Miksi Helsingissä tarvittaisiin 20 min kääntöaikoja? Jos liikenteen häiriöherkkyyden takia, niin sitten Pisara aiheuttaisi vielä suuremmat häiriöt, kun Pisaran junilla ei olisi Helsingissä kääntöaikaa ollenkaan.
Kyllä junaliikenteen nykyisen häiriöherkkyyden takia Helsingissä tarvittaisiin nyt 20 minuutin kääntöaikoja. Kääntöajan lisäys olisi yksi tapa ratkaista ongelmaa, mutta siihen ei Helsingin asemalla ole tilaa. Vaihtoehtoisesti Helsingissä pitäisi olla mahdollisuus poistaa kalustoa ja lisätä kalustoa kiertoon eli vähän ratapihaa, mutta sillekään ei ole tilaa. Nyt emme ole muuten vielä ongelmia nähneetkään, odotas vaan kun tulee lunta, ongelmat suorastaan räjähtävät silmille.
Syynä on, että kaupunkiratojen liikennöinnin systeemi, kulunvalvonnan, kääntöjärjestelmän, kaluston lisäyksen ja poiston sekä talvikestävyyden yhdistelmänä on ollut mätä jo pitkään. Jotenkin on selvitty, kun linjat ovat olleet lyhyitä eikä niillä ole ollut paljon kiinnekohtia toisiinsa. Kehärata kuitenkin sekä pidensi linjoja että lisäksi niiden välisiä riippuvuuksia tavalla, joka siirtää paljon ongelmia Helsingin päähän, jossa on alaarvoinen kulunvalvonta ja asetuslaite, ei järjestelyratapihatilaa lähellä eikä sitä mahdollista rakentaa, liian vähän laitureita pitkiin kääntöaikoihin ja joka on vielä radan vilkkain asema eli matkustajamäärien puolesta tilannetta on vaikein hallita. Nyt on saatu aikaan todella iso ongelma, joka ratkeaa vaan muuttamalla järjestelmän fyysistä rakennetta, samalla kun tekniikka laitetaan kuntoon. Samalla kaupunkiratojen häiriönkorjausstrategia pitää muuttaa junaliikennemaisesta "metromaiseksi". Metromaisessa häiriönhallintajärjestelmässä pidetään huolta, ettei vuoroväli pääse hajoamaan, sen sijasta, että noudatettaisiin orjallisesti aikatauluja ja peruutettaisiin vuoroja hallitsemattomasti kuten nykyään.
Pisara on osa ratkaisua, jolla häiriöt otetaan haltuun. Toinen tärkeä osa on kyky poistaa ja lisätä kalustoa kierrosta, kolmas osa toki nykyaikainen kulunvalvonta rautatielle aataminaikaisen tilalle ja neljäs osa kriittisten vaihteiden vieminen katon alle. Se, missä järjestyksessä nuo tulevat ei ole olennaista, ainakin nuo neljä kuitenkin tarvitaan ennen kuin homma on hanskassa. Pisara, joko minimuodossa tai laajempana on noista kallein osa, jonka myötä kaikki junat kulkevat kyllä keskustan läpi, niillä ei ole keskustassa kääntöaikoja.
Kun Helsingin kääntö poistuu ongelmatilanteessa vuorovälin tasaus hoidetaan lisäämällä tai poistamalla kalustoa kierrosta. Käytännössä kaluston hallinta onnistunee parhaiten, pääteasemien lisäksi esimerkiksi Ilmalan tai Käpylän tasolla niin, että kahden kaupunkiradan raiteen keskelle rakennetaan "sivuraide" tai "minivarikko", jolta kalustoa voidaan syöttää tai jolle kalustoa voidaan poistaa kierrosta. Normaalisti käytettävien vaihteiden päälle rakennetaan myös katto, jotta lumi ei kiusaa niissä paikoissa, joissa vaihteita pitää yleensä kääntää, Pisaran jälkeen raskaasti kuormitettuja vaihteita ei montaa ole ja kriittisimmät olisivat sellaisissa paikoissa (Huopalahti, Hiekkaharju-Koivukylä väli ja "minivarikot"), joissa ei ole kaupunkikuvallista estettä kattaa vaihteita, kuten Helsingin ratapihalla.