Pisaran vaikutus ei ulotu pelkästään muutamaan kortteliin vaan koko kantakaupunkiin eli on vähän eri luokan hanke. Pisara tarkoittaa että Helsingin kantakaupunki saa 2-3 uutta rautatieasemaa ja monet voivat jättää autonsa kotiin tai se ei kelpaa enää syyksi aina autoilla ettei junalla pääse kuin yhteen paikkaan Helsingin niemellä.
Jatkan Kivenlahden metro-ketjussa alkanutta keskustelua täällä.
Liikennehankkeena Pisara parantaa yhteyksiä ratojen varsilta Oopperalle ja Hakaniemeen, ei minnekään muualle verrattuna esimerkiksi uuteen asemaan Hesarilla. Näistäkin Hakaniemeen lähinnä idästä ja Oopperalle lännestä. Sitä kuitenkin yritetään perustella hyödyillä koko maan rautatieliikenteelle, mitä en kyllä maalaisjärjellä ajatellen usko hetkeäkään: Pasilasta etelään on yhtä paljon raiteita kuin siitä pohjoiseen ja laitureitakin on yli neljä / raidepari. Eli en usko etteikö tuosta "kapasiteettipulasta" olisi mahdollista päästä eroon ihan liikenteenohjauksellisin toimenpitein.
Menee taas ratikkapropagandaksi, mutta HSL-alueen liikennettä parantaisi humattavasti enemmän ja tehokkaammalla rahankäytöllä ratikoiden ulottaminen ainakin Huopalahden, Ilmalan ja Käpylän asemille, mielellään ohi. Parantamalla samalla ratikoiden kulkuolosuhteita (liikennevalot!) saataisiin kaikilta kaupunkiradoilta aikaiseksi yhdellä vaihdolla kohtuullisen nopeat yhteydet Hakaniemen ja Oopperan lisäksi sellaisille tärkeille työpaikka-alueille kuten Meilahti, Vallila, Punavuori, Ruoholahti, tulevaisuudessa Kalasatamakin. Ja steissille pääsisi edelleen nopeasti sillä junalla. Mahdollistaisi muuten länsipuolella bussilinjojen katkaisemisen huomattavasti Mäntymäkeä pohjoisempana, osan voisi ajaa Meilahteen ja osan vaikkapa Vallilaan.
Tunnelirakentaminen on kuitenkin suosiossa. Ehkä tästä syystä olisikin ratikkapuolueen tehokkainta lobata Pisaraa vastaan vaiheittain rakennettavalla MegaPisaralla, jossa oikeasti parannettaisiin raskasraiteen palvelutasoa ottamalla huomioon Oopperan ja Hakaniemen lisäksi muitakin tärkeitä työpaikka-alueita. Ts länsipuolella irtauduttaisiin Huopalahden aseman kohdalla kohti Manskun rastia, Meilahtea, Töölön toria, Kamppia ja siitä eteenpäin. Itäpuolella vastaava lenkki. Rahoja odotellessa olisi "lopullisen ratkaisun" "välivaiheena" luonteva toteuttaa tämä ratkaisu hyvin palvelevana pintaversiona..
Lisään vielä, että mielestäni Pisara ei ole ainoastaan turha rahaa polttava hanke, vaan liikennejärjestelmän kannalta suorastaan haitallinen. Toteutuessaan se on kuitenkin käytännössä "lopullinen", eli se ei luo merkittävästi uusia raskaraideyhteyksiä, eikä näitä toteuteta sen jälkeenkään. Isompaa Pisaraa olisin valmis kannattamaan sen luodessa oikeasti merkittäviä uusia yhteyksiä, mutta vasta siinä vaiheessa kun toteutusujonosta on siivottu pois kaikki pienet kustannustehokkaat hankkeet.