Pisaran pahin ongelma on edelleen hinta.
Kyllä, ja minusta tämä johtuu turhan massiivisista rakenneratkaisuista. Vaikuttaa siltä, että perusasiat on lyöty lukkoon jo hyvin varhaisessa vaiheessa eikä alkuperäisiä olettamuksia ja niiden kustannusvaikutuksia ole kovin kriittisesti tarkasteltu missään suunnitteluvaiheessa. Massiiviset rakenteet ovat paitsi kalliita rakentaa ne myös kuluttavat tarpeettoman paljon keskustan maanalaista "tonttitilaa". Missään en ole nähnyt tarkastelua, jossa verrattaisiin erilaisia toteutustapoja etuineen, haittoineen ja kustannuksineen.
- paljonko 2-putkinen tunneli- ja ratarakenne keskuslaitureineen nostaa hintaa? Tunneliradan voi toteuttaa myös yksiputkisena ja asemat reunalaitureina, jolloin ei tarvita nyt suunniteltuja, massiivisia asemahalleja. Kun asemarakenne olisi matalampi sen pohjakin voisi olla lähempänä pintaa, jolloin kulkuyhteydet pinnalle olisivat lyhyemmät, halvemmat ja nopeammat käyttäjille.
- lyhyehköjen tunneleiden palosuunnittelussa voidaan käsittääkseni lähteä siitä, että palamaan syttynyt juna ajetaan seuraavalle asemalle ja tehdään evakuonti- ja sammutustyöt siellä. Tällöin tunneliosuuksilla ei tarvitse varautua palotilanteen evakuointiin eikä savunpoistoa mitoittaa täysimittaiselle junapalolle.
Tämä edellyttää toki kalustolta kahta toisistaan riippumatonta ajomoottoriyksikköä, niin että yhden syttyessä palamaan ajoa voi jatkaa toisella. Sm5-junissahan on moottorit molemmissa päissä ja kahden yksikön junan ainakin voisi olettaa olevan riittävän riippumaton.
- ...ja edelleen nuo kulkuyhteydet pinnalta asemille. Keskustan asemallekin on piirretty kolmen liukuportaan pattereita Kolmen sepän patsaalle, Asematunneliin, Forumiin, Kampin Keskukseen ja Rautatientorin metroasemalle. Eikö vähempi riittäisi ja vähäisemmät kulkusuunnat voisi korvata hisseillä? Asematunnelin yhteyskin on oikeastaan turha, kun sinne pääsisi metroaseman kautta.
Julkaistuissa suunnitteluperusteissa on paljon vaatimuksia mutta vähän perusteita, miksi ne ovat välttämättömiä ja kustannustehokkaimpia. Esim. heti alusta
Vaatimus 1 Rata on kaksiraiteinen, sähköistetty, molempiin suuntiin linjasuojastettu ja kauko-ohjattu
sekä junien kulunvalvonnalla varustettu henkilöliikenteen rata, jota liikennöidään lähilii-
kenteeseen tarkoitetuilla sähkömoottorijunilla.
Kommentti 1 Diesel-kalusto huoltokäyttöön sallitaan. Tämä on huomioitava mm. ilman-
vaihdon suunnittelussa ja paloteknisessä mitoituksessa.
Paljonko diesel-kaluston salliminen maksaa, etenkin jos tunneleiden mitoittaminen junapalolle olisi vältettävissä?