaan lähitulevaisuudessa, niin omistajan (=meidän) kannalta kansallisomaisuuden jauhaminen tonnikalapurkeiksi ei ole kovinkaan toivottava ratkaisu. Yhteiskuntataloudellisesti lienee edullista että siinä vaiheessa kun monopolihiekkalaatikolle lasketaan muitakin toimijoita kalustoa tähän tarkoitukseen olisi myös olemassa. On aivan selvä asia, että Suomen raideleveys on ongelma, jolla on kustannuksia nostava vaikutus uusien operaattoreiden tullessa kentälle. Valtion omistama kalustoyhtiö olisi syytä pykätä kokoon mahdollisimman nopeasti.

Aivan!
 
Siksi kalustoyhtiön perustaminen ja yksinoikeuden lopettaminen on nimenomaan kytkettävä yhteen ja toteutettava mahdollisimman pian, ennenkuin kaikki siniset ja Sm1:set on paalattu. Niiden jälkeen kun ei kalustoa ole näillä näkymin juurikaan VR:ltä ole poistumassa.

Sr1 ja Dv12 ainakin on paalausuhan alla. Dv12-vetureita on jo hylättykin ja osa paalattukin.
 
VR:n poistaman kaluston säästäminen kalustoyhtiöön odottelemaan vuosiksi vain sitä, että kilpailu aukeaa jokus, ei ole kovin realistinen. Kalustoyhtiön idea kun on se, että se tarjoaa kalustoa muille operaattoreille.

Siksi kalustoyhtiön perustaminen ja yksinoikeuden lopettaminen on nimenomaan kytkettävä yhteen ja toteutettava mahdollisimman pian, ennenkuin kaikki siniset ja Sm1:set on paalattu. Niiden jälkeen kun ei kalustoa ole näillä näkymin juurikaan VR:ltä ole poistumassa.

Onneksi tilanne ei ole ihan näin epätoivoinen. Jos VR onnettomasti menee romuttamaan kaiken uusiokäyttöön mahdollisesti kelpaavan kaluston, valtiolla on vielä ässä hihassaan. Sehän voi hyvin irrottaa kaiken kaluston VR:stä erilliseen kalustoyhtiöön. Sieltä sitä voisivat vuokrata tarpeen mukaan käyttöön niin VR kuin mahdolliset kilpailijat. Tämä menettely olisi tarpeen tasapuolisen kilpailutilanteen luomiseksi raiteille, koska muuten VR:llä on ansioton etulyöntiasema entisen monopolin peruja, mitä vain pahentaa se että soveliasta käytettyä kalustoa ei kilpaileva operaattori voi helposti tuoda edes ulkomailta. Tässä järjestelyssä olisi vielä sekin etu, että se keventäisi VR:n tarpeettoman raskaaksi käynyttä tasetta. Junaoperaattori, joka vuokraa kalustonsa eikä omista sitä, ei tarvitse vahvaa tasetta sillä perusteella, että kaluston uusimiseen pitää varautua. Valtio voisi siis helposti vapauttaa pääomaa VR:n taseesta. Ja kalustoyhtiöön varmaan löytyisi rahoittajaksi joku kansainvälinen rahoituslaitos, jolloin siihenkään ei tarvitsisi sitoa valtion varoja. Oikeudenmukaistakin olisi että kaluston pääomakustannus kohdistettaisiin liikenteelle suoraan käytön suhteessa, mikä tässä vuokrakalustoskenaariossa tapahtuisi itsestään.

Jos VR olisi kaukaa viisas, se säästäisi vanhaa kalustoa luovutettavaksi kalustoyhtiöön, jottei sen mahdollisesti tarvitse luopua koko kalustostaan. Vink vink.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta jos balttilaista laatua halutaan, Liettuassa toki investoidaan uuteen sähkömoottorijunakalustoon siinä määrin, että vanhoja ER9-junia varmaan olisi saatavissa Suomeen jos halukas ostaja olisi. Raideleveys ja sähköjärjestelmähän ovat samat. Mutta toki ostomahdollisuudet moottorijunille ovat paljon rajallisemmat kuin henkilövaunuille.

Niin, siitä vaan ostamaan vanhoja puupenkkijunia Baltiasta, että saadaan kilpailua aikaan :D

t. Rainer
 
Jos VR olisi kaukaa viisas, se säästäisi vanhaa kalustoa luovutettavaksi kalustoyhtiöön, jottei sen mahdollisesti tarvitse luopua koko kalustostaan. Vink vink.
Turun Sanomat on 30.3. kertonut VR-Yhtymän Ari Vanhasen suulla, että yhtymä ei pikaromutakaan sinisiä makuu- ja päivävaunuja, kuten on tähän asti ollut käytäntö.

Antero
 
Lisäksi Sm 1 -junilla on tällähetkellä menossa täysin suunniteltu loppuunajo. ... maalaus välillä todella irvokkaassa kunnossa (lohkeamia ja naarmuja), jonka vuoksi ruostetta itkee monesta paikkaa. Eroa voi verrata hyvin Sm 2:iin. Ne kun ovat vielä normaalin ylläpidon piirissä.

Sm 2 on kevytmetallikorilla, ei siihen tartu raudan ruoste :)
Asiaan: Kukaan täysijärkinen rautatietirehtööri tuskin haluaa kehnoja Dv 12 vetureita, joissa kone on susi jo syntyessään ja vaihdelaatikkkokin jo harvinaiseksi käynyttä mallia.
Lisäksi veturi on aikas kesy. Kyllä bisnes pitää hinnoitella sen mukaan että on varaa ajaa uudella taikka hyvin huolletulla kalustolla.
 
Kukaan täysijärkinen rautatietirehtööri tuskin haluaa kehnoja Dv 12 vetureita, joissa kone on susi jo syntyessään ja vaihdelaatikkkokin jo harvinaiseksi käynyttä mallia.

Kyllähän Proxion väläytti, että voisi ostaa/vuokrata VR:n entistä kalustoa. Toki ei eritelty, että mitä kalustoa he haluaisivat, mutta kysyntää kuitenkin oli.
 
Kyllä bisnes pitää hinnoitella sen mukaan että on varaa ajaa uudella taikka hyvin huolletulla kalustolla.

Mielenkiintoinen näkemys. Minä olin luullut, että pääasia on hinnoitella sen mukaan, että tulee voittoa. Harvard Business Review saattaa olla kiinnostunut julkaisemaan artikkelisi kunhan kokoat riittävän case studyn ja teorian tämän väitteesi ympärille. ;)
 
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_496_2012_p.shtml#VASTAUS
Tossapa Kyllösen vastaus. (lue VR:n sanelema..)
"Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto vastaa VR-Yhtymä Oy:n omistajaohjauksesta. Omistajaohjausosasto on pyrkinyt huolehtimaan siitä, että VR-Yhtymä Oy toteuttaa kilpailulle avaamisen kannalta välttämättömät muutokset. Omistajaohjausosasto on kuitenkin katsonut, että VR-Yhtymää ei pidä saattaa tilanteeseen, jossa se joutuisi kantamaan kilpailijoidensa kustannuksia. Kaikessa kilpailullisessa kaupallisessa toiminnassa yksi keskeinen kilpailutekijä ovat investoinnit, niiden tehokkuus ja investoinneissa onnistuminen. Jos raideliikenteen kilpailullisuutta halutaan edistää eri toimijoiden kannalta tasapuolisin ehdoin, markkinoille tulevien yritysten on vastattava itse investoinneistaan. VR vastaa omasta kalustostaan ja sen ylläpidosta, siksi valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto ei ole katsonut tarkoituksenmukaiseksi asettaa VR-Yhtymä Oy:lle velvoitteita kunnostaa tai säilyttää kalustoaan kilpailijoiden mahdollisia tulevia tarpeita varten."

Eli liikenneministeriksi PITÄÄ SAADA joku jolla on oikeasti halua saada asiat toimimaan. Tältä foorumilta voisin mainita muutaman :)
Niin kauan kuin hallituspaikat jaetaan poliittisella pelillä muutosta ei tule.

Ed viestin Harvardista: eivät esim yksityiset hammaslääkärit Suomessa kerää kunnan hammashoitolan roskiksesta loppuunkäytettyjä poranteriä :)
Itse olen joutunut privaattipuolelle ja hampaat on tallella. Kunnan puolella olisivat vaan käyttäneet hohtimia.
 
Ed viestin Harvardista: eivät esim yksityiset hammaslääkärit Suomessa kerää kunnan hammashoitolan roskiksesta loppuunkäytettyjä poranteriä :)
Itse olen joutunut privaattipuolelle ja hampaat on tallella. Kunnan puolella olisivat vaan käyttäneet hohtimia.

Vertaus hammaslääketieteeseen on mielenkiintoinen. Voisin kertoa omia kokemuksiani, mutta en viitsi ihan näin julkisesti.

Tosin junien ajaminen ei liene ihan verrannollista suun sorkkimisen kanssa. Ja se mihin takerruin oli väite, että kaluston laatu olisi ykköstavoite. Ei ole. Voitto on, silloin kun puhutaan normaalista osakeyhtiöstä. Hyvä kalusto voi olla tie voittoon tai jossakin mielessä välttämätön regulatorinen vaatimus, mutta ei bisneksen itsetarkoitus.

Itse asiasta: VR:n (ja omistajaohjauksen) kanta kalustokysymykseen voisi olla perusteltu oikeudenmukaisuusnäkökulmasta, jos VR Oy olisi itse hankkinut kalustonsa. Sitä se ei ole kuitenkaan tehnyt lukuunottamatta ihan tuoreinta kalustoa vaan valtava määrä vaunuja ja vetureita on tullut osakeyhtiön taseeseen valtion apporttina yhtiötä perustettaessa. Miksi VR:llä pitäisi olla oikeus romuttaa tällaista kalustoa sen sijaan että sitä tarjotaan kilpailijoiden käyttöön? Olettaen siis että tarkoituksena on oikeasti että kilpailua syntyy.

Ja tuo onkin se avainasia. Vastauksessa totta on ainoastaan se, että kalustoinvestoinnit ovat avainasia kilpailun toimivuuden kannalta. Mutta tosiasiallisesti on niin, että raskaat kalustoinvestoinnit muodostavat tehokkaan esteen markkinoille tulolle. Jos kilpailua halutaan, tuota estettä pyritään tasoittamaan: keinot siihen on olemassa. Jos taas kilpailua ei haluta, pidetään tuo este mahdollisimman korkeana. Järkevä tapa luoda kilpailulle edellytyksiä olisi siirtää kaikki VR:n kalusto erilliseen kalustoyhtiöön, josta kaikki operaattorit, VR mukaanlukien, voisivat sitä vuokrata markkinaehtoisesti. Näin voitaisiin myös keventää VR:n tasetta, koska eihän ole järkevää että veronmaksajien omistama palveluyritys kerää mahdollisimman suuret puskurit taseeseensa tulevia kalustoinvestointeja varten, jos kalustoa voisi yhtä hyvin vuokrata markkinaehtoisesti ja muuttaa näin pääomakuluja (CAPEX) käyttökuluiksi (OPEX). Valtion pääomaa ei tarvitsisi sitoa edes kalustoon, koska yksityinen pääomasijoittaja varmasti ottaisi sen vastatakseen normaalina liiketoimintana. Järjestelyn etu olisi siinä että kaluston käyttöä saataisiin tehostettua, kun sitä ei enää makaisi käyttämättömänä ratapihoilla samalla kun se voisi olla tienaamassa rahaa toiselle operaattorille. Joustavuus lisääntyisi kun kapasiteettitarpeen muutokset eivät vaatisi investointeja vaan näkyisivät suoraan käyttökuluissa.

Esimerkiksi Englannissa päädyttiin nimenomaan erottamaan kalusto erilleen operaattoreista siinä yhteydessä kun British Rail pilkottiin ja yksityistettiin.

Olisikin mielenkiintoista kuulla minkä VR:n omien liikkeenjohto-oppien mukaan junaoperaattorin ydinliiketoimintaa olisi kaluston omistaminen. Usein kalliit koneet ja laitteet on järkevä liisata. Ainoa kuviteltavissa oleva syy on nimenomaan defensiivinen strategia suhteessa tuleviin kilpailijoihin, missä tapauksessa VR:n strategia on suoraan ristiriidassa rautateiden kilpailupolitiikan kanssa. Mikä ei olisi tietenkään mikään yllätys.

Tämä vastaus vain vahvistaa näkemystäni siitä, että VR:n tase on ylipullistunut suhteessa siihen mitä tehokas, "lean-and-mean"-tyyppinen operaattori tarvitsisi. Siitä pitäisi päästää ilmat pellolle eli vapauttaa se kalusto-omaisuudestaan ja siihen liittyvästä investointitarpeesta, ja puolestaan sen edellyttämästä vahvasta taseesta.
 
Järkevä tapa luoda kilpailulle edellytyksiä olisi siirtää kaikki VR:n kalusto erilliseen kalustoyhtiöön, josta kaikki operaattorit, VR mukaanlukien, voisivat sitä vuokrata markkinaehtoisesti. Näin voitaisiin myös keventää VR:n tasetta, koska eihän ole järkevää että veronmaksajien omistama palveluyritys kerää mahdollisimman suuret puskurit taseeseensa tulevia kalustoinvestointeja varten, jos kalustoa voisi yhtä hyvin vuokrata markkinaehtoisesti ja muuttaa näin pääomakuluja (CAPEX) käyttökuluiksi (OPEX). Valtion pääomaa ei tarvitsisi sitoa edes kalustoon, koska yksityinen pääomasijoittaja varmasti ottaisi sen vastatakseen normaalina liiketoimintana. Järjestelyn etu olisi siinä että kaluston käyttöä saataisiin tehostettua, kun sitä ei enää makaisi käyttämättömänä ratapihoilla samalla kun se voisi olla tienaamassa rahaa toiselle operaattorille. Joustavuus lisääntyisi kun kapasiteettitarpeen muutokset eivät vaatisi investointeja vaan näkyisivät suoraan käyttökuluissa.

Kaluston, jolle on hyvin vähän potentiaalisia käyttäjiä vuokraus ei kyllä markkinaehtoisesti oikein toimi, kun sijoittajat haluavat tuollaiselle kalustolle korkeat riskilisät. Suomen raideleveydelle ja sähköjärjestelmälle sopiville junille ei ole kysyntää Suomen ulkopuolella. Pääkaupunkiseudun junakalustoyhtiön tyyppinen ratkaisu voisi kyllä olla mahdollinen.


Olisikin mielenkiintoista kuulla minkä VR:n omien liikkeenjohto-oppien mukaan junaoperaattorin ydinliiketoimintaa olisi kaluston omistaminen. Usein kalliit koneet ja laitteet on järkevä liisata. Ainoa kuviteltavissa oleva syy on nimenomaan defensiivinen strategia suhteessa tuleviin kilpailijoihin, missä tapauksessa VR:n strategia on suoraan ristiriidassa rautateiden kilpailupolitiikan kanssa. Mikä ei olisi tietenkään mikään yllätys.

Kyllä monessa muussakin liiketoiminnassa operaattori omistaa ainakin merkittävän osan kalustosta. Eivät bussitkaan taida leasingillä yleensä pyöriä. Toinen asia on sitten, miten voidaan tehdä kilpailijoiden tule helpommaksi markkinoille, ettei niiden tarvitse investoida valtavasti.

Hallituksestahan tällä hetkellä kilpailevien operaattoreiden tulo on eniten kiinni. Niin pitkään kun niitä ei sallita VR toki toimii nykykäytännön mukaan.
 
Takaisin
Ylös