- Liittynyt
- 11 Toukokuu 2006
- Viestit
- 365
Aika mielenkiintoinen ajatus. Etenkin kun verkkotilassani on ollut jonkin aikaa mm. tällainen hahmotelma. Kemkim on muuten täysin oikeassa, että Suurpelto tuollaisessa tilanteessa jäisi ikävällä tavalla paitsioon raideliikenteestä. Kaipa joku osaisi sinnekin hahmotella jonkun hyvän yhteyden, olipa liikennemuodon järeysaste sitten mikä hyvänsä...
Suurpeltoa palvelemaan tässä mallissa voisi ainakin laittaa poikittain kulkevan pikaratikkayhteyden: Matinkylästä Suurpellon kautta Leppävaaraan ja siitä vaikka Vantaan puolelle. Tiedelinjan voisi toteuttaa myös ratikkana ja jatkaa sitä Suurpeltoon. Mutta onkohan kaksi metrolinjan haaraa + pikaratikka Tapiolasta länteen päin jo hieman liikaa. YTV-alueen liikennettä sivuavassa osiossa aloittamassani ketjussa http://jlf.fi/f13/1957-hahmottelemani-espoon-tulevaisuuden-linjasto/ on ehdotuksessani juuri nämä ratikkalinjat, mutta vain yksi metrolinja (se oikeastikin ehdotettu Kivenlahden metro). Tuohon esitykseeni voisi ehkä lisätä kolmannen ratikkalinjan vaikka Puolarmetsästä ja se voisi yhdistyä Suurpellosta Tapiolan kautta kohti Pasilaa menevään ratikkalinjaan ja mennä Olarissa samaa rataa kuin Matinkylä - Suurpelto - Leppävaara -ratikat. Kolmas ratikkalinja voisi olla vaikka Puolarmetsä - Pasila.
Sinänsä tuollainen Rattivaunun esittämä vaihtoehto olisi erittäin mukava. Kuitinmäessähän on vielä kaupallisia palveluita. Metroasema Kuunkehrän luona voisi taata palveluiden paremman säilymisen Kuitinmäessä ja pitää yllä Kuunkadun tienoon asemaa jonkinlaisena paikalliskeskuksena. Vanha Olarin ostoskeskus on palveluidensa osalta surkastunut -ehkäpä Olarin asema toisi eloa tuonnekkin päin. Vanhan ostoskeskuksen paikalle voisi ehkä rakentaa asuinkerrostaloja ja sijoittaa palvelut tulevan metroaseman yhteyteen.