Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Martinlaakson rata oli valtion, Vantaan ja Helsingin yhteishanke. Helsinki maksoi siitä 51 %, Vantaa 18 %.... mutta niin kauan kun kunnallinen itsenäisyys elää ja voi hyvin pk-seudulla, niin naapurit eivät tule kantantamaan tikkua ristiin minkään Vantaan ratojen maksamiseen.
Marjaradasta Vantaa on valmis maksamaan nytkin suunnilleen saman verran. Miksi Helsingin, Espoon, Kauniaisten tai ehkä Keravan pitäisi maksaa siitä? Kaikkien näiden kaupunkien asukkailla on mahdollisuus käyttää Marjarataa. Mutta vantaalaisetkin saavat käyttää länsimetroa, silti ei ole tullut tarjouksia osallistumisesta.
Jos kaikki liikennehankkeet tehtäsiinkin vain liikenteellisistä ja yhdyskuntarakenteellisista lähtökohdista, olisi perusteltua että ne kustannettaisiin myös yhdessä. Nythän näin tapahtuu vain valtion hankkeissa, ja Marjaradan 80 %:n valtionosuus sisältääkin periaatteessa suuren osan Helsingin rahaa, eli helsinkiläisten valtiolle maksamien verotulojen suhteessa.
Vantaa haluaa kaavoittaa maitaan (joita juuri Valtiolta osti, eli siellä on Vantaan maita toisin kuin toisessa viestissä oli esillä) ja se haluaa asukkaita ja asukkaiden verotuloja. Se on ihan oikein ja kunnan talouden kannalta tarpeellista. Kunnan tehtävä on tarjota asukkaille mahdollisuus asua. Mutta tarpeeton lentokenttäradan kytkeminen asuntorakentamiseen ei kuulu tähän eikä ole oikein.
Etenkin kun tilanne on niin, että Vantaan poikittainen joukkoliikenneyhteys on paljon parempi pikaratikkana tai "modernina metrona" maantasossa kuin tunnelissa ilman asemia. Lentokentän yhteydet taas ovat paremmat valtakunnallisina. Marjarata on surkea sekoitus näistä kahdesta: siinä ovat molempien haitat ilman kummankaan etuja.
Antero