Vertailun vuoksi Lontoon ali rakennettava junatunneli, Crossrail, mahtuu kaikkine ratarakenteineen 6,2 m läpimittaiseen putkeen, eli n. 30 m^2: http://www.crossrail.co.uk/tunnelling/tunnelling-in-numbers Miksi Helsinkiin tarvitaan kooltaan yli kaksinkertainen putki rataa varten, ja mitä se vaikuttaa kustannuksiin?
Näitä vertaillessa täytyy muistaa, että meikäläinen kuormaulottuma (=vaunun maksimikoko) on paljon suurempi kuin Briteissä missään.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:30 ----------
Silloin kuun itse asuin pääradan varrella v 1997-2005 nin kertaakaan ei laitettu kaupunkiradan junaa kulkemaan kaukojunaraiteita pitkin jos kaupunkirataraiteilla oli häiriö, kaupunkiradan junat seisoivat tai jätettiin ajamatta ja matkustajat jätettiin heitteille kun kaukojunat ja Riihimäen paikut porhalsi ohi.
Tai sitten sellaista tilannetta ei sattunut teikäläisen kohdalle.
Mun kohdalle on sattunut, ja olenkin useampaan otteeseen kulkenut kaukoliikenneraiteita N-junalla tai vastaavalla. Tätä ei toki mielellään tehdä, sillä kaukojunaraiteiden puolella ei ole joko lainkaan tai on hankalasti käytettävissä laitureita asemilla, joita palvellaan vain kaupunkiradan junilla. Menee koko junasta hieman pointti pois, kun suurin osa matkustajista on matkalla juurikin näille väliasemille - Tikkurilaan yms. menijäthän käyttävät suoraan HRZ-junia.
Viimeksi muokannut moderaattori: