Et siis usko että jos on metro-tai rautatieasema samassa kaupunginosassa, että sillä on jotain merkitystä alueen yrityksille ja asukkaille.
Nyt oli kyse siitä, millaiset kävelymatkat houkuttelevat kulkemaan joukkoliikenteellä.
Meillä on hyvin tiedossa, että käytännössä kaikki viime puheenvuoroihin osallistuneet ovat valmiita kävelemään raideliikenteen asemalta jopa yli kilometrin - myös Antero ja allekirjoittanut. Se johtuu siitä, että me kaikki arvostamme raideliikennettä ja pidämme sitä hyvänä kulkumuotona.
Sen sijaan tutkimustiedon perusteella on selvää, että olosuhteista riippuen 300 - 700 m linnuntietä pysäkiltä/asemalta on enimmäissäde
yleisesti houkuttelevalle joukkoliikenteen vaikutusalueelle.
Jos puhutaan hyödyistä, niin tietysti koko Kauniaisille on jotakin hyötyä Kauniaisten rautatieasemasta - kun koko kaupunki on syntynyt rautatien varaiseksi esikaupungiksi. 1 km etäisyydellä rautatieasemasta kuitenkin todennäköisesti hyvin moni kauniaislainen valitsee henkilöauton siksi, että asemalle on pitkä matka.
Teillä Turussakin avattiin Kupittaan asema henkilöjunaliikenteelle 1990-luvulla uudelleen monen kymmenen vuoden tauon jälkeen, lähinnä itä-Turun liikeyritysten ja yliopisto-yksikköjen toivomuksesta. Jos jollekin kampukselle kuitenkin tulee yli 1 km kävelymatkaa Kupittaalta, niin onko mielestäsi koko järjestely turha niin että henkilöjunien pysähtyminen Kupittaalla pitää lopettaa ja antaa pendolinojen hurahtaa sen ohi 200 km/h vauhdissa.
Ensinnäkin, paikallinen ja kaukoliikenne ovat eri asioita. Kaukoliikenteen asemalle eräissä olosuhteissa toki hyväksytään pidempi kävelymatka kuin paikallisen joukkoliikenteen pysäkille. Kävelymatkahan on tällöin paljon pienempi osa koko matkasta.
Kupittaan aseman hyödyllisyydestä taas seuraavaa.
Aseman hyödyllisyyttä arvioitaessa tulee huomioida, että Turun joukkoliikenne on keskinkertaista. Vuoden 1972 jälkeen joukkoliikenneyhteydet Turun rautatieasemalta muualle keskustaan ovat olleet suhteellisen heikkoja. Rautatieasemalla ei ole opastusta sitä sivuaville joukkoliikenteen päälinjoille.
Kupittaan asema sijaitsee 100 - 600 m etäisyydellä Datacityn, Biocityn, Eurocityn, Electrocityn, Pharmacityn, If:n ja Old Millin suurista toimistokiinteistöistä, Turun korkeakoulujen IT-talosta, Turun ammattikorkeakoulun Lemminkäisenkadun toimipisteestä ja TYKS:istä - jotka siis ovat normaalilla paikallisen joukkoliikenteen palveluetäisyydellä. Kyseessä on Turun suurin työpaikkakeskittymä Kauppatorin ympäristön ohella.
Kupittaan asemalta on n 700 m - 1,5 km kävelymatka Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Turun kauppakorkeakoulun pääkampusalueille. Se on ehkä hyväksyttävissä kaukoliikenteen matkoilla. Kupittaan asema on kuitenkin selvästi lähempänä kuin Turun päärautatieasema.
Kupittaan asemalta on n. 1,5 km kävelymatka Turun ylioppilaskylään. Ylioppilaskunnat ovat pitäneet joukkoliikenneyhteyttä ensiarvoisen tärkeänä parannuksena - eli kävelymatkaa pidetään liian pitkänä opiskelijoille.
Turku - Salo - radan paikallisjunaliikennettä selvittäessä on ollut tarkoitus sijoittaa nk. Uraputken alikulun kohdalle Ikituurin seisake Turku - Salo - junille, jotta Ylioppilaskylä ja Turun yliopiston kampusalue palveltaisiin paremmin.