Tätä minäkin epäilen. Tosin Turunväylän tunnelointi auttaisi kannattavuuteen reilusti. Optimaalista olisi, jos Munkkivuoren ratikka ja se tunneli tulisivat yhtä aikaa, mutta Pasilan linkkejä tuskin ihan heti ollaan tekemässä, joten ei viitsisi sen takia viivästyttääkään.
Toisaalta siitä tunnelista ei saa millään ilveellä kannattavaa, eli suomeksi en usko että siihen löytyy rahaa, muuten kuin niin että samalla otetaan motarinvarttaa rakennuskäyttöön. Mutta sitten taas toisaalta noilla tunneleilla on paha taipumus venyä astronomisen hintaiseksi eli toikaan ei välttämättä toimi, eli minusta sen varaan ei voi laskea.
Tämä ei kuitenkaan ole syy jättää gryndaamatta. Suurusluokkana puhutaan ainakin noin 5 000 asukkaasta, enkä minä nyt pitäisi edes 10 000 ihan utopistisena, riippuu mitä kaavoitetaan. Rakennusoikeuden arvona tuo on jotain 200 - 400 miljoonaa. Sillä tekee ratikan Hernesaareen saakka (~30M€) ja muun infran helposti ja rahaa jää vielä ylikin, mutta jos tehdään se tunneli niin voi tehdä tiukkaa.
Eli siitä Turunväylästä Munkkivuoren ja Munkkiniemen välissä pitää minusta tehdä katu joka tapauksessa, tunneleita tehdään sitten jos rahaa ja tarvetta, ja näitä kahta asiaa ei tule kytkeä koska siinä on riski että koko homma seisoo. Liikennemäärä Turunväylällä on nyt 36 500 autoa päivässä, mikä on aika paljon, ja tämä aiheuttaa rakentamisen kannalta ongelmallisia hiukkaspäästöjä ja melua. Mutta sit taas toisaalta Huopalahdentiellä on ihan saman verran autoja ja kyllä sielläkin ihmiset asuu ja jopa maksavat siitä ilosta huomattavia summia. Mäkelänkadulla Käpylässä on enemmän autoja (41 700) ja kyllä sinne vaan rakennettiin ihan hiljattain asuintalo kadun varteen.
Pitäisi mitata, käytännössä lähes Turunväylässä on kiinni koulu, Munkkiniemen ala-aste. Ympäristökeskus on mitannut siellä hiukkaspäästöt (ja tarkistusmittasivat vielä erikseen) ja ne on itseasiassa kaupungin keskitason alle. Melu on ongelma mutta sille nyt voi tehdä vaikka mitä kuten laskea nopeuksia.
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f...ERES&CACHEID=fe2a7d00414d4660abb3afc319d74da7 Jos siellä voi olla koulu niin kai siellä voi asuakin?
Joka tapauksessa, ratikka pitäisi miettiä niinkin että nykyistä Turunväylän vartta kulkisi kiskot. Myös asukasmäärät eli matkustajamäärät menisivät uusiksi. Liikenteelliseesti tämä ei ole optimaalista, mutta kaupunkirakenteellisesti olisi positiivista jos Laajalahdentie jatkuisi Munkkivuoren ostarille, vähän noin sen Saarinen aikoinaan piirsikin. Tämän takia minusta linjat ehkä niin että nelonen Laajalahdentien kautta MuVun ostarille ja siitä sitten vaikka jonnekin eteenpäin (Pitäjänmäki, Huopalahden asema, ja kympin päättäri lienee vaihtoehdot, ja voi sen tuossa kohti ehkä jakaa kahdeksikin linjaksi). Se vitonen Topeliukselta taas Huopalahdentie - Turunväylä - Talinranta.
Itse pyörittelen myös monesti ajatusta siitä, että Paciuksenkadulla vuoroväli olisi 2,5 min, eli kaksi linjaa (4/4T) Munkkiniemen puistotielle ja niistä toinen Munkan rantaan ja toinen Munkkivuoreen, molemmat 10 min välein. Yksi linja (5) 5 min vuorovälillä taas Huopalahdentietä Pitäjänmäelle korvaamaan 14:ää. Kenties tämäkin haarautuisi 10 min vuoroväleiksi Pitskuun ja Huopalahteen?
Juu, onhan nelosella kaksi haaraa Katajanokallakin. Minusta Munkkaan saisi vielä kolmannenkin linjan luontevasti. Pasila - Meikku väli tarttis ratikan ja jossain sen pitää käydä kääntymässä, kääntösilmukka Meikkuun on hankala ja kallis, eikä se nyt niin pitkä pidennys ole jos käy vaikka Munkan rannassa kääntymässä. Tai voisihan se poikkittaislinja jatkaa vaikka Pitskuun. Mun mielestä se voisi olla ysi, mutta tuo nyt ei ole niin olennaista.