- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Sitten voi kysyä, että palvelisiko pääradan oikaisu oikeasti edes Marja-rataa paremmin niitä pääkaupunkiseudulla asuvia, jotka haluavat kulkea joukkoliikenteellä lentoasemalle? Marja-rata kun mahdollistaisi lentoasemalta suoran yhteyden kaikille Vantaankosken ja Tikkurilan ratojen asemille.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolelta monet tulevat joka tapauksessa Helsinki-Vantaalle lentäen ja pikavuorobussitkin palvelevat hyvin. Lisäksi junilla saapuville Marja-rata olisi jo merkittävä parannus nykytilanteeseen verrattuna.
Helsingistä ja lähialueilta lentoasemalle pääsisi vaihtaen ihan riittävän hyvin julkisilla kulkuneuvoilla jos yhteydet olisi olemassa päärautatieasemalta, Pasilasta ja Keravalta. Tai sitten bussilla tai ehdotetulla pikaraitiotiellä.
Sen sijaan on ihan turha kuvitella, että Paunun Expressbussi (jotain 2 h 15 min - 2 h 30 min) Tampereelta Vantaan lentoasemalle (vaikka onkin nykyoloissa juuri ja juuri tyydyttävän tasoinen yhteys) vastaisi mitenkään sitä, että Pendolinolla matkan suhauttaisi muutaman minuutin yli tunnissa. Ensinmainittu ei korvaa liittymälentoa, jälkimmäinen korvaa. Ja liittymälentojen korvaaminen junalla on ykköstavoite lentoliikenteen tekemisessä ympäristöystävällisemmäksi. Lisäksi havahduin kuluneena kesänä siihen, että liittymälennot Tampereelta oli karsittu niin minimiin, ettei niillä meinannut päästä kulkemaan millään (tosin kartellinomaisesti myös Blue1 oli karsinut omat lentonsa niin ettei mitään kautta meinannut löytää reitityksiä). Junalla on yleensä puolellaan runsas vuorotarjonta verrattuna liittymälentoihin (poislukien väli Helsinki-Oulu jossa lentovuoroja on todella runsaasti).
Tämä menee jo vähän toistamiseksi, mutta en voi olla alleviivaamatta sitä, että vielä enemmän kuin siitä miten minä pääsen ulkomaille, on kyse siitä miten ulkomaalaiset pääsevät Suomeen. Jos pitää osata vekslata reittinsä jonnekin Tikkurilan rautatieaseman laiturille, niin suurin osa sanoo ei kiitos, liian vaikeaa. Puhun nimenomaan bisnesmatkustajista, rinkkaselkäiset kyllä kulkevat miten ja minne vain pääsee.
Yritysten sijoittumiseen Suomessa ei muuten käsitykseni mukaan vaikuta ensisijaisesti se miten suuri kaupunki on kyseessä (kuten aiemmin tuossa yhdessä viestissä vähän epäiltiin) vaan millaiset liikenneyhteydet on tarjolla. Tietysti ihan pienimpiin kirkonkyliin ei sijoituta käytännön syistä, mutta kansainvälisen käytännön mukaan pitää yleensä olla nopeat ja hyvät yhteydet lentoasemalle sekä hyvää työvoimaa tarjolla. Ensinmainittu toimii Suomessa tätä nykyä vain Helsingissä (ja voisi toimia myös muualla, jos näin haluttaisiin, eli rataoikaisu tehtäisiin), kun taas jälkimmäisessä suhteessa Helsingissä on jo ongelmia.
Ratkaisu ei vaan ole lisätä asuntotuotantoa holtittomasti vaan tarjota yrityksille liikenteellisesti realistinen mahdollisuus sijoittua myös muualle (kuten Tampereelle, Turkuun, Lahteen tai Hämeenlinnaan). Näissä paikoissa, erityisesti yliopistopaikkakunnilla, on paljon paremmin hyvää ja lojaalia työvoimaa tarjolla kuin Helsingissä. Lehtihaastatteluista päätellen moni suomalainen usealle paikkakunnalle laajentunut pieni tai keskisuuri yritys on tämän jo havainnut, ja pian sen havaitsevat suuretkin, kuten UPM keskittäessään hallintoaan Tampereelle uuteen taloushallinnon palvelukeskukseensa.