Reippaat hyväksyvät 1000 m kävelymatkoja, vähemmän reippaat ehkä 700 m, ja kaikki sen alle.
Minä todellakin toivoisin, että ymmärrettäisiin se, mitä kirjoitin juuri toisaalla: Joukkoliikenteen pitää kelvata tavallisille laiskoille, huonokuntoisille, iäkkäille, autoilusta pitäville jne. ties kuinka erilaisille ihmisille. Ei pelkästään reippaille, sporttisille, kävelystä pitäville ja joukkoliikennettä erityisesti rakastaville.
Me täällä, jotka pidämme joukkoliikenteestä ja haluamme sille menestystä, emme ole oikea ryhmä arvioimaan joukkoliikennettä omista lähtökohdistamme. Eli on arvotonta arvioida asioita vain omien mieltymysten mukaan, koska suurin osa ihmisistä ei ajattele kuten me, jotka olemme tässä asiassa poikkeuksellisia.
Autoilun menestys perustuu juuri niihin tekijöihin, joita täällä usein halveksitaan. Vai miksi pysäköintipaikat pitää saada oven eteen, eikä 1000 metrin kävelymatka omalle autolle ole riittävän lyhyt, esimerkiksi.
Joukkoliikenteen käytettävyyteen pätevät täsmälleen samat mukavuudenhalusiten ja laiskojen ihmisten "normit" kuin autoiluunkin. Kaikki, mikä jää sen alle, heikentää joukkoliikenteen käyttöä ja se pitäisi yrittää sitten kompensoida niillä asioilla, joissa joukkoliikenne on autoilua parempi.
Terveiden elämäntapojen ja liikunnan opettaminen on eri asia kuin joukkoliikenteen suosion nostaminen. Autojen markkinointi lähtee juuri siitä, että ihmiset eivät halua tehdä muuta kuin löhötä pehmeällä sohvalla. Ja se lähtökohta näyttää tehoavan oikein hyvin. Kun autoihin on jo keksitty melkein kaikki mahdollinen viihdytys ja mukavuus, on viimeksi ruvettu kehittämään autoa, jota ei tarvitsisi enää edes ajaa.
Lukkiutumattomat jarrut tulivat ensin (ei tarvitse osata ja ajatella jarruttamista), sitten ovat tulleet erilaiset ajovakausjärjestelmät (ei tarvi enää osata sovittaa nopeutta). Peruutustutka "katselee" taaksepäin kuljettajan puolesta ja navigaattorit suunnittelevat ajoreitin, ettei tarvitse enää tietää itse, milloin käännytään. Seuraavaksi kai navigaattori ja "eteenpäinajotutka" sallivat poistaa autoista ratin.
Ajatelkaa nyt mitä siellä yritetään? Autolla ajaminen yritetään tehdä yhtä mukavaksi kuin joukkoliikenteessä matkustaminen! Ei meidän itse kannata yrittä tehdä joukkoliikennematkustamisesta rasittavampaa kuin se nyt on.
Antero