Käytännössä kuitenkin on aina ensimmäinen vaihde, jonka käyttötiheys ei laske.
Kyse ei ole pelkästään yksittäisistä vaihteista, vaan puhdistushenkilökunnan mahdollisuuksista päästä varmasti turvaan junien alta. Nollanäkyvyydellä henkilöstön pitää olla paikassa, jossa junan alle ei voi jäädä. Täydellä ratapihalla näitä paikkoja on rajallisesti. Jos ratapihan reunoilta poistetaan vilkasta liikennettä ja vastaavat raiteet, ratapihan reunalta on selvästi lyhyempi ja helpompi matka kaukoliikenteen vaihteille.
Toisaalta, Raidejokerin reitillä on suuria maankäytön tehostamisen mahdollisuuksia. Pisaran kolmen aseman ympäristössä ei ole.
Maankäytön tehostamismahdollisuuksien arviointi on haastavaa. Pisaran asemien läheisyydessä neliöt ovat niin arvokkaita, että kalliitakin ratkaisuja voidaan harkita, jos arvo kasvaa. Esimerkiksi Fennia-kortteli oli tunnetusti valmis jo parikymmentä vuotta sitten, mutta silti sinne lisättiin jälkikäteen kokonainen elokuvateatteri ja puolet kasinosta maan alle. Stockmann oli myös valmis, mutta arvon noustessa riittävästi pysäköinti ja huolto siirrettiin kallioon ja kellarista ja ullakolta löytyi tuhansia neliöitä lisätilaa. Hietalahden telakan lähelle Merikortteliin on puolestaan esitetty 16-kerroksista kerrostaloa valmiin umpikorttelin sisäpihalle. Yleensä ratkaisuja löytyy, jos kannustimet ovat riittävät.
Pisaran hyödyt kertyvät tietenkin keskustan kolmen aseman lisäksi myös kaikkien muiden asemien ympärillä, kun niiden suorat yhteydet parantuvat. Näistäkin löytyy lähes varmasti mahdollisuuksia kehittää maankäyttöä. Varsinkin niissä paikoissa, joita palvelee lisäksi poikittainen yhteys. Kolmannella tasolla tulevat ne mainitsemani alueet, joilla on nyt olematon joukkoliikenteen palvelu, mutta jatkossa edes siedettävä palvelu liitynnällä hyvän jakelun runkoon. Tämä ei ole ihanteellista joukkoliikennettä, mutta seudun nykyisellä (peruuttamattomalla) maantieteellisellä laajuudella näitäkin alueita väistämättä jää. Heikkokin on tyhjää parempi.