Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kävin eilen tarkistamassa oliko se Sepänkylän vaunu vielä paikallaan, ja niinhän se valitattavasti oli ettei se enää ollut. Mutta siitä ei ole tosiaan kuin reilut 5 vuotta kun se vielä todistettavasti oli, joten on todella harmillista että on päässyt ihan muutama vuosi sitten sellainen vahinko käymään että kokonainen, luultavasti Asean valmistama, mutta joka tapauksessa ennen sotia rakennettu harvinainen 2-akselinen moottorivaunu, joka olisi ainakin teoriassa voitu kunnostaa, pääsi varkain aktivisteilta huomaamatta ja ilman mitään vaihtoehtoisen kohtalon selvittelyä romuttettavaksi.Skurubisin sanoi:Muistan tuosta Sepänkylän vaunusta, että radiossa silloisella Radio Mellan Nyland, nykyinen Radio Vega City, oli reportaasi "muutama" vuosi sitten kuin tuota vaunua poistetti. Yksi syy miksi se poistetti että vaunu alkoi tulla liian vaaralliseksi leikkiville lapsille.
No hyvä että sille oli jotain edes yritetty tehdä. Vahinko että Espoon kaupungissa oltiin niin nopeita sen hävittämisesssä.Compact sanoi:HKL 129 oli vaunu. Sitä kysyttiin viime vuosikymmenellä Turun museoraitiotieprojektia varten ja olisi sinne annettukin. Projekti ei vain ottanut tulta.
Mielenkiintoisaa. Minne kaikkialle niitä 2-akselisia on aikoinaan joutunut (muualle kuin museoihin)? Ja missä niitä on vielä jäljellä?Hape sanoi:Minula on muistikuva että Munkkiniemenrannan varella olleen Stockmannin henkilökunnan kesäkodin pihalla oli -70-luvun alkupuolella kaksiakselinen raitiovaunu. Se näkyi erittäin huonosti kadulle, korttelin toiselta puolelta ei ollenkaan. :?:
Itse selvittelin tätä asiaa ja kävin myös katsomassa vaunua, jossa olisi ollut sopivia varaosia. Vaunua ei kuitenkaan voitu Turkuun tuoda, koska täällä ei olisi ollut mitään vastaanottajaa eikä myöskään mahdollisuutta käyttää osia vaunujen korjaukseen.Compact sanoi:HKL 129 oli vaunu. Sitä kysyttiin viime vuosikymmenellä Turun museoraitiotieprojektia varten ja olisi sinne annettukin. Projekti ei vain ottanut tulta.
Stockmann lopetti kesäkotinsa ja henkilökuntansa lasten päivätarhan kaiketi 80-luvulla ja siinä samassa yhteydessä myöskin kyseinen vaunu hävisi.Hape sanoi:Minula on muistikuva että Munkkiniemenrannan varella olleen Stockmannin henkilökunnan kesäkodin pihalla oli -70-luvun alkupuolella kaksiakselinen raitiovaunu. Se näkyi erittäin huonosti kadulle, korttelin toiselta puolelta ei ollenkaan. :?:
Sinänsä aika erikoista että "kesänviettopaikka" oli käytännössä keskellä kaupunkia. Kuulostaa jotenkin niin aidolta Stockan meiningiltä kuin voi. Tiedä vaikka heillä olisi se spåra jossain jemmassa tavaratalon kellarissa, jonne viedään VIP-vieraat cocktalille. :wink:Jusa sanoi:Stockmann lopetti kesäkotinsa ja henkilökuntansa lasten päivätarhan kaiketi 80-luvulla ja siinä samassa yhteydessä myöskin kyseinen vaunu hävisi.
Oli muuten Stockmannilla oma vihreä bussikin joka kyyditsi lapsia tavaratalon edestä Munkkiniemen rantaan ja päinvastoin.
Olivatko kaikki kapealle raideleveydelle rakennetut Gothat tuon näköisiä, eli 1-osaisella tuulilasilla? Normaaliraiteisillahan on 3-osainen tuulilasi. Rakennettiinko niitä "lisenssillä" muualla kuin DDR:ssä?Compact sanoi:Viipurin Raitioteiden Gothat olivat hyvin pitkälti tämän näköisiä.
LOWA (VEB Lokomotiv- und Waggonbau AG, Werdau; ent. Schumann-Werke) rakensi rakensi DDR:n eri raitioteille ET50 -tyypin kaksiakselisia vuosina 1950-54 yksiosaisella tuulilasilla varustettuna. Frankfurtiin (Oder) päätyivät nämä tankovirrottimella varustetut yksilöt.R.Silfverberg sanoi:Olivatko kaikki kapealle raideleveydelle rakennetut Gothat tuon näköisiä, eli 1-osaisella tuulilasilla? Normaaliraiteisillahan on 3-osainen tuulilasi. Rakennettiinko niitä "lisenssillä" muualla kuin DDR:ssä?