Tunnelirakentaminen on kuitenkin suosiossa. Ehkä tästä syystä olisikin ratikkapuolueen tehokkainta lobata Pisaraa vastaan vaiheittain rakennettavalla MegaPisaralla, jossa oikeasti parannettaisiin raskasraiteen palvelutasoa ottamalla huomioon Oopperan ja Hakaniemen lisäksi muitakin tärkeitä työpaikka-alueita.
Tämä MegaPisara on loistava idea. Se voidaan minusta erinomaisesti toteuttaa vaiheittain yhdistettynä jo tällä hetkellä hyvässä vauhdissa olevaan mini-Pisara hankkeeseen. Nyt ensin rakennetaan tämä Pisara-suunnitelman ensimmäinen kolmella asemalla, mutta samalla varaudutaan sekä Töölön että Hakaniemen päässä jatkamaan töitä mini-Pisaran valmistuttua. Hakaniemen päästä jatkaminen on ainakin aika helppoa, Töölön asema taas pitäisi nyt suunnitella niin, että siitä päästäisiin jatkamaan rataa myös pohjoiseen.
Piirsin tässä jo mahdollisen linjauksen läntiselle ja itäiselle laajennusvaiheelle. Minusta Mini-Pisaran toteutuksessa olisi hyvä lähteä siitä, että heti ensimmäisen vaiheen valmistuttua jatketaan töitä Ruskeasuon ja Haagan laajennuksella.
Itäiselle laajennuksellekin piirsin jo mahdollista reittiä, mutta se vaatinee vielä enemmän kehittämistä, Hakunilasta sitten mentäisiin kohti Porvoota.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:27 ----------
Tähän vielä lisämainintana, että tässä mega-Pisara hankkeessa poistettaisiin kaikki keskustaan tulevat bussit ja samalla laajennettaisiin ja sujuvoitettaisiin myös raitioliikennettä, toki kun tunneliratkaisuissa on asemia harvassa pitää toki palvelua täydentää myös raitioverkolla. Toki siinä vaiheessa kun koko hanke alkaa valmistua liityntään joukkoliikenneverkkoon ovat varmaan tulossa vaihtoehdoiksi myös robottipikkubussit ja robottiautot.
Viimeksi muokattu: