Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Pasilan osoittautuminen "pullonkaulaksi" vie kyllä aika paljon uskottavuutta Pisarahankkeelta.
Paljaita lukuja ei kannata ottaa sellaisinaan, vaan selvittää mitä ne tarkoittaa. Mutta perusjohtopäätös tuntuu selvältä: " Tarkasteluiden perustella Pasilan liikennepaikka määrittää tarkastelualueella maksimikapasiteetin varsinkin lähiliikenteelle." Selvästikin itse rautatieliikennöinnin kannalta Pisara yksinään on hyödytön hanke, jollei siihen liity Pasilan aseman laajentaminen.
Voisikohan olla nyt niin yltiöoptimistinen, että ajattelisi tämän selvityksen palauttavan Pisaran sellaiseen lähtöruutuun, josta edetään Huopalahti-Ruskeasuo-Töölö-keskusta-Alppila-Pasila -polkua eteenpäin?
Pasilan, toki teoreettinen, kapasiteettihan riittää selvityksen mukaisilla toimenpiteillä suurinpiirtein ikuisuuteen. Nähdäkseni selvityksen perusteella ainakin valtio voi hiljalleen alkaa pesemään käsiään koko Pisarasta.
Ikuisuus on tosi pitkä aika. Minusta Pisara. Pasilatason laajennukset ja lentorata yhdistelmässä on kyse valinnasta, uskotaanko rautatieliikenteen mahdollisuuksiin myös tulevaisuudessa ja halutaanko turvata mahdollisuudet myös kehittää liikennettä eikä vain surkastua nykyiselle tasolle.
Pasilaan mahtuu muuten kaksi laituria lisää, myös nykyisten varikkoratojen ja -laitureiden käyttö eri tavalla lisännee Pasilatason kapasiteettia
Pisara tosiaankin vaikuttaa tämän selvityksen puitteissa tulevaisuuden hankkeelta, jos nyt ei ihan ikuisuudessa, niin ainakin hyvin kaukana tulevaisuudessa siintävänä. Tässä tilanteessa käytännössä kahden uuden aseman saaminen noilla kustannuksilla vaikuttaa todella järjettömältä ratkaisulta, kun kerran liikenteen kapasiteettiongelmaa ei aidosti ole olemassa. Aika moneksi hallituskaudeksi laittaisin Pisaran pölyttymään mappi Ö:hön.
Pasilan asemaa on laajennettu maltillisesti ja siellä on mallissa kymmenen laituria.
Mutta näkökulmaa hankkeeseen on muutettava ja rahoitusta mietittävä uudelta kannalta. Pisara nostaisi kiinteistöjen arvoa asemiensa ympäristössä. Tästä jos voitaisiin leikata osa pois vaikka jollain ylimääräisellä ja määräaikaisella kiinteistöverolla, niin ehkäpä tällä rahalla jo yksinään saisi Pisaran rakennettua. Tällöin myös lasku hankkeesta lähtisi sinne, minne hyödytkin menevät.
Tuon Pasilan lisäraiteen rakentaminenhan alkaa jo tänä kesänä.
Pisaran ideahan on nimenomaan ollut, että se nostaa kiinteistöjen arvoa veronmaksajien rahoilla. Omistukset suunniteltujen asemien ympäristössä ovat jakautuneet sillä tavalla sopivasti, että hankkeella sekä poliittinen että pääomapiirien tuki. Ihmetyttääkin, että kenen intresseissä tämän uusimman selvityksen teettäminen ja lopputulos oikein ovat? Länsimetron jatkoa havittelevan Espoon kaupungin vai toisen Pisaran kilpailevaksi hankkeeksi ymmärtävän, Töölön metrosta edelleen unelmoivan metrokioskin? Ei sentään ole Kiskoksen tekemä selvitys....
Lisätään vielä se hintalappukin: 56 miljoonaa ja 83 miljoonaa vielä asetinlaitteen uudistamisesta, joka pitää tehdä joka tapauksessa, mutta jota ei tarvitse tehdä samalla kertaa. Jos asetinlaite uudistetaan joskus myöhemmin, lisäkuluja tulee arviolta 10 - 15 miljoonaa, sillä osa turvalaitteista jouduttaisiin rakentamaan kahteen kertaan.