(Yleistä valitusta, skipatkaa tämä vapaasti: Mikä ihme siinä on, että Suomessa yleensäkin ollaan sitä mieltä että talouden ja markkinoinnin käsitteet ja opit ovat spesiaalitietoutta, jota ei tavallisen ihmisen odoteta tuntevan? Kaikessa Amerikkaa ei voi ihannoida, mutta ainakin siellä tavallinen kadunmieskin tietää perusasiat taloudesta. No joo, eivät välttämättä tiedä ulkomaailmasta kauheasti, mutta edes taloudesta. Suomessa ei opeteta koulussa edes oman talouden hoitoa kunnolla, saati ymmärtämään suurempia talouden lainalaisuuksia.)
Jenkkiläisessä yhteiskunnassa on paljon sellaisia piirteitä, joista minäkin ottaisin mielelläni tänne Härmään mallia. Mutta isoon maahan mahtuu paljon ns.lieveilmiöitä, joiden omaksuminen ei olisi niinkään toivottavaa. Tosin näyttääpä monessa suhteessa siltä, että näitä lieveilmiöitä kohti on Suomessakin menty kohta kohdalta jo useampi vuosi. Me kun ollaan täällä vähän sivussa, niin tullaan vaan hieman jälkijunassa. Yksi huono juttu opetuksen suhteen jenkeissä on ollut peruskoulujen ja mm.lukiota vastaavien koulujen hurja hajonta opetuksen tasossa. Valitettavasti sama suuntaus näyttää olevan menossa myös Suomessa.
Niche-sanalla ja talouden perusasioiden tuntemisella on kyllä harvinaisen vähän tekemistä keskenään. Minäkin olen joskus opiskellut talouden alaa ja kylläkin erittäin suppeasti markkinointia. Ja muistan silti kuulleeni sana niche ja tiedän mitä sillä meinataan. Sen jälkeen en ole sitä tarvinnut enkä ole edes kuullut sitä missään vaiheessa tähän astisella muutamia eri aloja käsittävällä työurallani Eli kyllä minä niputtaisin sen alan spesiaalitermistöön.
Sivistyssanojen viljely normi keskustelufoorumilla on toki jokaisen oma asia. Itse olen pyrkinyt välttämään yleisissä keskusteluissa munkkilatinan tai jonkin muun alan ammattislangin käyttöä, koska se näyttää, sanoisinko "tahattoman tilannekoomiselta".
Olen jo eksynyt alkuperäisen aiheen ulkopuolelle niin lahjakkaasti, että menköön vielä pieni kevennys. Tavallinen kadunmieskin voi nimittäin suoltaa täyslaidallisen sivistynyttä jargonia apuneuvonaan puppulausegeneraattori
"Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että maailmanlaajuinen brändi ja ennen kaikkea siihen liittyvä massiivinen markkinointityö antaa mahdollisuuden parantaa vastuunalaisia kontradiktioita. " (lähdeuppulausegeneraattori.fi)