- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Metron asemaväli on aika lähellä rautatielähiliikenteen keskivertoasemaväliä ns kaupunkirataosuuksilla. Ne jotka ovat valinneet asua juuri radan varrella tai tuntumassa tulevat hyvin toimeen niillä. Miksi metro on sitten huonompi?Vesa on aivan oikeassa siinä, että "metron" pitäisi olla nopea. Se on sitä vain siten, että asemia on harvassa niin, että linjanopeus saadaan suureksi. HKL-metron keskimääräinen 1,35 km:n asemaväli on surkea kompromissi, jossa kävelyetäisyyden kattavuus on menetetty, mutta harvan asemavälin tuoma linjanopeuden kasvu ei ole vielä saavutettu.
Niinpä niin, mutta kun se bussi ei voi lentää, niin sillä ei pääse lännestä Kamppia lähemmäs.Niinpä, sillä se matka-aika on ovelta ovelle, ei asemalta asemalle. Nykyinen bussiliikennehän on metroa nopeampi, vaikka se palvelee ovelta - mutta ei ovelle, vaan ainoastaaan Kamppiin.
Bussiliikenteen juju on siinä, että pysäkkiväli on asuma-alueella 200-400 metriä ja sitten moottoritiellä muutama kilometri.
Toinen juttu, moottoritiebussista ei pääse ulos kuin päätepisteiden läheisyydessä sekä muutamalla harvalla pysäkillä keskellä ei mitään. Jos on matkalla kohteseen joka on matkan puolivälissä, niin joutuu joko turvautumaan hitaaseen ja harvoin kulkevaan "nurkkabussiin" tai käveltävä pitkiä matkoja moottorititien varrelta. Valittiin mikä tahansa joukkoliikenneratkaisu kun kaupunkirakenne on sellainen mikä se on, niin aina joku häviää.
Laskelmien valossa en epäile ollenkaan etteikö PK-seudun itä-länsisuunnan joukkoliikenteessä olisi pärjätty busseilla aika pitkälle jos erään 70-luvun ehdotuksen mukaan keskeneräisisen metron tunnelissa olisi alettu ajaa busseilla metrojunien sijaan, tai busseille olisi tehty keskustatunneli Ruoholahdesta ainakin Sörnäisten Rantatielle asti. Mutta en viitsi tässä nyt spekuloida miten "elegantti" tällainen ratkaisu olisi ollut metroon verrattuna, tai millaista ilmaa olisi joutunut hengittää maanalaisilla bussipysäkeillä tai bussien sisällä, tai miten turvallinen ratkaisu olisi ollut esim bussin moottoripalon sattuessa, joita kuitenkin sattuu aika usein.
Moni kuvittelee että kokonaan autoton perhe esim espoolaisessa rivitalossa on todellinen harvinaisuus, mutta sellaisiakin on. Esim meidän naapurissakin asuu sellainen.Pientaloalueella päästään jopa tiheyteen 2000 as/km2, eli tiheämpään kuin harva kerrostalolähiö. Pientaloalueiden huono matkatuotto perustuu huonoon palveluun sekä matkan kohteeseen. Eli jos ei perillekään pääse joukkoliikenteellä, niin ei sitä käytetä myöskään lähdettäessä.
Mielikuva pientaloalueesta kerrostaloalueen vastakohtana joukkoliikenteen mielessä perustuu pitkälti siihen, että vain kaupunkikeskustoissa voi nykyään elää ilman autoa. Esikaupunkialueilla tarvitaan auto pelkän ruoan ostamiseen.
Kaupunkikeskustoja tukee sekin, että niistä pääsee kaikkialle, minne joukkoliikennettä on, joten todennäköisyys joukkoliikenteeseen liikkumistapana on suuri vain keskustoissa. Ja tämä taas johtuu esim. pääkaupunkiseudulla vain virheellisestä joukkoliikennepolitiikasta. Eli massivisesta tähtiverkosta ja kehäyhteyksien puutteesta. Hieman pelkistäen: Seutukeskuskseen pääsee vain joukkoliikenteellä ja kaikkialle muualle vain autolla.
Eiköhän se varsinainen ongelma johdu siitä, että koko pk-seutua rakennettiin epäonnistuneen kaavoituspolitiikan ja vallitsevien maanomistusolosuhteiden vuoksi toimivaa joukkoliikennettä ajatellen aivan liian väljäksi sen nopeimman kasvun aikana 1960-70-luvulla.
t. Rainer