Munkkivuoren raitiotie

Vs: Munkkivuoren ratikka

Voisiko bussit siirtää raitiovaunujen kanssa käyttämään samaa ratakaistaa ja yhteisiä pysäkkejä.
Myöskin huomioitava, että suunnitelman toteutuessa jäisivät bussit 14, 14b ja 18 pois.
Mieluummin niin päin että järjestellään loputkin bussit pois.

Itse olen samaa mieltä Jusan kanssa, kaikkia busseja ei kannata poistaa (kuten esim. 205, joka on erittäin hyvä yhteys Espoosta suoraan Töölöön, juuri sillä harvalla vuorovälillään), vaan laitetaan jäljelle jääneet bussilinjat ratikoiden kanssa samalle kaistalle. Sujuvuus paranee paljon, ja sekin on, että jos odottaa ratikkaa ja bussi tuleekin ensin, voi ja ehtii hyvin nousta bussiin joka menee samaan suuntaan.

Tulipa mieleen sellainenkin villi ajatus, että ruuhkaisimmat pysäkit voisi järjestellä niin, että laituri olisi bussin ja ratikan välissä. Mutta tämä vain, jos bussilinjoja jää merkittävästi ja jos saataisiin ratikkakalustoa, jossa on kummallakin puolella ovet. Mutta kumpaankin taitaa olla vastauksena ei, eli itse ideakin oli liian villi :)
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Jäljellejäävät bussilinjat ovat 70T ja 205, veikkaan ma. 70T on tukkoinen kiitos Sturenkadun ja Mannerheimintien risteyksen joten omat kaistat Töölössä eivät vaikuta oleellisesti kokonaisuuteen ja 205 on harvaa palvelua. En pitäisi oleellisena mitoittaa jl-kaistoja bussien mukaiseksi näiden takia, jonoja ohittavat pysäkkijärjestelyt ovat ihan riittävä toimenpide.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Tulipa mieleen sellainenkin villi ajatus, että ruuhkaisimmat pysäkit voisi järjestellä niin, että laituri olisi bussin ja ratikan välissä. Mutta tämä vain, jos bussilinjoja jää merkittävästi ja jos saataisiin ratikkakalustoa, jossa on kummallakin puolella ovet. Mutta kumpaankin taitaa olla vastauksena ei, eli itse ideakin oli liian villi :)

No sen lisäksi on vielä yksi rajoittava idea eli kadun leveys. Topeliuksenkatu on niin kapea, ettei sinne tuommoista mahdu. Jos mahtuisi, sitten tehtäisiin toki tuo järjestely koko matkalle eli bussikaista ja ratikkakaistat erikseen.

Ja yhteisen pysäkit bussin ja ratikan kanssa ovat ihan ok, jos on yksi ratikkalinja ja muutama bussilinja. Eivät, jos ratikoita tulee kahden minuutin välein ja busseja sitten satunnaisesti kolme kerrallaan.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Itse olen samaa mieltä Jusan kanssa, kaikkia busseja ei kannata poistaa (kuten esim. 205, joka on erittäin hyvä yhteys Espoosta suoraan Töölöön, juuri sillä harvalla vuorovälillään), vaan laitetaan jäljelle jääneet bussilinjat ratikoiden kanssa samalle kaistalle. Sujuvuus paranee paljon, ja sekin on, että jos odottaa ratikkaa ja bussi tuleekin ensin, voi ja ehtii hyvin nousta bussiin joka menee samaan suuntaan.
No ainakaan jonkun 205:n takia, muistaakseni puolen tunnin vuoroväli, ei kannata jättää busseja, se voi ajaa Mechelininkatua.

Pointti on se että vaikka siitä bussien ja ratikoiden yhteysliikenteestä on hyötyjäkin niin siitä on myös haittoja: Jos busseja ja/tai ratikoita on paljon ne ruuhkautuvat keskenään, 3/1 ja 51 Läntiselle Brahenkadulla ei ole ongelma, 3/7/tuleva poikkittaisratikka ja 58/69/Tiedelinja Nordenskiöldinkadulla olisi. Bussit vaatii leveämmät kaistat mikä myös taas hankaloittaa katusuunnittelua, samoin autojen pääsyn estäminen niillä ratikkakaistoille vaikeutuu. Ylläpitokustannukset kasvaa, yhdistetty bussi/ratikkakaista on kallimpi kuin bussi tai ratikkakaista. Jne.

Eli jos busseja ja ratikoita tungetaan samoille kaistoille niin sille pitäisi olla harvinaisen hyvät perustelut. Kummankin liikennemuodon kannalta olisi minusta parempi löytää omat väylät.

Tulipa mieleen sellainenkin villi ajatus, että ruuhkaisimmat pysäkit voisi järjestellä niin, että laituri olisi bussin ja ratikan välissä. Mutta tämä vain, jos bussilinjoja jää merkittävästi ja jos saataisiin ratikkakalustoa, jossa on kummallakin puolella ovet. Mutta kumpaankin taitaa olla vastauksena ei, eli itse ideakin oli liian villi :)
Periaatteessa ihan hyvä ajatus, jossain paikoissa tuon voisi myös tehdä jos busseilla olisi vastakaistat eli vasemman suuntainen liikenne kiskojen vieressä.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Ja yhteisen pysäkit bussin ja ratikan kanssa ovat ihan ok, jos on yksi ratikkalinja ja muutama bussilinja.

Lisäehtona vielä se, että niiden bussien pitää olla mallia 53, eli niillä ei saa olla matkustajia.

Kampissa nähtiin, mitä tapahtuu kun on yksi ratikkalinja ja muutama sellainen bussilinja, jolla on matkustajia. Pysäkkiajat neljättä minuuttia, kun bussiinnousu on niin hidasta.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

No mutta, nythän jo Jokerilla kokeillaan; kaikista ovista sisään. Peräti jo kesällä 2013 :lol:
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/jokeri-bussin_kyytiin_kaikista_ovista/
Mutta, mutta:

Bussilinjan 550 nykyinen liikennöintisopimushan vaihtunee juuri syysliikenteen alussa 2013, joten tuo kokeilu (ja todennäköisesti sen käyttöönotto ynnä kuljettajasopimuksesta luopuminen) tarkoittanee uutta kilpailutettua sopimusta Jokeri-bussin liikennöintiin. Omasta mielestäni se tarkoittaa myös nykyistä isompaa bussikalustoa, sillä nykyisillä low-entry-telibusseilla avorahastus on hieman hankalaa toteuttaa.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Pointti on se että vaikka siitä bussien ja ratikoiden yhteysliikenteestä on hyötyjäkin niin siitä on myös haittoja

Tokihan niitä haittojakin on, mutta rajallisilla resursseilla ja tilakapasiteeteilla on pakko tehdä kompromissiratkaisuja. Ja se että hyvin toimivia bussilinjoja heitellään ratikan tieltä sinne tänne ei välttämättä ole se paras ratkaisu.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Paras ratkaisu olisi tehdä yksi bussiliikenteen laatukäytävä Turunväylän/Vihdintien/Hämeenlinnan väylän suunnasta keskustaan jäljelle jäävää bussiliikennettä varten seutu- ja kaukoliikenne mukaanlukien. Ja eiköhän tuo tulekin, kunhan runkobussiverkkoa päästään aikanaan selvittämään. Sille reitille saattaa ne ajolangatkin ilmestyä, ehkä. Siitä hyötyy niin raitiotie- kuin bussiliikennekin, kun bussit kulkevat pääosiltaan yhtä korkeatasoista reittiä pitkin. Munkkivuoren ratikkaan aihe vielä liittyy, sillä tämäntapaisten ehdotusten edellytyksenä on toki keskikaupungin raskaiden bussilinjojen korvaaminen raitiotiellä.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Tulipa koeajetuksi reittiä tänään. Ensin 58:lla Munkkivuoreen ja sitten 14:llä takaisin, Kamppiin asti.

Kiitos ei mitään samalle kaistalle ratikan kanssa. Jos halutaan tehokkaasti liikenne-eduilla toimiva ratikka, väliin ei sovi busseja sen paremmin kuin metro- tai junaradallekaan. Bussi nyt vaan on niin erilainen väline ominaisuuksiltaan kuin ratikka. Se ainoa 205 kerran puolessa tunnissa riittää sotkemaan raitioliikenteen aikataulut aina kun viivästykset on saatu kurotuksi umpeen. Jos busseja tälle reitille, niin menköön sitten autojen seassa, kun niille pitää kumminkin tehdä se leveä kaista. Miksi leventää ratikkarataa käytännössä satunnaista bussia varten?

Ratikkaradan leveydestä säästyvän tilan voi käyttää sellaiseen katurakenteeseen, joka estää luotettavasti minkään auton koukkauksen ratikan eteen. Mikään sellainen ei ole mahdollista busseille. Tai no jaa. Onhan Pietarissakin pantu kunnon teräsaita. Eihän mikään muu täälläkään autoilijoita pidä.

14:n matka nykyisellä Topeliuksenkadun ja Runskin reitillä osoittaa hyvin, miksi bussi ei sovi keskustaliikenteeseen. Paitsi sitten, kun sillä on omat kaistat eikä oikealle kääntyviä autoja, pysäköityjä autoja, liikennevaloja jne. Mutta sittenhän sillä ei olekaan enää ”ilmaista” rataa, joten...

Kantakaupungin katuverkko on jäsennettävä siten, että busseille on omat ja ratikoille omat katunsa. Se on molempien etu, koska silloin kumpikin toimii kaltaistensa joukossa ja olosuhteet voidaan optimoida yhden välineen mukaan.

Antero
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

14:n matka nykyisellä Topeliuksenkadun ja Runskin reitillä osoittaa hyvin, miksi bussi ei sovi keskustaliikenteeseen. Paitsi sitten, kun sillä on omat kaistat eikä oikealle kääntyviä autoja, pysäköityjä autoja, liikennevaloja jne. Mutta sittenhän sillä ei olekaan enää ”ilmaista” rataa, joten...

Miksiköhän minun muistaakseni kääntyvät autot, pysäköidyt autot, liikennevalot jne. ovat Helsingin keskustassa haitanneet enemmän erästä liikennemuotoa, jonka vihreä-keltaisten vaunujen pyörät eivät käänny bussien pyörien tavoin? Eikö siis pitäisi päätellä, ettei tämä kyseinen liikennemuoto sovi keskustaliikenteeseen?
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Miksiköhän minun muistaakseni kääntyvät autot, pysäköidyt autot, liikennevalot jne. ovat Helsingin keskustassa haitanneet enemmän erästä liikennemuotoa, jonka vihreä-keltaisten vaunujen pyörät eivät käänny bussien pyörien tavoin? Eikö siis pitäisi päätellä, ettei tämä kyseinen liikennemuoto sovi keskustaliikenteeseen?

Jos kääntymättömillä etupyörillä ei olisi toisaalta etuja, ei tietenkään. Mutta edut ovat mittavat: suuri koko ja lyhyet kävelyetäisyydet. Kaupungissa tyypilliseen jalankulkutungokseen ihanteellinen siis.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Otetaan Munkan ostarin valmis asema käyttöön. kaivetaan tunnelia Munkan suunnasta ja jatketaan Elelä Haagaan päin ja yhdistetään 10 ratikka linjaan. Tällöin saadaan ostarin tyhjä asema käyttöön ja ympyrä ratikkalinja. Tämä ratkaisu ei häiritse ruuhkaista turunväylän alkua.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Otetaan Munkan ostarin valmis asema käyttöön.

Ostarin alla on siis louhittuna pätkä luolaa. Se on varsin eri asia kuin valmis asema.

kaivetaan tunnelia Munkan suunnasta ja jatketaan Elelä Haagaan päin ja yhdistetään 10 ratikka linjaan.

Tunneli välille Munkka - Etelä-Haaga olisi ehkä loogista jatkumoa Helsingin raideliikenteen kehittämiselle...

Nyt on ilmeisesti virkamiestenkin keskuudessa esitetty ääneen ajatus nykyisten raitiolinjojen jatkamisesta Jokerille asti. Foorumin harrastajat ovat viritelleet Raide-Jokerin kiskojen kautta kulkevia rengaslinjoja jo varmaan kaikkina mahdollisina yhdistelminä. Nämä eivät taida olla mitenkään itsestäänselvästi parempia kuin se, että Jokeri pidettäisiin kehämäisenä ja säteittäiset linjat säteittäisinä.
 
Takaisin
Ylös