Munkkivuoren raitiotie

Vs: Munkkivuoren ratikka

[QUOTE="Merikadulle ei tule raitiovaunuja", HS Kaupunki 31.10.2011]Yksi muutosesitys on raitiotieliikenteen ulottaminen Munkkivuoreen. Helsingin seudun liikenne HSL:n jo tilaama konsulttiselvitys osoittaa raitiotien olevan edullinen. Munkkivuorelaiset voivat päästä kotiin raitiovaunulla kymmenen vuoden kuluttua[/QUOTE]
Helsingin geologisessa ajassakin tämä on jo saavutus. Päätöksestä menee vuosi katusuunnitteluun ja pari kesää rakentamiseen, sanotaan kolme vuotta. Eli MuVuun voisi mennä ratikka esim. 2014 - 2015. Tietenkin jos on ei voi jauhaa purkkaa ja kävellä samaan aikaan - dilemma niin aikataulu menee:
2014 Topelius
2017 Hartmaninkatu
2020 Freda
2023 Munkkivuori

Voi kun olisi joku tapa tehdä useampaa raidepätkää samaan aikaan. Jos sovitaan että tuo on yksi ratahanke niin olisiko se sitten mahdollista?
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Olisikin järkevän hieno asia ostokeskuksen laajennusosan valmistuttua muutaman vuoden kuluttua, uusine tiesiirtoineen, että saataisiin "femma"
samoilla työmailla.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Tietenkin jos on ei voi jauhaa purkkaa ja kävellä samaan aikaan

Aiheen tiimoilla on aiemmin viitattu siihen, että HKL:llä ei ole kapasiteettia suunnitella enempää rataa. Onko enempien suunnittelijoiden palkkaamisessa joku poliittinen mahdottomuus?
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Eivät resurssit ole sen paremmat HSL:ssä ja KSV:ssäkään. Kslk kiirehti Munkkivuorta alkuvuodesta 2010, nyt ollaan kohta vuodenvaihteessa 2011/12 ja jos hyvin käy, esisuunnitelmatyö alkaa 2012 alussa. Sellaista "kiirehtimistä".

Jos Helsingissä oikeasti aiotaan toteuttaa edes puolet aiotuista 2010-luvun laajennuksista, niin kyllä jokainen instanssi tarvitsee lisää suunnitteluresursseja. Onhan suunnittelijoita tänä päivänä enemmän kuin vaikka 10 vuotta sitten, mutta kun nykyisetkin ovat aivan ylityöllistettyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Munkkivuoren ratikka

Oikein hyvältä näyttää. Työohjeesta:
"Valitusta ratalinjauksesta laaditaan esisuunnitelma, josta käy ilmi radan sijainti asemapiirroksin ja tyyppipoikkileikkauksin. Suunnittelussa tulee pyrkiä Helsingissä käytössä olevilla ja käyttöön tulevilla vaunuilla liikennöitävään, korkeatasoiseen ja nopeaan ratalinjaan, mutta kuitenkin välttää kustannuksiltaan liian kalliita teknisiä ratkaisuja.

Tarvittaessa rata voi vähäliikenteisillä kaduilla - tai tilanpuutteen ehdottomasti pakottaessa - kulkea jonkin matkaa ajoneuvoliikenteen seassa. Myös lyhyet yksiraiteiset osuudet ovat mahdollisia, jos tilaa on tarjolla niukasti. Radan ja pysäkkien suunnittelussa voidaan joissain paikoissa varautua bussiliikenteen ja raitioliikenteen yhteiskäyttöön. Lähtökohta suunnittelussa on kuitenkin voimakas liikennepoliittinen valinta raitioliikenteen priorisoimiseksi."

"Raitiolinjan pysäkit sijoitetaan nykyisen ja tulevan maankäytön suhteen keskeisille paikoille. Kevyen liikenteen järjestelyt työn tavoitteiden kannalta riittävällä tarkkuudella niin, että yhteydet pysäkeille ovat mahdollisimman sujuvat ja viihtyisät."
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Enpä ollut uskoa todeksi kun tuota luin! Ollaan silti Helsingissä eikä Saksassa :D
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Enpä ollut uskoa todeksi kun tuota luin! Ollaan silti Helsingissä eikä Saksassa :D

Kyllähän tavoitteet ovat ennenkin olleet korkealla, mutta toteutus on sitten kompromissia kompromissin perään ja sellaista priorisointia, jossa ratikan kuljetusvolyymillä ei ole mitään merkitystä. Toivotaan silti parasta — lähtökohdat on ainakin nyt avoimesti kirjoitettu auki, kuten pitääkin.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

"Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston kesken siten, että Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä maksaa työstä 2/3 ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto 1/3."

Kustannusten jaosta voisi päätellä, että Huopalahdentien rata saattaa olla osa Leppävaarasta tulevalle Jokerihaaralle.
Toteutumisaikataulu voisi olla yhtäaikaa Tarvontien tunneloinnin kanssa.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Kustannusten jaosta voisi päätellä, että Huopalahdentien rata saattaa olla osa Leppävaarasta tulevalle Jokerihaaralle.

Ainakin annettuihin alustaviin linjausvaihtoehtoihin kuului myös radan jatkaminen Jokerin reitille asti ja jonkin matkaa samaa rataa. Tämä ratahan voi toteutua ennen Jokeri-rataa ja siinä tapauksessa tämä pätkä aikanaan liittyy Jokeriin. Mutta tämä on siis nyt tutkittava asia.

Ja Daniel: konsultille on nyt annettu selvät ohjeet ja jos tarpeellinen osaaminen löytyy, niin lopputuloksena on hyvä asiallinen suunnitelma. Mutta tämä selvitys on tietysti vasta pohjana varsinaiselle suunnittelulle. Aikanaan nähdään, mitä saadaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Munkkivuoren ratikka

Kustannusten jaosta voisi päätellä, että Huopalahdentien rata saattaa olla osa Leppävaarasta tulevalle Jokerihaaralle.
Toteutumisaikataulu voisi olla yhtäaikaa Tarvontien tunneloinnin kanssa.

Kustannusjako perustuu siihen että perustettava HSL ja KSV sopivat aikanaan, että E-Helsinki tehdään KSV-vetoisesti ja Muvu HSL-vetoisesti. Syytä tällaiseen outoon ratkaisuun en tiedä, parasta olisi vakiinnuttaa joku systeemi, jolla hankkeita johdonmukaisesti tutkittaisiin ja selvitettäisiin, kaikki saman kaavan mukaan. Käytännön lopputuloksen kannalta tuolla tuskin kuitenkaan on niin väliä.

Ja Daniel: konsultille on nyt annettu selvät ohjeet ja jos tarpeellinen osaaminen löytyy, niin lopputuloksena on hyvä asiallinen suunnitelma. Mutta tämä selvitys on tietysti vasta pohjana varsinaiselle suunnittelulle. Aikanaan nähdään, mitä saadaan.

Mä en kritisoi tässä konsultin ammatitaitoa, kyllä ne osaa rataa piirtää jos annetaan hyvät ohjeet. Ongelma sen sijaan on KSV lukuisine virkamiehineen. Esim. uutena elementtinä pyöräkaistat ovenavaustiloineen vievät valtavasti Lebensraumia suunniteltavilta ratikoilta melkein kadulla kuin kadulla, myös puiden kaataminen (ja uusien istuttaminen vähän eri paikkaan) jonkin niin vähäpätöisen asian kuin raitiovaunun vuoksi on vaikeaa tai mahdotonta jne. KSV:ssä vaan on liian monta toimijaa, joista jokainen puolustaa omaa tonttiaan ja kisan katutilasta voittaa äänekkäin. Toistaiseksi se on vain harvoin ollut ratikka, vaikka joskus sekin on kyllä pärjännyt kohtuullisen hyvin.

Saas nähdä "mahtuuko" Topeliuksenkadulle ratikkakaistat vai onko koko pitkä väylä sekakaistaa "tilanpuutteen ehdottomasti pakottaessa".

Tämän vuodatuksen jälkeen täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että kyllä KSV:n sisäiset puolueet joskus solmivat vaaliliittojakin, olen kuullut sellaistakin että tietyillä väylillä pyöräkaistojen rakentaminen samalla johtaisi myös ratikkakaistojen leventämiseen. Mielenkiinnolla odotan, käykö näin.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Joo, toivottavaahan olisi, että sitä tilaa löytyisi sekä polkupyörille että raitiovaunulle, sillä kaikkien matkatilastojen perusteella näyttää siltä, että autoilun vaihtoehtona on jalankulku&pyöräily yhdessä joukkoliikenteen kanssa. (hyvää dataa on vaikka henkiloliikennetutkimus 2005) Ja kun hetken ajattelee, tämä on aivan järkeenkäypää: vasta kevyt liikenne yhdessä joukkoliikenteen kanssa muodostaa toimivan vaihtoehdon. Siksi pitäisi saada aikaan alueita, joilla olisi sekä hyvä joukkoliikennetarjonta että toimivat kevyen liikenteen yhteydet. Jos toinen jalka puuttuu, niin ei sillä toisellakaan jalalla tee mitään.

Keskikaupungilla tämä on tietenkin tosi haastavaa, ylläolevan tapaista 'pitäisi'-juttua on helppo heittää. Ehkä jonkinlaista koordinointia tarvittaisiin, jotta pyörätiet ja raitiovaunut eivät aina olisi samaa katua jakamassa. Ainakin raitiotiesuunnitelmissa voisi jo hankevaiheessa ottaa pyörätiet huomioon. Eli katsoa, meneekö uusi rata pyöräilyn pääreittien päälle, jos menee, katsoa riittääkö kummallekin tilaa ja jos ei riitä, niin miettiä vaihtoehtoista reittiä joko raitiovaunuille tai polkupyörille. Nykyään taitaa turhan herkästi käydä niin, että vasta katusuunnitelmavaiheessa huomataan, että tähänhän pitäisi saada sopimaan sekä pyörätie että raitiovaunukaista, eikä siinä vaiheessa enää ole kovin paljon tilaa kompromissien tekoon.

No tässä hankkeessa tietenkin mennään esikaupunkien puolella ja siellähän on avarampaa, eli on helppo saada kaikki mahdolliset kaistat mukaan. Tämäkin lisää optimismiani tätä hanketta kohtaan. Mutta Topeliuksenkatu on tietenkin oma lukunsa. Sanoisin, että jos sinne ei saada kunnollista väylää raitiotielle, niin saa olla olematta. Vaikka se onkin hyvä reitti, niin ei se ole välttämätön raitioteille. Sitten vaihtoehtoisesti sovitettakoon juuri sinne kunnon kokoinen pyörätie.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Topeliuksenkadun rataa suunniteltaessa olisi syytä ottaa samaan pöytään myös Runeberginkadun nykyinen rata, joka ei missään nimessä ole siinä kunnossa, että voitaisiin ajatella sillä kulkevan luontevasti jopa neljä ratikkalinjaa (3, 5, 7, 8). Pysäkit olisi pidennettävä vähintään kahden vaunun mittaisiksi ja lukuisat turhanpäiväiset pikkuristeysten liikennevalot karsittava. Jos nyt rohkeasti tehtäisiin sellainen linjaveto, että bussiliikenne siirretään kokonaisuudessaan pois Topelius-Runeberg-osuudelta, helpottaisi tämä varmasti korkealuokkaisen ratalinjauksen vetämistä. Kun bussiliikenteen tilantarvetta ja sujuvuutta ei tarvitse miettiä, riittää autoille koko matkalle yksi kaista kumpaankin suuntaan, ja keskelle sitten hyvin erotetut raitiokaistat. Ahtaimmilla osuuksilla jouduttaisiin luopumaan nykyisistä parkkiruuduista, mutta uusia mahtuisi helposti mm. Caloniuksenkatu-Arkadiankatu välille. Raitioliikenteestä tulee sujuvaa, kun pääväylällä ei sallita vasemmalle kääntymisiä ja pikkuristeyksistä tulevat voivat kääntyä vain oikealle. Kävelijoille vielä keskikorokkeelliset suojatiet, ja liikennevaloja ei tarvita kuin parissa isoimmassa risteyksessä. Tarvittaessa suojatiet voivat olla kevyesti korotettuja, jos yksikaistaisuuden ja rakenteellisesti rajatumman liikenneympäristön ei uskota hillitsevän autojen ajonopeuksia.
 
Vs: Munkkivuoren ratikka

Jos nyt rohkeasti tehtäisiin sellainen linjaveto, että bussiliikenne siirretään kokonaisuudessaan pois Topelius-Runeberg-osuudelta, helpottaisi tämä varmasti korkealuokkaisen ratalinjauksen vetämistä.
Voisiko bussit siirtää raitiovaunujen kanssa käyttämään samaa ratakaistaa ja yhteisiä pysäkkejä.
Myöskin huomioitava, että suunnitelman toteutuessa jäisivät bussit 14, 14b ja 18 pois.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Munkkivuoren ratikka

Voisiko bussit siirtää raitiovaunujen kanssa käyttämään samaa ratakaistaa ja yhteisiä pysäkkejä.
Myöskin huomioitava, että suunnitelman toteutuessa jäisivät bussit 14, 14b ja 18 pois.
Mieluummin niin päin että järjestellään loputkin bussit pois.
 
Takaisin
Ylös