- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Mutta eihän tällainen käyttäytyminen ole rationaalista. Liike-elämässähän puhutaan tänä päivänä kovasti siitä, että taloudellisinta on antaa faktojen ratkaista eikä liikaa pidättäytyä mielikuvissa. Huonot päätökset, jotka perustuvat mielikuviin eikä tunteisiin, eivät ole taloudellisesti tehokkaimpia päätöksiä ja sijoittajat haluavat vaihtaa sellaiset henkilöt tehokkaampiin työntekijöihin.
Insinööriaivoille tässä voi olla pähkinä purtavaksi, mutta olet oikeassa: paljon päätöksiä tehdään irrationaalisesti pelkkien mielikuvien varassa. Mutta niillä päätöksillä on seurannaisvaikutuksia, jotka tuntuvat konkreettisesti tosielämässä ja siksi tämä on vain pakko hyväksyä.
Toinen näkökulma on, että informaation hankkimiseen liittyy aina myös kulu. Ottaen huomioon, että matkustamisen optimointi ei ole henkilöiden päätyötä tai ydinosaamisalue, ei ole välttämättä aina edes järkevää yrittää metsästää sitä aivan optimaalisinta ratkaisua. Siksi toisinaan päädytään vähemmän järkeviin päätöksiin, mutta toisaalta säästetään aika joka olisi mennyt päätöksenteon perinpohjaiseen valmisteluun. Jos päätöksen taloudellinen vaikutus suhteessa kokonaisuuteen on marginaalinen, niin silloin suboptimaalisen päätöksen tekeminen voi olla täysin rationaalista suuremmassa kontekstissa.
Ainahan sitä voi saivarrella, että ei ole suuri vaiva selvittää näitä asioita, mutta jos isossa organisaatiossa jokainen rutiinityömatkalle lähtevä joka kerta varmistaisi jokaisesta matkakohteestaan (usein yksi ihminen voi käydä melkein joka kerta eri kaupungissa ja/tai maassa) jokaisen aikataulun mukaan jokaisen liikenneyhteysmahdollisuuden, ja sitten punnitsisi näitä päätyen objektiivisesti täysin rationaaliseen valintaan, ei kukaan ehtisi enää keskittyä oman työnsä substanssiin. Enhän minäkään meinaa pystyä siihen edes Suomessa matkustaessa. Ainoa työpaikka missä tätä voisi edellyttää tällaisella tarkkuudella olisi matkatoimisto.