Metrohavaintoja 2011

Automaattimetro taisi olla käytössä viime perjantaina klo 16:30. Junien lähtöajat Kalasatamasta länteen olivat:

16:30
16:33
16:35
16:38
16:42
16:45
16:49

Eli automaattimetron käyttö päättyi klo 16:49 jolloin ilmeisesti myös virransyöttöjaksot palautettiin liian pitkiksi. Koska 4 minuuttia lyhyempää vuoroväliä ei voi ajaa kuin automaattimetrolla ja lyhennetyillä virransyöttöjaksoilla. :) (Paitsi Pariisissa, Pietarissa, Moskovassa, menneisyyden Helsingissä...)

Mikähän häiriö tämän automaattiajon mahtoi aiheuttaa? Oliko tätä ennen ollut liikennöintikatko Englantilaiskallion hävityksen merkeissä? Ja toistuvatko nämä automaattiajojaksot nyt niin kauan kun räjäytystyöt jatkuvat?

Antero
 
Automaattimetro taisi olla käytössä viime perjantaina klo 16:30. Junien lähtöajat Kalasatamasta länteen olivat:

16:30
16:33
16:35
16:38
16:42
16:45
16:49

Eli automaattimetron käyttö päättyi klo 16:49 jolloin ilmeisesti myös virransyöttöjaksot palautettiin liian pitkiksi. Koska 4 minuuttia lyhyempää vuoroväliä ei voi ajaa kuin automaattimetrolla ja lyhennetyillä virransyöttöjaksoilla. :) (Paitsi Pariisissa, Pietarissa, Moskovassa, menneisyyden Helsingissä...)

Mikähän häiriö tämän automaattiajon mahtoi aiheuttaa? Oliko tätä ennen ollut liikennöintikatko Englantilaiskallion hävityksen merkeissä? Ja toistuvatko nämä automaattiajojaksot nyt niin kauan kun räjäytystyöt jatkuvat?

Antero

Viime syys-kevät aikataulussahan oli iltapäiväruuhka-aikaan merkitty pitkäksikin aikaa noin puoleksi tunniksi Itäkeskuksesta Ruoholahteen metrojunien lähtöajoiksi kolmen minuutin välein... Vai ajettiinko ne sitten neljän minuutin välein kuitenkin jolloin viimeisin tuollainen vuoro olisi kulkenut reilusti myöhässä? Ihme mutua kyllä tuo ettei 4minuutin välein voitaisi ajaa ilman automaattimetroa. Parhaimmillaan olen nähnyt jopa 2min välein tulevan. Anteron sarkasmi osuu kyllä oikeaan paikkaan, kuka HKL:n hemmo se nyt olikaan joka väittä alle 4min vuorovälin mahdottomaksi?
 
Parhaimmillaan olen nähnyt jopa 2min välein tulevan.

Viimeksi eilen kävi näin. Olin Herttoniemessä menossa keskustaan ja edellinen juna ehti juuri lähteä, mutta seuraava tuli jo 2 min. kuluttua, myös infotaulussa luki 0:02 heti sen päivityttyä.
 
Viimeksi eilen kävi näin. Olin Herttoniemessä menossa keskustaan ja edellinen juna ehti juuri lähteä, mutta seuraava tuli jo 2 min. kuluttua, myös infotaulussa luki 0:02 heti sen päivityttyä.
Ottamatta kantaa mahdolliseen minimivuoroväliin (joka toki vaihtelee myös rataverkon kohdasta riippuen), niin muistutettakoot, ettei sitä voi laiturinäytön perusteella mitata. Näyttötaulun 0:02 kertoo ainoastaan, että kyseisellä hetkellä seuraavan junan aikataulunmukaiseen saapumisaikaan on aikaa 2:00...2:59 minuuttia. Kun aika on "kulunut loppuun", käytönohjaus tsekkaa missä se vuoro oikeasti on tulossa ja heittää uuden arvion peliin minuutin tarkkuudella.
 
Ottamatta kantaa mahdolliseen minimivuoroväliin (joka toki vaihtelee myös rataverkon kohdasta riippuen)...
Kun liikenne jossain kohtaa ruuhkautuu, syntyy kiertoon tilanne, jossa ennen ruuhkautumaa on pitkä vuoroväli ja sitten on ruuhkautuneiden junien lyhyet vuorovälit. Ja tilanne pyritään tasaamaan linjan päässä lähettämällä junat kiertoon taas tasaisin vuorovälein.

Mutta häiriintymättömässä liikenteessä vuorovälit ovat kaikkialla samat. Niiden on pakko olla, sillä joka kohdassa linjaa on kuljettava sama määrä vuoroja tunnissa. Jos Itäkeskuksestä lähtee 15 vuoroa tunnissa kohti Ruoholahtea, Ruoholahteen on pakko myös saapua 15 vuoroa, jolloin jokaisen väliaseman ohi kulkee myös sama 15 vuoroa tunnissa.

Tämä nyt ihan vain varmuuden vuoksi, ettei kellekään jää väärää käsitystä.

Antero
 
Ottamatta kantaa mahdolliseen minimivuoroväliin (joka toki vaihtelee myös rataverkon kohdasta riippuen), niin muistutettakoot, ettei sitä voi laiturinäytön perusteella mitata. Näyttötaulun 0:02 kertoo ainoastaan, että kyseisellä hetkellä seuraavan junan aikataulunmukaiseen saapumisaikaan on aikaa 2:00...2:59 minuuttia. Kun aika on "kulunut loppuun", käytönohjaus tsekkaa missä se vuoro oikeasti on tulossa ja heittää uuden arvion peliin minuutin tarkkuudella.

Mutta jos sitä kännyn kellosta katsoo niin se 2minuuttia oikeasti on se 2minuuttia. Usein ollut sillein että metro seuraava metro on ollut edellisellä asemalla ja lähtenyt kohti seuraavaa kun edellinen juna lähtenyt seuraavalta liikkeelle. Asemavälihän tarkalleen jos katsoo niin on yleensä 1-1:30min, vaihtelee myös jonkun verran.
 
Tämä nyt ihan vain varmuuden vuoksi, ettei kellekään jää väärää käsitystä.
Jeps. Vuoroväli-sana oli hieman huono valinta minulta. Tarkoitin toki, että vuorojen (junien) välinen hetkellinen ajallinen minimietäisyys vaihtelee rataverkon eri kohdissa opastinväleistä, ohiajovarojen pituuksista ja muista vastaavista tekijöistä riippuen. Tässä on myös yksi hyvä syy siihen, miksi aikataulun mukainen vuoroväli on pidempi kuin käytännössä koeteltu minimi.

zige94 sanoi:
Mutta jos sitä kännyn kellosta katsoo niin se 2minuuttia oikeasti on se 2minuuttia.
Näin. Jonkinnäköinen sekuntikello on nimenomaan se väline, jolla se väli kuuluu mitata :)


Ensi viikosta alkaen riittää muuten mahdollisista ja mahdottomista metron "vuoroväleistä" kiinnostuneilla kellotettavaa normaalia enemmän, kun metrojunankuljettajakurssin koulujunat alkavat taas ajaa vuorojunien välissä ruuhka-ajan ulkopuolella.
 
Tänään metro saapui 19.52 Kamppiin idän puoleiseille raiteelle. Ei kerrottu syytä miksi ei saatu oikeata raidetta.
 
10.11

Metroliikenne on toistaiseksi poikki Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä, syynä on rikkoutunut juna Myllypuron aseman kohdalla http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/...i_valilla_itakeskus_-_mellunmaki_3018497.html
Huvittavia yksityiskohtia tuossa ylenaikaisen uutisessa, "rikkoutunut juna on tunnelissa hieman Myllypuron asemalta Kontulan suuntaan" eikös siinä rata kulje kallioleikkauksessa eikä tunnelissa:) Toinen kohta: "Rikkoutunut metrojuna on niin sanottua uudempaa, 1980-luvun alussa hankittua sarjaa. Vanhimmat junat ovat 1970-luvun lopulta" kyllähän kaikki M100-sarjan junat ovat sitä "vanhempaa" sarjaa, mukaanluettuna nokkajuna 101-106. M200-sarjan junat edustavat sitten sitä uutta sarjaa:)

---------- Viesti lisätty kello 17:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:09 ----------

Hs:n kuvien perusteella kyseessä on kuitenkin se uudempi, eli M200-sarjan juna http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/savuavaa_metroa_tyhjennettiin-katso_kuvat/ tätä sarjaa ei kylläkään ole hankittu 80-luvulla kuten YLE kirjoitti..
 
Vakava kysymys: Minkä takia junaa ei pyritä aina ajamaan seuraavalle asemalle asti, josta mahdollinen evakuaatio on huomattavan suoraviivaista?
 
Mitäs automaattimetron aikana järjestelmä tekee? Pitää ovet kiinni vaikka vaunu olisi täynnä savua?
 
Mitäs automaattimetron aikana järjestelmä tekee? Pitää ovet kiinni vaikka vaunu olisi täynnä savua?

Tottahan matkustajat saisivat hätätilanteessa junan ovet auki itsekin manuaalisesti, M100-sarjassa kytkin on ainakin sijoitettu ovien yläpuolella olevaan koteloon, M200-sarjan junista en ole varma miten ovien hätäavaus tapahtuu? Itseäni mietityttää eniten se, kuinka tällaisessa tilanteessa (esim. tulipalo ja savunmuodostus) informaatio toimii? saadaanko rikkoutuneen junan matkustajille kuulutuksia ja toimintaohjeita valvomosta kun ei kuljettaja ole niitä antamassa? Kuinka yhteydet rikkoutuneeseen junaan on varmistettu jos junaan tulee esimerkiksi sähkövika? Jotenkin tuntuu vaan luotettavammalta kun tietää että junassa on oikea ihminen joka tietää miten poikkeustilanteissa toimitaan.
 
M200-sarjan junista en ole varma miten ovien hätäavaus tapahtuu?

Ulkomuistista ennen muiden tiskiinfaktanlänttäämisiä sanoisin, että niissä on ovenpielessä repäistävä muovilärpäke, jonka alla on avauskahva. Tai sitten sotken Variotrameihin. Tai sitten niissäkään ei ole sellaista. :)


Jotenkin tuntuu vaan luotettavammalta kun tietää että junassa on oikea ihminen joka tietää miten poikkeustilanteissa toimitaan.

Vaikkakin toki katson maailmaa omanväristen linssien läpi, niin ehdottoman samaa mieltä.
 
Vakava kysymys: Minkä takia junaa ei pyritä aina ajamaan seuraavalle asemalle asti, josta mahdollinen evakuaatio on huomattavan suoraviivaista?
Juna pyritään aina ajamaan seuraavalle asemalle :!:
Jos tämä ei ole mahdollista, niin pyritään peruuttamaan edelliselle asemalle. Tässä po. tapauksessa juna vikaantui siten, että se saatiin liikkeelle noin puolen tunnin päästä päivystävän vaununkorjaajan (kikkamies) avustuksella.
Tuossa kuvia "tunnelista" :cool: http://gallery.mkkm.fi/112/2011-11-10-liikennevalinepalo/_MG_2162.jpg.php
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös