Vs: Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat
Ultrix puhuu kuin eräs Paunu Tampereelta, joka puolustaa omaa bussitouhaan sillä, että se ei saa yhteiskunnan tukea ja siksi Treelle ei saa rakentaa ratikkaa. Minulle kelpaa oikein hyvin VR, jonka voitot valuvat valtiolle ja kansalle. Connexin +kumpp. rahat taitavat mennä kansainvälisille sijoittajille. Minusta taas (onneksi lopetettavan YTV:n) rumia värejä ei tarvita enempää sotkemaan, VR:n perinteinen väritys käy oikein hyvin.
En puolustele piilotuettua "kannattavaa liikennettä" millään tavoin, siksi on liioiteltua väittää puhuvani kuin Paunun Masi.
Minullekin käy ihan hyvin VR, jonka voitoista maksetaan osinkoa Suomen valtiolle, jos se hoitaa liikenteensä itsekannattavasti. Jos VR:n liikenne on tappiollista, sen pitää vastata itse tappioista tai varautua siihen, että menettää liikenteen jollekin toimijalle. Tällä hetkellä kumpikaan näistä ei toteudu, koska LVM auliisti maksaa tappiollisesta liikenteestä korvauksia ja VR Osakeyhtiöllä on lain suojaama monopoliasema.
Minulle ei käy sellainen VR, jonka voitoista maksetaan osinkoa, jos se voitto tehdään kuntien kustannuksella. Kuten varmaan ihan hyvin tiedät, Suomen kunnissa on käynnissä kunta- ja palvelurakenneuudistus, joka johtuu ensisijaisesti sosiaali- ja terveyshuoltomenojen räjähdysmäisestä kasvusta. Tämä aiheuttaa paineita nostaa veroja ja toisaalta leikata yhdyskuntapalvelujen, kuten joukkoliikenteen menoja. Jos kunnat, niiden kuntayhtymät tai muut vastaavat organisaatiot kuten YTV, joka koostuu neljästä kunnasta joutuvat maksamaan VR Osakeyhtiölle yhtiön määräämän summan rahaa tilaamastaan tai lipputuin rahoittamasta liikenteestä, on todennäköistä, että liikennettä ei järjestetä ainakaan siinä laajuudessa, mikä on tarpeen.
Mitä Epex olisit mieltä siitä, että YTV voisi tuottaa junaliikenteensä itse? Että YTV:n alaisena olisi jokin YTV-Raideliikenne, joka liikennöisi YTV-alueen junat ja mahdollisesti kuntarajan ylittäviä metroja. Tämä tulisi nykyistä VR:n ryöstöhinnoittelua selkeästi edullisemmaksi, kuten Antero Alku on laskelmissaan osoittanut. Tai jos YTV voisi kilpailuttaa ostamansa liikenteen? Tällöin jos liikenteen voittaja olisi VR Oy, valtio saisi yhä osinkoja, mutta vähemmän. Mutta Helsingin seudun kunnat eivät köyhtyisi samalla lailla kuin nyt, ja pääkaupunkiseudun junamatkustajat saisivat matkustaa väljemmissä junissa.
Perinteinen VR:n väri pieksee kyllä YTV-värit mennen tullen. Jos siis tarkoitetaan saneeraamattomissa Sm2-junissa yhä nähtävää punaista värityistä keltaisella nokalla vauhtiraitoineen. Modernisoitu versio tästä värityksestä voisi toimia Sm5-junissa uuden YTV:n ja HKL:n yhdistymisen jälkeen perustettavassa Helsingin Seudun Joukkoliikenne-kuntayhtymässä.
Haluaisiko joku photoshopata Sm5-referenssikuvaan punakeltaisuuden?