Pisararata

(josta muuten selviää että keskustatunnelin hyöty bkt:een on suurempi kuin kehäradan!)

Joka itse asiassa tarkoittaa rakentamisen kerrannaisvaikutuksia BKT:hen, ei suinkaan itse hankkeen hyötyjä. Toisin sanoen sitä, kun hanke työllistää rakennusmiehiä, jotka käyttävät sitä rahaa paikallisiin kauppoihin ja sen sellaista. Itse tutkimushan* ei edes käytä sanaa hyöty. Ei ole mitenkään yllättävää, että keskustatunnelilla kalliimpana hankkeena on enemmän rakentamisen vaikutuksia BKT:hen. Tutkimuksen varteenotettavuudesta kukin tehköön päätelmänsä sillä perusteella, että se ensinnäkin käyttää Kehäradan vanhaa nimeä Marja-rata ja käyttää sen kustannusarviona 300 miljonaa euroa. Ja länsimetrolle 400 miljoonaa.

* Honkatukia & Törmä 2007: Helsingin kaupungin väylähankkeiden aluetaloudelliset vaikutukset. VATT-muistioita 76.
 
Siis, ensinnäkin, marja-rata on virkamieskunnassa ja poliitikoissa yleisemmin tunnettu nimi. Toiseksi, radat maksavat eri osapuolille eriverran. Espoolaisen veronmaksajan ei tarvitse tuijottaa Vantaan kaupungintalolle lähetettyä hintalappua. Myöskään valtion maksuosuuksia ei helsinkiläisten tarvitse liiemmin ajatella.

Ja ei se ole mitenkään vähäteltävää, että esim. keskustatunnelista tulee suoraa verotuloa takaisin paristaamiljoonaa, ja loput epäsuorina ja välillisinä, ja moninmoninkertaisesti takaisin.
 
Siis, ensinnäkin, marja-rata on virkamieskunnassa ja poliitikoissa yleisemmin tunnettu nimi.

Oli joskus. Nyttemmin termi kehärata on ainakin julkisuudessa pitkälti korvannut sen, kun radan ensisijaista funktiota on pyritty häivyttämään. Marja-rata on siitä hyvä nimi, että siitä ilmenee suoraan, että radan olemassaolon syy on Marja-Vantaan kaavoitus, eivät mitkään liikenteelliset perustelut.

Toiseksi, radat maksavat eri osapuolille eriverran. Espoolaisen veronmaksajan ei tarvitse tuijottaa Vantaan kaupungintalolle lähetettyä hintalappua. Myöskään valtion maksuosuuksia ei helsinkiläisten tarvitse liiemmin ajatella.

Tätä tuskin voi laskea eduksi. Minusta se on haitta. Vähintään valtion budjettia sopisi murehtia vähän enemmänkin.
 
Toiseksi, radat maksavat eri osapuolille eriverran. Espoolaisen veronmaksajan ei tarvitse tuijottaa Vantaan kaupungintalolle lähetettyä hintalappua. Myöskään valtion maksuosuuksia ei helsinkiläisten tarvitse liiemmin ajatella.

Mutta tuossa selvityksessä ei suinkaan tutkittu sitä, mitä se eri osapuolille maksaa, vaan hankkeen kokonaiskustannuksia yhteiskunnalle.
 
Videosta voisi päätellä että Pisara-rata on jo sovittu rakennettavan.

Jep. Propa*köh*... tiedotusmateriaalia aiheesta on jo jaeltu kaupunkilaisten postiluukkuihinkin, ilmeisesti lähinnä tulevien asematyömaiden ja tunnelin suuaukkojen ympäristössä.
 
Pisaran myötä Koillis-Helsingin bussilinjat on tarkoitus päättää Käpylään.

http://www.h jos.fi/kaupunki/Pisararadalle+K%C3%A4pyl%C3%A4+on+t%C3%A4rke%C3%A4/a1379217015558

Minusta olisi myös syytä selvittää Valimon aseman siirtoa lähemmäksi Vihdintietä ja noidenkin bussien siirtämistä pääosin liityntään.
Valimolla on niin suppeat matkustajamäärät ja junavuorotarjonta, että Vihdintien linjoja kannattaa päättää Huopalahteen jollakin konstilla. Siellä tulee pysähtymään myös kaikki Kehäradan junat.
 
Valimolla on niin suppeat matkustajamäärät ja junavuorotarjonta, että Vihdintien linjoja kannattaa päättää Huopalahteen jollakin konstilla. Siellä tulee pysähtymään myös kaikki Kehäradan junat.

Niin. Jokerikin menee Huopalahdesta. Mutta miten osan Vihdintien busseista saisi järkevästi Huopalahteen ja niille terminaalinkin? Huopalahden asema on ahtaassa paikassa. Vihdintieltä pitäisi sinne päästä suunnilleen radan reittiä pitkin, että yhteys olisi kohtuullisen nopea.
 
Paitsi että HSL juuri esittää, että ei pysähtyisi.

Käsittääkseni HSL ei ole ehdottanut Huopalahden junatarjonnan karsimista.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:06 ----------

Niin. Jokerikin menee Huopalahdesta. Mutta miten osan Vihdintien busseista saisi järkevästi Huopalahteen ja niille terminaalinkin? Huopalahden asema on ahtaassa paikassa. Vihdintieltä pitäisi sinne päästä suunnilleen radan reittiä pitkin, että yhteys olisi kohtuullisen nopea.

Hmm. Haagan nykyinen keskusta on aika lailla kuolemassa. Entäs jos radan ja Jokeritunnelin päälle rakennettaisiin Huopalahden aseman kohdalle kauppakeskus, bussiterminaali ja asuntoja. Samalla vanhan liikekeskustan parkkipaikoillekin voisi rakentaa asuntojakin. Tuo olisi oikein mielenkiintoinen täydennysrakennushanke. Toki NIMBYt saavat tuollaisista hankkeista sätkyjä.

Tuon lisäksi tarvittaisiin tieyhteys suoraan Vihdintieltä ehkä ratalinjaa seuraillen.
 
Takaisin
Ylös