Vertailukohtana Helsingin metro Mellunmäki - Ruoholahti 16,8 km. Matka-aika on 22 minuuttia(46 km/h). Ja Mellunmäki - Rautatientori (15,1 km) tulee vasta kaupungin toiselta laidalta keskustaan, keskustasta on Matinkylään suunnilleen saman verran matkaa Kivenlahdesta puhumattakaan.
Ja oma kotipysäkkini Marjaniemessä-Rautatientori maanpinnalla:
Metrolla 25-30 min, 11,9 km, keskinopeus 23,8-28,6 km/h.
Suoralla bussilla 21 min, 11,9 km, keskinopeus 34 km/h.
Ihmiset eivät asu tai ole töissä metroasemilla. On merkityksetöntä puhua pelkästä metron linjanopeudesta, koska vain 30 % matkustaa pelkällä metrolla, eikä linjanopeuteen lasketa aikaa, joka kuluu metroaseman laiturille pääsemiseen. Edes kävellen, jos sattuu asumaan aseman vieressä.
Moottoritietä ajava bussi, joka haarautuu sitten yhteen lähiöön on täysin identtinen bussimetro siellä moottoritieosuudellaan nykymetron kanssa. Se voittaa metron + liityntämatkan aina, koska reitti on sama tai lyhyempi, eikä aikaa ja vaivaa kulu vaihtoon. Esikaupunkiin ulotettu raitiotie tekee saman tai on nopeampi, koska se voi oikaista suoran bussin reittiin nähden. Moottoritie + liittymät on sijoitettava etäälle asutuksesta ympäristöhaittojen vuoksi, ratikan radalla tätä haitta ei ole.
On myös väärin kuvitella, että esikaupunkeihin ajava ratikka ajaisi sinne samaa linjanopeutta kuin ratikat nyt Mannerheimitiellä tai Aleksanterinkadulla. Toisaalta metron nopeudesta edes keskustassa ei ole hyötyä, jos se sielläkin noudattaa katulinjauksia. Nopeus menetetään aikaan, joka kuluu maan alta katutasolle pääsemiseen. Kaivokatu-Kurvi on yhtä nopea nykyisellä ratikalla kuin metrolla kun otetaan aika katutasolta katutasolle.
Antero