Kumpi näistä kahdesta mallista sopisi parhaiten rautatieliikenteen malliksi?
Ei kumpikaan. Lääkäri- tai apteekkipalvelut ovat aivan eri asia kuin liikenne. Koska sairaaloita, vastaanottoja, apteekkiliikehuoneistoja, laboratorioita yms. voi olla monta rinnan valittavana ja tarjoamassa samaa palvelua.
Liikenne on aivan eri asia, ja joukkoliikenne vielä eri asia kuin rahtiliikenne. Koska suorin reitti kahden paikan välillä on vain yksi, ei voi tarjota kilpailevia reittejä. Ja jos on oltava perillä klo 8, ei voi tarjota tuotetta eri aikaan.
Meillä on YTV-alueella kilpailutettu bussiliikenne, mutta ei siellä kilpailla asiakkaista siten, että HelBin, Concordian ja Arrivan bussit ajavat kilpaa pysäkille ja sitten kilpaa perille. Ja ovella on tarjolla bussiemäntää tai muuta houkutusta tulla juuri meidän bussiin. Ei se ole niin, vaan firmojen asiakas on YTV, joka tarjoaa meille ihmisille subventoidun palvelun.
Sama on periaate rautateillä - joita YTV myös tarjoaa, mutta ilman että SE voi kilpailuttaa VR Oy:tä. Pelottelu sillä, että VR Oy joutuu vain velvoiteliikenteen hoitajaksi, ja että sen on sitten hoidettava se tappiolla on pelkää tietämättömien höpinää.
Pannaanpa asia nurin päin. Mikä olisi tilanne YTV-alueen joukkoliikenteessä, jos vaikko Valtion Bussiliikenne Oy (VB Oy) olisi vastaavassa monopoliasemassa kuin VR Oy on nyt RHK:n rataverkolla?
VB Oy hoitaisi vain suurimpien lähiöiden sekä keskustan joukkoliikennettä. Se tuottaisi myös mukavasti voittoa. Sen sijaan harvemmin asutuille alueille ei joukkoliikennettä olisi. Eikä pieniin lähiöihinkään. VB Oy:n liikennepalvelujohtaja vaan ilmottaisi, että ensi kuun alusta loppuu liikenne vaikka Vartiokylään, koska olemme laskeneet, että Puotilasta vartiokylään on enää keskimäärin 3 matkustajaa per bussi, joten se ei meille kannata. Lipputulot kyllä ovat kattaneet koko linjan kulut tähänkin asti, mutta eihän kolmen matkustajan tähden kannata ajaa 1,5 km. Moni muukin linja on lopetettu, koska niiden tuotto ei ole yhtä hyvä kuin suurten lähiöiden linjoilla.
Liput maksaisivat noin 2 kertaa niin paljon kuin nyt. Kuukausilippuja ei olisi, ainoastaan 45 matkan vihkoja. Joillekin alueille liikennettä on, kun kaupunki on luvannut maksaa linjan liikennöintikulut ja VB Oy saa pitää vähät lipputulot.
VB Oy tuottaisi tietenkin voittoa, koska jokainen linja jota se itse ajaa ilman kaupungin tukea on voittoa tuottava. Ja ne linjat, joita kaupunki tukee, tuottavat voittoa lippumyynnin verran, koska kaupunki maksaa liikennöintikulut. Voitolla VB Oy ostaa uusia busseja, jotka ovat kalliimpia kuin entiset. Sen vuoksi lipunhinnat myös nousevat reippaasti. Vanhoja busseja VB Oy ei myy kuin romuksi, jotta kukaan ei voisi esittää, että lakia on muutettava ja muidenkin on voitava harjoittaa bussilinjaliikennettä. Ei voi, kun ei ole busseja.
Kun lipunhinnat nousevat, matkustajamäärät vähenevät. Ihmiset ostavat halpoja käytettyjä tuontiautoja, kun laskevat, että bensa ei maksa kuin alle puolet bussilipun hinnasta.
VB Oy:ssä ei tätä surra, vaan lopetetaan vähiten tuottavia linjoja ja romutetaan kalustoa, ettei näiden linjojen liikennettä voi aloittaa, vaikka kaupunki ilmoittaisi haluavansa ostaa ostoliikennettä. Sillä mitä vähemmän linjoja, sen helpommalla VB Oy:n henkilökunta pääsee töistään.
Jotkut intoilijat selittävät, että joukkoliikenne pitää vapauttaa niin, että on kilpailua. Että pitää olla joukkoliikennetoimisto, joka päättä, minne on linjoja ja mitä liput maksavat. Ja se toimisto saa tilata liikenteen parhaan tarjouksen tekijältä. Valtuutetut ja kansanedustajat sanovat, että ei käy. Koska sitten tulee joku ulkomainen yhtiö ja ajaa vain parhaiten tuottavia linjoja. VB Oy joutuu hoitamaan tappiollisina ne linjat, joista se nyt saa kaupungilta ostokorvauksena liikennöintikulut. Ja tulee kauheasti vaan kolareita, jos täällä joku muu ajaa busseja kuin VB Oy. Ja kadutkin menevät ties mihin huonoon kuntoon, jos niillä ajaa muiden kuin VB Oy:n busseja.
Näin sitten vain jatketaan. Kaupunki maksaa tukea VB Oy:lle, liput ovat kalliita ja autoilu lisääntyy. Mutta VB Oy:n toiminta on hyvää ja pyhää, siihen ei saa kajota!
Antero